پیشنهاد برجامی دیپلمات سابق آمریکا به جو بایدن

کارشناس و دیپلمات سابق آمریکا به جو بایدن گفتند: ایران کارت‌های هسته‌ای بسیار زیادی دارد که می‌تواند با آنها بازی کند؛ از‌جمله غنی‌سازی در سطوح بالاتر، محدودکردن دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی و خروج از برجام و ان‌پی‌تی. پس به‌جای اینکه دست روی دست بگذارید و تضعیف جایگاه خود در مذاکره را نظاره‌گر باشید، باید برای احیای کانال‌های دیپلماتیک فورا اقدام کنید.

پیشنهاد برجامی دیپلمات سابق آمریکا به جو بایدن
کد خبر : ۳۹۰۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان بین‌المللی، استادان دانشگاه، اندیشمندان، صاحب‌نظران، مدیران اندیشکده‌ها و دیپلمات‌های سابق کشورهای جهان در نامه‌ای خطاب به جو بایدن خواستار بازگشت فوری آمریکا به توافق هسته‌ای ایران شدند و به او تأکید کردند که سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ علیه ایران را پایان دهد.

این نامه از سوی افرادی همچون جان لیمبرت، دستیار سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، توماس پیکرینگ، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا، گری سیک، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در حوزه ایران، باربارا اسلاوین، مدیر بخش ایران در شورای آتلانتیک، پیتر جنکینز، نماینده اسبق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رابرت هانتر، سفیر سابق آمریکا در ناتو، مارک فیتزپاتریک، مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا و فرانک ون هیپل، عضو سابق دفتر سیاست‌گذاری‌های علم و فناوری در کاخ سفید امضا شده است.

در این نامه آمده است: «ما کارشناسان مسائل ایران، روابط بین‌الملل و منع اشاعه سلاح‌های اتمی، به این وسیله حمایت کامل خود را از تعهد دولت آقای بایدن به کنارگذاشتن سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ در قبال ایران و کارزار فشار حداکثری علیه این کشور و بازگرداندن آمریکا به مسیر دیپلماسی و پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته‌ای با ایران اعلام می‌داریم».

بیشتر بخوانید: ناصر هادیان: آمریکا راهی جز بازگشتن به برجام ندارد

خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام

نویسندگان در این نامه با اشاره به خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام علی‌رغم اعتراض متحدان آمریکا آورده‌اند: «زخمی که آمریکا با این کار به خودش زد، باعث شد این کشور در مسیر ویرانگری قرار گیرد که بازگشت از آن نیز کار ساده‌ای نیست».

نامه یادشده خاطرنشان می‌کند: «رویکرد ترامپ شکست خورده است و اکنون شما وظیفه نه‌چندان ‌خوشایند جبران سیاست‌های آسیب‌زای او را بر عهده دارید و در عین حال باید با کینه‌توزی‌های داخلی و همه‌گیری مرگ‌بار کرونا نیز دست‌وپنجه نرم کنید.

با وجود این، برای ما واضح و مبرهن است که سرراست‌ترین مسیر، اقدام فوری جهت بازگرداندن آمریکا و ایران به برجام و پایبندی به آن است».

این نامه با بیان این ادعا که برخی از روی خیرخواهی می‌گویند دولت بایدن باید بازگشت آمریکا به میز مذاکره با ایران را به تأخیر بیندازد، می‌افزاید: «استدلال برخی از آنها این است که تحریم‌های ترامپ نه‌تنها موضع آمریکا در قبال ایران را تضعیف نکرده، بلکه اهرم فشار واشنگتن در برابر تهران را تقویت کرده است.

تاکید بر بازگشت فوری به میز مذاکره با ایران

برخی دیگر نیز معتقدند نباید با بازگشت فوری به میز مذاکره با ایران، در داخل وارد دعواهای سیاسی شد. اما تأخیر ممکن است باعث شود این تصور به وجود بیاید که اقدام ترامپ قانونی بوده و مهر تأیید دولت جدید را نیز دریافت می‌کند.

این مسئله می‌تواند آخرین فرصت آمریکا برای توقف سیاست‌های ترامپ را از بین ببرد و پنجره مذاکره با ایران را به‌طور کامل ببندد. این کار می‌تواند ایران را نیز به توسعه هر‌چه بیشتر برنامه هسته‌ای خود با هدف تقویت اهرم فشار در برابر آمریکا تشویق کند. در این صورت، اوضاع در همین ابتدای کار دولت جدید، بحرانی می‌شود».

کارشناسان یادآور شدند

این کارشناسان یادآور شده‌اند: «ایران کارت‌های هسته‌ای بسیار زیادی دارد که می‌تواند با آنها بازی کند؛ از‌جمله غنی‌سازی در سطوح بالاتر، محدودکردن دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی و خروج از برجام و ان‌پی‌تی. پس به‌جای اینکه دست روی دست بگذارید و تضعیف جایگاه خود در مذاکره را نظاره‌گر باشید، باید برای احیای کانال‌های دیپلماتیک فورا اقدام کنید».

آنها در این نامه به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پیشنهاد کرده‌اند: «در روز اول کاری خود، فرمان دونالد ترامپ (سند سیاست امنیت ملی شماره ۱۱) مبنی بر خروج آمریکا از برجام را لغو کرده و خواستار برگزاری نشست کمیسیون برجام به‌منظور حل مسائل مربوط به عدم پایبندی به توافق شوید.

به‌طور هم‌زمان، آمریکا باید تحریم‌هایی که واکنش ایران به همه‌گیری کرونا را مختل کرده و هدف از وضع آن محدودکردن گزینه‌های دولت بایدن برای مذاکره با ایران بوده است، لغو کند».

در پایان نامه یادشده آمده است: «بدون تردید، احیای دیپلماسی کار دشواری خواهد بود، اما پنجره نجات برجام تا ابد باز نمی‌ماند. اقدام فوری علاوه بر تضمین منافع ملی آمریکا، باعث می‌شود چالش‌های پیش‌روی دولت شما در درازمدت کاهش یابد».

منبع: ایرنا

کد خبر : ۳۹۰۱
0
۰
ارسال نظر