کاوشگر امارات به مدار مریخ رسید

کاوشگر امارات به مدار مریخ رسید؛  امارات با این موفقیت به پنجمین کشوری در جهان و نخستین کشوری در دنیای عرب بدل شد که به سیاره سرخ رسیده است.

کاوشگر امارات به مدار مریخ رسید
کد خبر : ۷۶۳۳
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

کاوشگر «امید» («امل») که ماموریت مریخ امارات متحده عربی را اجام می‌دهد در ساعت ۷:۴۲ بعدازظهر به وقت محلی (۷:۱۲ بعدازظهر تهران) روز سه‌شنبه به مدار کره مریخ رسید و پیامی به زمین بازفرستاد.

امارات با این موفقیت به پنجمین کشوری در جهان و نخستین کشوری در دنیای عرب بدل شد که به سیاره سرخ رسیده است.

کارشناسان تخمین می‌زند که بخت قرار گرفتن موفقیت‌آمیز یک سفینه در مدار مریخ حدود ۵۰ درصد باشد و بیش از نیمی از همه ماموریت‌های مریخ در واقع شکست می‌خورند. پنجره زمانی حیاتی برای این کار فقط ۲۷ دقیقه بود که در طول آن کاوشگر امید باید با روشن کردن شش رانشگرش دقیقا برای همین مدت ۲۷ دقیقه سرعتش را به شدت کاهش می‌داد و از سرعت ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

کشش گرانشی مریخ

سفینه برای اینکار نیمی از سوخت همراهش را مصرف کرد و توانست خود را در معرض کشش گرانشی مریخ و وارد شدن به مدار آن قرار دهد. سپس یک ۱۱ دقیقه زمان تاخیری ارتباط برای رسیدن پیام به کره زمین وجود داشت که در طول آن دانشمندان و مهندسان پروژه که حدود ۲۰۰ اماراتی هم در میان آنها بودند، انتظاری پرتتنش را تجربه کردند.

این عملیات باید با دقتی‌ کامل انجام می‌شد و دوره زمانی فعلی که در طی آن کره زمین در نزدیک‌ترین فاصله به سیاره سرخ قرار دارد، فقط هر دو سال یک بار رخ می‌دهد.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر : ۷۶۳۳
0
۰
ارسال نظر