چهار عادت ویرانگر که به آرامی شما را می‌کشند

عادت‌های روزمره‌ای وجود دارند که در صورت استمرار می‌توانند سلامتی شما تخریب کرده و شما را به سوی مرگ بکشانند.

چهار عادت ویرانگر که به آرامی شما را می‌کشند
کد خبر : ۱۱۷۲۹۰
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از زومیت، عادت‌ها شمشیری دولبه هستند. عادت‌های سالم می‌توانند بدن، ذهن و مسیر کلی زندگی شما را درجهت بهتر شدن تغییر دهند. آن‌ها بسیار سودمند و متحول‌کننده هستند. متأسفانه عادات ناسالم می‌توانند سلامتی و طول عمر شما را به ویرانی بکشند. بدتر اینکه ممکن است بدون اینکه بدانید چقدر این عادت‌ها خطرناک هستند، هر روز دچار این عادات باشید. در اینجا فهرستی از چهار عادت روزمره آورده شده است که اگر کنترل نشوند، می‌توانند مرگبار باشند.

بد خوابی

کیفیت پایین خواب و محرومیت مزمن از خواب می‌تواند تأثیر فاجعه‌باری بر سلامت جسم و روان شما داشته باشد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که احتمالاً ابتلا به زوال عقل در افراد میانسالی که هر شب شش ساعت یا کمتر می‌خوابند، ۳۰ درصد بالاتر است. دانشمندان خواب ناکافی را با فهرستی از مشکلات سلامتی گوناگون ازقبیل فشار خون بالا، بیماری قلبی، افسردگی و اضطراب مرتبط دانسته‌اند. اگر می‌خواهید زندگی سالم و طولانی داشته باشید، از استراحت شبانه‌ی خوب غافل نشوید.

ورزش نکردن

نادیده گرفتن مزیت‌های ورزش‌های قلبی‌عروقی و تمرینات قدرتی دشوار است. با‌این‌حال، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به سبک زندگی بی‌تحرکی ادامه می‌دهند که به‌تدریج موجب مرگ آن‌ها می‌شود. ورزش نکردن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی، چاقی و دیابت نوع دو را افزایش دهد. فعالیت‌های قلبی‌عروقی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن و شنا می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر باشد.

تمرین‌های مقاومتی مانند وزنه‌برداری نیز مهم هستند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند یک ساعت ورزش مقاومتی در هفته می‌تواند منجر به کاهش ۱۵ درصدی در خطر مرگ‌و‌میر ناشی از هر علتی شود. تمرین مقاومتی همچنین می‌تواند به شما در کاهش خطر آسیب‌های جدی خصوصاً در دوران سالخوردگی کمک کند. ورزش یکی از ارکان اساسی زندگی سالم و اجتناب از آسیب در سال‌های پیری است، بنابراین به خاطر داشته باشید که باید فعالیت کنید.

بی‌توجهی به محافظت دربرابر آفتاب

لذت بردن از کمی آفتاب در طول فصول گرم سال اشکالی ندارد. قرار گرفتن درمعرض نور خورشید برای تنظیم چند عملکرد بدن ازجمله ریتم‌های شبانه‌روزی، سطح انرژی و جذب ویتامین دی حیاتی است. با‌این‌حال، زیاده‌روی در هر چیزی مضر است و پیامدهای مواجهه‌ی بیش‌ازحد با نور خورشید می‌تواند مرگبار باشد.

یکی از شایع ترین علت‌های سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم (از انواع سرطان پوست) مواجهه‌ی بیش از اندازه با اشعه UV خورشید است. فقط در کانادا، سالانه حدود ۸۰ هزار نفر مبتلا به سرطان پوست تشخیص داده می‌شوند و هشتاد تا نود درصد از این موارد با مواجهه با UV در ارتباط هستند.

راه‌حل این مشکل ساده است: ضد آفتاب. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده منظم از ضدآفتاب می‌تواند به میزان قابل‌توجهی نرخ سرطان را در میان بیشتر گروه‌های سنی کاهش دهد. ضدآفتاب دارای محافظت گسترده و فاکتور محافظت دربرابر آفتابی (SPF) که حداقل ۳۰ باشد، پوست شما را سالم، جوان و عاری از سرطان نگه می‌دارد.

استعمال سیگار الکترونیکی

آخرین موردی که در فهرست قرار دارد، ممکن است واضح به‌نظر برسد، اما نرخ استعمال سیگار الکترونیکی هر سال درحال افزایش است. از سال ۲۰۱۱، تعداد جهانی مصرف‌کنندگان این سیگارها از ۷ میلیون به ۴۱ میلیون در سال ۲۰۱۸ رسیده است.سیگار الکترونیکی اگرچه به اندازه سیگارهای سنتی خطرناک نیست، پژوهش‌ها نشان داده‌ا‌ند که خطر ابتلا به بیماری مزمن ریه و آسم در افرادی که به‌طور منظم سیگار الکترونیکی استعمال می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند. در صنعت سیگارهای الکترونیکی نسبت‌به محصولات مرسوم تنباکو نظارت کمتری وجود دارد و این امر منجر به استفاده از مواد شیمیایی ناشناخته در فرایند تولید شده است.

درنهایت، استعمال سیگارهای الکترونیکی به کاهش اعتیاد به نیکوتین کمک نمی‌کند. درواقع، مصرف نیکوتین از زمان معرفی و رواج سیگارهای الکترونیکی در میان جمعیت جوان افزایش پیدا کرده است. در نظرسنجی آمریکایی، بیش از دو میلیون دانش‌آموز دوره متوسطه و دبیرستانی گزارش کردند که به‌طور مکرر از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. روش‌های سنتی ترک مانند درمان جایگزینی نیکوتین و درمان رفتاری-شناختی گزینه‌های بسیار سالم‌تری نسبت‌به مصرف سیگار الکترونیکی هستند.

نکته نهایی

اگر درگیر هر یک از عادت‌های یادشده هستید، به یاد داشته باشید که باید صبر داشته باشید. ترک عادت‌ها زمان‌بر است، اما با ثبات قدم کافی می‌توانید این عادت‌های بد را کنار بگذارید و سبک زندگی سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تری را در پیش بگیرید.

کد خبر : ۱۱۷۲۹۰
0
۰
ارسال نظر