کشف جدید؛ درمان یک بیماری حاد با نوشیدن قهوه!

محاسبات دانشمندان نشان داد خطر ابتلا به نارسایی کلیوی برای کسانی که قهوه مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که مصرف نمی‌کردند، ۱۵ درصد کمتر بود.

کشف جدید؛ درمان یک بیماری حاد با نوشیدن قهوه!
کد خبر : ۱۰۰۷۵۲
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از فرارو، نوشیدن قهوه در بسیاری از نقاط جهان رواج دارد و تاکنون مطالعات زیادی در خصوص فواید مصرف این نوشیدنی محبوب صورت گرفته، اما اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به صورت مرتب قهوه می‌نوشید، بهتر است بدانید که این عادت ممکن است شما را از آسیب‌های کلیوی حاد در امان نگه دارد.

یک مطالعه جدید صورت گرفته توسط محققان علوم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز ممکن است خطر نارسایی حاد کلیه (AKI) را در مقایسه با افرادی که قهوه مصرف نمی‌کنند، کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: خبر خوش؛ کشف آدامسی خاص برای مقابله با ویروس کرونا!

نتایج این تحقیق که اخیراً در ژورنال Kidney International Reports به چاپ رسیده، تأکید می‌کند که مصرف روزانه یک فنجان قهوه با ۱۵ درصد کاهش خطر ابتلا به AKI مرتبط است، در حالی که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند تا ۲۳ درصد نیز این خطر را کاهش دهد.

چیراگ پریخ، از بخش نفرولوژی و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و همچنین نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: «ما قبلاً می‌دانستیم که نوشیدن منظم قهوه با پیشگیری از بیماری‌های مزمن و دژنراتیو از جمله دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری کبد مرتبط بوده است. اما اکنون می‌توانیم کاهش احتمالی خطر نارسایی حاد کلیه را به فهرست رو به رشد مزایای سلامتی کافئین اضافه کنیم.»

نارسایی حاد کلیه چیست؟

نارسایی حاد کلیه یا آسیب حاد کلیوی هنگامی رخ می‌دهد که کلیه‌های فرد به طور ناگهانی قدرت خود را در فیلتر کردن مواد زائد خون از دست میدهند.

وقتی کلیه‌ها توانایی فیلتر کردن خود را از دست می‌دهند، سطوح خطرناکی از مواد زائد ممکن است تجمع پیدا کرده و ترکیب شیمیایی خون ممکن است از تعادل خارج شود. این عارضه به سرعت پیشرفت می‌کند و می‌تواند حتی فرد مبتلا را به کام مرگ بکشاند.

کاهش میزان ادرار؛ تورم در پاها، مچ پا و ناحیه چشم؛ خستگی؛ تنگی نفس؛ انحراف ذهنی؛ حالت تهوع؛ درد قفسه سینه؛ و در موارد شدیدتر تشنج یا کما تنها بخشی از علائم مشهور در مبتلایان به نارسایی کلیه است.

در مطالعه جدیدی که صورت گرفت، دانشمندان ۱۴۲۰۷ نفر را با میانگین سنی ۵۴ سال مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان برنامه غذایی این افراد و از همه مهمتر مصرف روزانه قهوه آن‌ها را در یک دوره ۲۴ ساله تنظیم کردند.

محاسبات دانشمندان نشان داد خطر ابتلا به نارسایی کلیوی برای شرکت کنندگانی که قهوه مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که مصرف نمی‌کردند، ۱۵ درصد کمتر بود.

با در نظر گرفتن بیماری‌های همراه دیگر - مانند فشار خون، شاخص توده بدن (BMI)، وضعیت دیابت، استفاده از دارو‌های ضد فشار خون و عملکرد کلیه - افرادی که قهوه مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که قهوه مصرف نمی‌کردند، هنوز ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به AKI بودند.

کد خبر : ۱۰۰۷۵۲
0
۰
ارسال نظر