هشدار قاطع و سرسختانه ایران به اسرائیل

برخی منابع خبری عصر سه شنبه از بروز حادثه برای یک کشتی در سواحل امارات خبر داده‌اند؛ همزمان یک رسانه آمریکایی می‌گوید چهار کشتی تحت شرایط نامعلومی کنترل خودشان را از دست داده‌اند.

هشدار قاطع و سرسختانه ایران به اسرائیل
کد خبر : ۳۸۷۳۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

هشدار قاطع ایران به اسرائیل

به گزارش وقت صبح به نقل از فارس، ابتدا گروه نظامی موسوم به «عملیات‌های تجارت دریایی انگلیس» اعلام کرد از وقوع حادثه‌ای در نزدیکی سواحل الفجیره مطلع است. این سازمان با بیان اینکه حادثه مذکور «دزدی دریایی نیست» از کشتی‌های در حال تردد در آن منطقه خواسته احتیاط حداکثری به خرج دهند.

دقایقی بعد خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد سکان هدایت دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی از کنترل خارج شده است.

این خبرگزاری نوشته ماهیت این حادثه هنوز به طور دقیق روشن نیست.

کشتی‌های مذکور چهار نفت‌کش به نام‌های «کوئین ایماثا»، «گلدن بریلینت»، «جگ پوجا» و «ابس» هستند که همگی در زمان‌های تقریباً یکسان هشدار داده‌اند هدایت کشتی از فرمان آنها خارج است.

آسوشیتدپرس نوشته یک فروند «ایرباس نیروی هوایی پادشاهی عمان» در حال پرواز بر فراز منطقه‌ای است که این کشتی‌ها در حال تردد هستند.

هنوز مشخص نیست آنچه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده و رویداد مد نظر عملیات‌های تجارت دریایی انگلیس رویدادهای جداگانه‌ای هستند یا خیر.

آسفالت پرنسس کجاست ؟

روزنامه تایمز هم به نقل از چند منبع انگلیسی مدعی شده کشتی موسوم به «آسفلت پرینسس»، ربوده شده است.اطلاعات درج‌شده از این کشتی در پایگاه‌های رصد حرکت کشتی‌ها نشان می‌دهد که «آسفالت پرنسس» تحت پرچم پاناما تردد می‌کند.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که اسرائیل و مقام‌های کشورهای غربی در روزهای گذشته ایران را به دست داشتن در حمله به یک نفتکش اسرائیل متهم کره‌اند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته بار دیگر با تکرار اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران مدعی شد واشنگتن اطمینان دارد ایران عامل حمله به نفتکش اسرائیل بوده است.

بلینکن مدعی شد که ایران طی ماه‌های گذشته مجموعه‌ای از اقدامات در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه کشتی‌رانی انجام داده. وی مدعی شد: «ایران کماکان با بی‌مسئولیتی فاحش رفتار می‌کند.»

او گفت: « در گذشته، شاهد مجموعه‌ای از اقدامات از سوی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله علیه کشتیرانی‌ بوده‌ایم، بنابراین مطمئن نیستم این اقدام خاص، رفتار جدیدی باشد.»
وی در ادامه با متهم کردن ایران به تهدید آزادی دریانوردی، تجارت و ملوان‌های بی‌گناه گفت: «اما آنچه این اتفاق می‌گوید این است که ایران کماکان با بی‌مسئولیتی فاحش رفتار می‌کند.»

بلینکن در بخش دیگری از ادعاهایش گفت اقدام ایران در حمله به کشتی مرسر استریت با «پاسخ جمعی» مواجه خواهد شد. آمریکا در حال همکاری با انگلیس، رومانی و اسرائیل و کشورهای دیگر برای مشخص کردن این پاسخ است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: «با انگلیس، اسرائیل، رومانی و سایر کشورها در هماهنگی و تماس نزدیک هستیم و یک پاسخ جمعی وجود خواهد داشت.»

واکنش ایران

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از حادثه عصر سه‌شنبه اخبار منتشر شده در مورد بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را کاملا مشکوک دانست و نسبت به هر گونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال با تاکید مجدد بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اظهارداشت: «نیروهای دریایی ایران با اعلام کمک وامداد رسانی به کشتیهای عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.»

خطیب زاده همچنین اضافه کرد: «در صورت بروز مشکل در سامانه های ناوبری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک رسانی و بررسی موضوع از نزدیک می‌باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه اعلام کرد.

هشدار ایران به اسرائیل

خطیب‌زاده روز گذشته هم در توییتر ادعاهای اسرائیل و مقام‌های کشورهای غربی علیه ایران را رد کرد و به آنها هشدار داده بود.
او روز دوشنبه در توییتر نوشت: «ایران به عنوان ضامن امنیت خلیج فارس، بیانیه‌های تحریک‌آمیز و به صورت هماهنگ طراحی‌ شده از سوی انگلستان و آمریکا را قویا محکوم می‌کند.

آن‌ها که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند. هرگونه ماجراجویی ضدایرانی پاسخی فوری و قاطع دریافت خواهد کرد.»

علاوه بر این، در پی اتهام زنی بی پایه وزیر خارجه انگلیس به ایران، کاردار این کشور در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار و مراتب اعتراض ایران در این باره به وی ابلاغ شد.

کد خبر : ۳۸۷۳۹
0
۰
ارسال نظر