ویدئو/ چرا واکسن در محل تزریق خاصیت آهنربایی ایجاد می‌کند؟

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در یک نشست خبری شرکت کرد.

ویدئو/ چرا واکسن در محل تزریق خاصیت آهنربایی ایجاد می‌کند؟
کد خبر : ۲۶۰۷۴
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از ایسنا، عابدینی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کیلیپ‌هایی در فضای مجازی که نشان میدهد در محل تزریق واکسن خاصیت آهنربایی ایجاد شده است نیز گفت: این شایعه در فضای مجازی رویت می‌شود و توضیخات و توجیهات غیر علمی هم شنیده می‌شود. واقعیت این است خود ما هم در حال کار بر این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد.

حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد. برخی هم گفتند اصلا شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد.

این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است. تئوری‌هایی داریم اما باید صبر کنیم بررسی کامل شود. اگر بدانیم بروز خاصیت ذکر شده به خطر واکسن است شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون زنان باردار گفت: درباره تزریق واکسن‌های موجود به زنان باردار فعلا توصیه‌ای نداریم اما باید تحقیقات کامل شود ولی در برخی کشورها که زنان باردار واکسینه شدند به نظر می‌رسد خطری به وجود نیامده البته به انتشار دستورالعمل جداگانه نیاز است.

عوارض احتمالی واکسنها

عابدینی درباره عوارض احتمالی واکسن‌ها نیز بیان کرد: عوارض بر اساس اینکه تکه‌ای از ویروس یا ویروس کشته شده به بدن تزریق شود، متفاوت است. از طرف دیگر سیستم ایمنی هر فرد پیچیدگی خاص خود را دارد و نمی‌توان گفت تزریق یک واکسن مشترک به دو نفر، عوارض کاملا مشترک خواهد داد. اگر کسی داروهایی مصرف می‌کند که سیستم ایمنی‌اش سرکوب شود، قطعا ما توصیه به مصرف واکسن با پلتفرم کشته شده می‌کنیم اما این به معنی آن نیست که اگر سایر واکسن‌ها را تزریق کند اتفاق بدی برایش می‌افتد.

وی افزود: پلتفرم‌های ساخت واکسن‌های داخلی هم متفاوت است و این باعث غرور هر ایرانی است. بر همین اساس عوارض و تاثیر واکسن‌های داخلی هم متفاوت است. درباره تاثیر آن‌ها بر موتاسیون‌ها نمی‌توان قاطع نظر داد، اما به هر حال هر واکسن کرونایی با هر پلتفرمی با هر برندی در مقابل مرگ ناشی از کووید۱۹ بسیار موثر است و دغدغه ما هم همین است که مرگ را کاهش دهیم. اما درباره ابتلای به بیماری ممکن است پاسخ‌های متفاوتی بدهند.

کد خبر : ۲۶۰۷۴
0
۰
ارسال نظر