ویدئو/ اظهار نظر جالب بهرام بیضایی درباره فیلمفارسی!

ویدئوی قدیمی و جالبی از بهرام بیضایی کارگردان، پژوهشگر و نویسنده نامی سینما و تئاتر منتشر شده است.

ویدئو/ اظهار نظر جالب بهرام بیضایی درباره فیلمفارسی!
کد خبر : ۶۰۰۱۰
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، در این ویدئو که قبل از انقلاب ثبت شده است، بهرام بیضایی درباره فیلمفارسی و تاثیر آن بر فرهنگ عامه صحبت‌های جالبی مطرح کرد.

اسطوره «آرش» از نگاه بهرام بیضایی

همه ایرانیان قصه آرش کمانگیر را می‌دانند، دلیر مردی که به عشق وطن برای مشخص شدن مرز میان ایران و توران جان خود را فدا می‌کند اما بهرام بیضایی در نمایشنامه «آرش» با دیدی دیگر به روایت اسطوره آرش رفته است.

در این روایت که بیضایی خود آن را برخوانی از قصه آرش می‌خواند، آرش قهرمان نیست و تیر را با عشق پرتاب نمی‌کند. او ستوربانی است که تیر را با بیزاری رها می‌کند و ناخواسته قربانی، شهید و قهرمان می‌شود.

این روایت متفاوت قرار است توسط گروه هنری پویا در چهارشنبه تئاتر این هفته شیراز در کافه کتاب تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز به صورت نمایشنامه‌خوانی روایت شود.

هدایت این نمایشنامه را روح‌الله هاشم‌پور بر عهده دارد و محمد حسین‌پور، علیرضا جهاندیده، نوید جعفری، مهری منصوری، حسین چناری، روح‌الله هاشم‌پور، محمدعلی امیری و مریم هاشم‌پور خوانشگران این کار هستند.

بهرام بیضایی زاده ۵ دی ۱۳۱۷ در تهران کارگردان سینما و تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه‌نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان‌بندی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده‌است.

رگبار، غریبه و مه، کلاغ، چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران، سگ‌کشی و وقتی همه خوابیم فیلم‌های بلند سینمایی کارگردانی‌شده توسط او هستند. وی از کارگردان‌های صاحب‌سبک و معتبر سینمای ایران است و برخی از نمایشنامه‌های او به انگلیسی و فرانسوی و آلمانی درآمده و در اروپا و آمریکای شمالی چاپ و اجرا شده‌اند.

کد خبر : ۶۰۰۱۰
0
۰
ارسال نظر