پس از خوردن پیتزا چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

پیتزا یکی از غذاهای پرطرفدار در میان مردم است که مصرف آن عوارضی را برای سلامت بدن به همراه دارد، آیا می‌دانید پس از خوردن غذا چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

پس از خوردن پیتزا چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟
کد خبر : ۱۲۰۷۴۳
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از ایسکانیوز، پیتزا بهترین غذا روی زمین است و هیچ غذایی جایگزین آن نمی‌شود اما این غذا دارای مقادیر بالایی کالری، چربی اشباع و سدیم است.

بطور متوسط یک برش از پیتزا پپرونی حاوی ۳۱۱ کالری، ۱۳.۵ گرم چربی (۵.۵ گرم چربی اشباع)، و ۷۲۰ میلی گرم سدیم است. طبق گفته یک متخصص تغذیه، پیتزا سبب ایجاد مشکلاتی برای سیستم بدن خواهد شد.

در واقع مزه‌های غذا به مغز منتقل شده و این امر قبل از بلع پیتزا ارسال می‌شود بدان صورت که هرچه پیتزای بیشتری بخورید لذت کمی از آن نصیبتان خواهد شد. این امر برای هر غذای دیگری نیز صادق است.

دقایقی بعد خوردن پیتزا در بدن چه خبر می‌شود؟

۰-۱۰ دقیقه پس از خوردن:

بزاق دهان سبب آزاد شدن آنزیم‌های گوارشی در دهان می‌شود و باعث می‌شود هضم غذا صورت گیرد. به دنبال هضم غذا کربوهیدرات‌های موجود در غذا شروع به تجزیه شدن کرده و تبدیل به قند فوق العاده ساده‌ای بنام گلوکز می‌شود. بدن از این قند برای متابولیسم و سوخت‌رسانی به ماهیچه‌ها استفاده می‌کند. قلب نیز این قند را حفظ خواهد کرد.

۱۰-۱۵ دقیقه پس از خوردن:

قبل از آنکه قند به جریان خون وارد شود چربی حاصل از پنیر پیتزا باعث می‌شود تا سرعت آن افزایش یابد. بدن انرژی خود را از سوزاندن و تجزیه کربوهیدرات‌ها به دست می‌آورد، پس یک برش پیتزا می‌تواند انرژی بیشتری مهیا کند. اگر به پنیر پیتزا یا گلوتن حساسیت داشته باشید آن‌ها می‌توانند باعث نفخ شکمی شوند زیرا بدن هضم غذا را آزاد و گازهای باقی مانده را رها می‌کند.

۱۵-۲۰ دقیقه پس از خوردن:

حال آن که کربوهیدرات بیشتری مصرف کرده‌اید قندها در جریان خون افزایش میابند، لوزالمعده هورمون انسولین را ترشح می‌کند تا سلول‌ها از قند به عنوان سوخت استفاده کنند. این امر سبب می‌شود قند خون در سطح بالایی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

«پیتزا با نان تست»، گزینه‌ای عالی برای مهمانی‌های شما

«پیتزا تخم مرغ»، وعده‌ای هیجان‌انگیز و فوق العاده راحت

با گذشت زمان میزان قند خون بالا منجر به التهاب شده و مشکلاتی از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی گرفته تا آسیب‌های عصبی، گردش خون ضعیف و عفونت‌های مختلف را ایجاد می‌کند (به همین دلیل است که خوردن رژیم غذایی با قند بالا می‌تواند خطرناک باشد و باعث دیابت شود).

در نهایت قند به کبد رسیده و به چربی تبدیل می‌شود. در همین حال سطح لپتین (هورمونی برای رفع گرسنگی و جلوگیری از پرخوری) بطور پیوسته افزایش خواهد یافت.

۳۰ دقیقه پس از خوردن:

در صورت پرخوری شدید احساس بی‌حالی خواهید داشت و باعث می‌شود تا به سوخت نیاز داشته باشید. با این غذا در معده، بدن فوران هورمون گرلین را متوقف می‌کند بنابراین سبب رضایت شما از غذا خواهد شد.

دراین مرحله اسیدهای موجود در معده به سختی کار می‌کنند تا تمام چربی‌هایی که خورده‌اید را هضم کند. به محض آنکه چربی‌ها تجزیه شد اماده جذب شدن به جریان خون می‌شوند در همین حال به کبد نفوذ و برای سوخت مجدد آماده می‌شود.

کل این فرایند سطح‌تری گلیسرید را بطور موقت بالا می‌برد. موقتی بودن این امر چیز خوبی است زیرا میزان‌تری گلیسرید دائما بالا می‌تواند کلسترول خون را حفظ و گرفتگی و سخت شدن شریان‌ها را به همراه خواهد داشت.

در صورت اضافه وزن و یا سابقه خانوادگی بیماری گردش خون سطح گلیسرید به مدت طولانی بالا خواهد ماند بنابراین خوردن فقط یک برش از پیتزا خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

اگر بطور کلی از سلامت خوبی برخوردار هستید سطح‌تری گلیسرید شما باید طی حدود ۶ ساعت کاهش یابد.

خوردن پیتزا مضر بوده است.

۴۵-۶۰ دقیقه پس از خوردن:

خوردن یک وعده غذایی چرب باعث می‌شود گرفتگی شریان‌های خونی گسترش یافته و فضای کم‌تری برای جریان خون باقی بماند.

از آن جا که یک رژیم غذایی پرچرب می‌تواند لخته شدن خون را تقویت کند این خطر برای کسانی که مشکلات قلبی دارند خطرناک خواهد بود.

خبر خوب آن است که هورمون‌ها به ویژه لپتین به مغز فرمان سیری ارسال می‌کند. چربی پنیر پیتزا سبب می‌شود تا بدن ترشح سروتونین (هورمون خواب آلودگی) را افزایش دهد و بعد از خوردن وعده غذایی حاوی کربوهیدرات این هورمون آزادانه جریان میابد.

۳-۴ ساعت پس از خوردن:

ساعت‌ها پس از خوردن پیتزا قند خون به حالت عادی برگشته و سبب می‌شود تا مجدد به خوردن علاقه پیدا کنید. هرچند تمام مراحل مجدد تکرار نمی‌شوند اما سطح‌تری گلیسرید بالا خواهد رفت. در این موقعیت برای صرف یک میان وعده برنامه ریزی کنید قبل از آنکه هورمون گرلین ترشح شود.

*چندین ساعت بعد:

اگر از سلامت کامل برخوردار هستید با خوردن هر از چند گاهی برش پیتزا مشکلی نخواهید داشت. با افزایش خوردن پیتزا وزن نیز افزایش خواهد یافت. خوردن کالری اضافی با گذشت زمان به افزایش چربی کمک می‌کند.

کد خبر : ۱۲۰۷۴۳
0
۰
ارسال نظر