کدام بخش‌های خودرو بدون اجازه پلیس قابل تعویض نیست؟

مالک می‌بایست به یکی از اداره‌های شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی مراجعه کند تا افسران و کارشناسان مربوطه، وسیله نقلیه را مورد بررسی قرار داده و پس از تأیید اصالت، مجوز تعویض ارکان را صادر کنند.

کدام بخش‌های خودرو بدون اجازه پلیس قابل تعویض نیست؟
کد خبر : ۹۹۶۰۶
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، به نقل از دیجیاتو، ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و همین‌طور طبق مفاد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی به ممنوعیت تعویض ارکان خودرو اشاره می‌کنند.

بدین ترتیب، مالک یک خودرو تنها در صورتی قادر به تعویض اتاق، موتور، شاسی و رنگ وسیله نقلیه خود است که از قبل جواز لازم را از سوی اداره شماره‌گذاری پلیس راهور دریافت کرده باشد.

لزوم گرفتن مجوز

به منظور تعویض هر یک از ارکان خودرو، مالک می‌بایست به یکی از اداره‌های شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی مراجعه کند تا افسران و کارشناسان مربوطه، وسیله نقلیه را مورد بررسی قرار داده و پس از تأیید اصالت، مجوز تعویض ارکان را صادر کنند.

پس از موافقت پلیس راهور و صدور جواز لازم، مالک می‌تواند برای تعویض هر یک از ارکان خودرو به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کرده و قطعه مورد نظر را به همراه فاکتور معتبر تعویض کند.

اتاق خودرو بدون اجازه پلیس قابل تعویض نیست.

در صورتی که مالک از ارکان کارکرده و فاقد فاکتور معتبر استفاده کرده باشد، طبق قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند از هیچ خدمتی از سوی پلیس راهور بهره‌مند شود.

پس از تعویض رنگ، کابین، موتور یا شاسی، کارشناسان پلیس راهور دوباره وضعیت خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهد و اسناد مربوط به تعویض قطعات را به‌روزرسانی می‌کنند.

مجازات

پلیس راهور علاوه بر ممنوعیت تعویض ارکان خودرو بدون دریافت جواز لازم، استفاده از رنگ‌های زرد خورشیدی، سبز زیتونی، رنگ بژ و رنگ نیروهای مسلح را نیز برای خودروهای معمولی ممنوع کرده است.

نادیده گرفتن قانون ممنوعیت تعویض ارکان خودرو قطعا با مجازات همراه است.

اگر مالک وسیله نقلیه بدون دریافت جواز اقدام به تعویض رنگ، موتور، شاسی یا کابین خودرو کند، حتی اگر قطعات تعویض شده دارای فاکتور معتبر هم باشند، باز هم مالک به عنوان متخلف شناخته شده و توسط پلیس راهور به پلیس ناجا معرفی می‌شود.

خودروی فرد متخلف به پارکینگ منتقل پشده و تحت بازرسی کارشناسان قرار می‌گیرد تا اصالت قطعات مشخص شود. در نهایت مالک از یک‌چهارم الی یک‌هشتم بهای قطعه و رنگ تعویض شده جریمه خواهد شد.

کد خبر : ۹۹۶۰۶
0
۱
ارسال نظر