کدام واکسن کرونا عوارض کمتری دارد ؟

برای بسیاری از مردم این سوال پیش می آید که عوارض واکسن های موجود شامل چه حالاتی است و احتمال ابتلا بعد از تزریق کدام واکسن بیشتر است؟

کدام واکسن کرونا عوارض کمتری دارد ؟
کد خبر : ۳۸۶۲۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح و به نقل از آخرین خبر، این روزها واکسن های آسترازنکا، سینوفارم و کوو ایران برکت به افراد واجد شرایط در کشورمان تزریق می شود. برای بسیاری از مردم درباره این که عارضه واکسن شامل چه مواردی می شود و کدام واکسن عوارض کمتری دارد سوال هایی ایجاد شده است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

عوارض واکسن یا ابتلا به کرونا؟

دکتر "شیرین افهمی"، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی درباره مدت زمان بروز عوارض واکسن کرونا به خبرگزاری پویا گفت: «حدوداً تا سه روز پس از تزریق واکسن کرونا، علایم تب، درد محل تزریق، احساس سرماخوردگی، کسالت و … طبیعی است».

علائم کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: «اگر این علایم بیشتر از سه روز ادامه یابد باید فرد به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است کسی به کرونا مبتلا شده باشد و از ابتلای خود خبر نداشته باشد و واکسن را در مرحله اول ابتلای خود به کرونا تزریق کرده باشد و چند روز پس از تزریق واکسن علایم بیماری‌اش بروز پیدا کند.

به همین دلیل گفته می‌شود که بروز عوارض در پی تزریق واکسن کرونا به طور معمول تا سه روز پس از تزریق، طبیعی است و اگر بیشتر از آن ادامه یابد نمی‌توان آن را به تزریق واکسن مربوط دانست و باید فرد از لحاظ ابتلا به کرونا بررسی شود؛

در واقع اگر علایم تب و سرماخوردگی و … بیش از سه روز طول بکشد، می‌توان گفت که این بروز علایم به واسطه تزریق واکسن کرونا نیست بلکه به دلیل همزمانیِ تصادفی شروع علایم ابتلا به کرونا با تزریق واکسن است.»

برکت و سینوفارم عوارض کمتری دارند

واکسن‌های کرونای استفاده شده در ایران هم مانند دیگر نقاط دنیا دارای درجاتی از واکنش‌های موضعی و سیستماتیک هستند که معمولا تا هفت روز خود به خود از بین می‌رود. اما بر اساس گزاره برگ شماره 39 کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون کووید-19 که توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده، عوارض در واکسن‌های «کوو ایران برکت و سینوفارم» که مبتنی بر پلتفرم ویروس غیر فعال است، بروز کمتری دارد.

بیشتر بخوانید : فروش استثنایی ایران خودرو و سایپا در دو هفته آینده

در این تحقیق بررسی عوارض بعد از تزریق واکسن‌های اسپوتنیک آسترازنکا، سینوفارم و برکت با یکدیگر مقایسه شده‌اند و در نهایت براساس بروز علایمی همچون قرمزی، گرمی، خارش، تورم، درد، سفتی، کبودی، تب، تهوع، ناخوشی، لرز، سردرد، درد مفاصل، درد عضلات و خستگی واکسن‌های سینوفارم و برکت درصد کمتری از عوارض را درهفت روز بعد از تزریق از خود به جای گذاشته‌اند.

احتمال ابتلا بعد از تزریق کدام واکسن بیشتر است؟

براساس مطالعه انجام شده، میزان ابتلا به بیماری کرونا بعد از تزریق واکسن در واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک مشابه است و از این میزان واکسن آسترازنکا تقریبا دو برابر بیشتر از این دو واکسن امکان ابتلا به بیماری کرونا را داشته باید توجه داشت این مطالعه زمانی انجام شده است که بیشتر افرادی که واکسن آسترازنکا را دریافت کردند هنوز دوز دوم واکسن خود را تزریق نکرده اند.

نویسنده : مهدیس مرادیان | روزنامه نگار

کد خبر : ۳۸۶۲۱
0
۰
ارسال نظر