“میگو پلو بوشهری”، غذایی لذیذ و فوق العاده دریایی

میگو پلو از مشهورترین غذاهای استان‌های جنوبی کشور به شمار می‌آید که در هر شهری با دستور پختی متنوع درست می‌شود؛ البته شهرت و آوازه این غذا فقط محدود به شهرهای جنوب نیست.

asdasd
مدت مطالعه :

به گزارش وقت صبح ، بهترین میگو پلو در جنوب کشور متعلق به استان بوشهر است و به همین علت، این غذا را با نام میگو پلو بوشهری می‌شناسند. اصلیت این غذای تند به غذایی به نام «مجبوس» برمی‌شود که در واقع، غذایی عربی است.

مواد لازم

۴ پیمانه برنج

۵۰۰ گرم میگو پاک شده

۱۵۰ گرم سبزی (۱۰۰ گرم گشنیز و ۵۰ گرم شنبلیله) ساطوری خرد شده

یک عدد پیاز بزرگ پوست کنده و نگینی خرد شده

۲ حبه سیر پوست کنده و ریز خرد شده

زعفران دم‌کرده به مقدار لازم

زردچوبه، نمک، فلفل قرمز و پودر زنجبیل به مقدار لازم

گرد لیمو، ادویه کاری و تخم گشنیز به مقدار لازم

یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

نصف یک بسته تمر هندی

دستور پخت میگو پلو بوشهری

آماده‌سازی میگو: ابتدا دم و سر میگو ها را جدا کنید و سپس رگ پشت آن را خارج کنید. میگوها را بشویید و در آبکش بگذارید تا خشک شوند.

مقداری روغن در تابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را در روغن بریزید و آن‌ها را برای پنج تا هفت دقیقه تفت دهید تا نرم و سبک شوند.

در ادامه سیرهای ریز خرد شده را به پیازها بیفزایید و کمی آن‌ها را تفت دهید. به پیاز و سیرها زردچوبه، نمک و فلفل بزنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

سبزی خرد شده و میگوهای پاک شده را در تابه بریزید و خوب با بقیه مواد مخلوط کنید. تمر هندى را با کمى آب خیس کرده و از صافى رد کنید. سپس تمر هندی، رب گوجه فرنگی، پودر زنجبیل، تخم گشنیز، ادویه کاری، گرد لیمو و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده را به مخلوط میگوها اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم تفت بخورند.

هفت تا هشت دقیقه برای تفت دادن میگوها و تغییر رنگ آن‌ها کافی است؛ زیرا پس از این مدت، میگوها سفت و لاستیکی می‌شوند.

برنج را از قبل با آب ولرم و کمی نمک خیس کنید. پس از گذشت چند ساعت، آب برنج را خالی کنید و آن را در یک قابلمه آب جوش بریزید. شعله زیر قابلمه برنج باید متوسط رو به بالا باشد.

حدود هفت تا ۱۰ دقیقه برای پخت برنج کافی است. برنج را زمانی آبکش کنید که مغز آن نرم، اما اطراف آن کمی سفت باشد.

در کف قابلمه مورد نظر خود، روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس ته دیگ مورد نظرتان (نان یا سیب‌زمینی) را در کف قابلمه بچینید. یک لایه برنج روی ته دیگ بریزید و روی آن را با یک لایه از مخلوط میگو پر کنید.

این لایه‌ها را ادامه دهید تا مواد شما تمام شوند و آخرین لایه برنج باشد. با انتهای یک قاشق در روی برنج، چند سوراخ ایجاد کنید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج به بخار بیفتد.

پس از بخار کردن برنج، شعله گاز را کم کنید، دم‌کنی بگذارید و میگو پلو را برای ۴۵ دقیقه بپزید تا کاملا دم بکشد.

میگو پلو را در دیس بکشید و با ترشی انبه تند، ترشی لیته، ترشی بندری یا ترشی سالاد گوجه و انواع شربت‌های خانگی از جمله شربت آب ‌لیمو و شاتوت سرو کنید. نوش جان!

کد خبر : ۱۰۲۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
0
۰
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
ارسال نظر
اخبار روز سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان