ناصر هادیان: آمریکا راهی جز بازگشتن به برجام ندارد

اگر می‌خواهیم بعدا به آنچه آمریکایی ها «بیشتر برای بیشتر» می خوانند تن ندهیم از همین الان نرویم. به نظر من مصلحت نظام در رفتن هر دو راه است. در حالت فعلی نظام بقا می‌یابد اما توسعه نه.

ناصر هادیان: آمریکا راهی جز بازگشتن به برجام ندارد
کد خبر : ۷۳۶۵
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

وقت صبح - ناصر هادیان، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران معتقد است آمریکا راهی جز بازگشت به برجام ندارد و این مساله برای ایران هم بهترین راه است. به اعتقاد هادیان اگر می خواهیم بعدا بسط تعهدات برجامی را نپذیریم از همین الان برای مذاکره با آمریکا گامی برنداریم.

به گزارش اختصاصی وقت صبح، ناصر هادیان مهمترین مساله در چالش های آتی ایران و آمریکا را بازگشت به برجام که از دید او به معنی «برداشته شدن تحریم ها» تعریف می شود، می‌داند.

هادیان گفت ما از آمریکا سه مطالبه برحق داریم اما نباید این مساله باعث شود از روی دیوار و موانع احیای برجام عبور نکنیم. اولین رفتار آمریکا که مطالبه بر حقی برای ما به جا گذاشت توسل به «مکانیسم ماشه» از سوی آمریکا بود که هیچ توجیه معقولی نداشت و نابجا استفاده شد.

به اعتقاد او بر این اساس پس ما حق داریم حساس باشیم و شرط بگذاریم که چنین حقی در مذاکرات بعدی از انحصار آمریکا بیرون بیاید.

این استاد دانشگاه گفت: مساله دوم خروج ترامپ از برجام بدون دلیل عقلی و قابل قبول بود و مساله سوم شفافیت یا همان راستی آزمایی است که رهبری به تازگی به آن اشاره کردند.

بیشتر بخوانید: چه مسیری پیش روی احیای برجام است؟

چرا آمریکا وارد برجام شد؟

هادیان با اشاره به اینکه 6 عامل موجب پذیرش برجام از سوی آمریکا شد دو مورد را اساسی تر دانست: «ترس آمریکا از ساخت بمب توسط ایران و احتمال وقوع جنگ و تبعات معلوم و نامعلوم.»

به گفته هادیان بنابر این آمریکا به این نتیجه رسید که برجام بهترین گزینه برای حل مساله است. او گفت: مساله اینجاست که در زمان ترامپ این دو مورد وجود نداشت و ترامپ به راحتی از برجام خارج شد. ما هم با اقداماتی در عربستان و امارات و همچنین کاهش تعهدات برجامی شروع به معتبرسازی این دو کردیم.

این کارشناس مسائل بین الملل قانون جدید مجلس برای کاهش تعهدات هسته‌ای را از این لحاظ مثبت ارزیابی کرد که فشاری بر آمریکا است.

به گفته او اگر زمان گریز هسته‌ای 1 سال بوده است اکنون به 4 ماه رسیده است.

بیشتر بخوانید: محسن امین‌زاده: دیپلماسی می‌توانست مانع خروج ترامپ از برجام شود

بازگشت یا عدم بازگشت به برجام

هادیان گفت: برجام از دید آمریکا سه فایده دارد: فهم تقلب ایران، فرصت پاسخ ( با تعداد و نوع سانتریفیوژ و میزان و غلظت اورانیوم.) و بازدارندگی یا اینکه هوس تقلب نکنیم. ما هم با تهدید به خروج از ان پی تی می توانیم بازدارندگی ایجاد کنیم.

هادیان با اشاره به شناخت نزدیک از تیم بایدن در مورد اعضای تیم جدید سیاست خارجی بایدن گفت: تیم جدید با تیم ترامپ متفاوت هستند ولی بایدن باید برای اجرای تعهدات به برجام برگردد نه تهدید بمب.

در پایان هادیان توصیه کرد اگر می خواهیم بعدا به بسط تعهدات و آنچه آمریکایی‌ها «بیشتر برای بیشتر» می خوانند تن ندهیم از همین الان نرویم. به نظر من مصلحت نظام در رفتن هر دو راه است. در حالت فعلی نظام بقا می‌یابد اما توسعه نه.

بیشتر بخوانید: پیدا و پنهان منافع ملی با دروغ های برجامی

محمد جمشیدی: نزدیک شدن به بمب اتمی را قبول ندارم/ هدف برداشتن تحریم است

محمد جمشیدی، استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران که دیگر سخنران جلسه مرکز مطالعات بین الملل دانشگاه تهران بود گفت مهمترین مساله نه بازگشت به برجام بلکه برداشته شدن واقعی تحریم است. این تحریم ها شامل تحریم های برجامی و تحریم های ترامپ است.

دکتر محمد جمشیدی

این کارشناس آمریکا گفت: نزدیک شدن به بمب را قبول ندارم و همچنین یک عدد بمب تاثیر استراتژیک ندارد. همچنین هدف برجام رفع تحریم بود نه تحمل لفاظی آمریکا. اما برخی در داخل برجام را مقدس کردند در حالیکه توسعه از برجام در نمی آید.

به گفته جمشیدی بایدن از روزهای اول زیر قول خود زده است.

به گفته او مصاحبه اخیر بایدن هم طراحی شده بود اما پاسخ به رهبری نبود. سکوت او در نطق سخنرانی سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران معنی دارد. ترامپ با اروپا و کشورهای عربی و اسرائیل هماهنگ است.

به اعتقاد جمشیدی 5 گام ایران در مساله کاهش تعهدات هسته ای استراتژیک نبود و فقط مساله فنی است. همچنین دستگاه دیپلماسی در پیشبرد این طرح خوب عمل نکرده است. حتی اگر وزارت خارجه این طرح را قبول ندارد به عنوان کارگزار نظام باید آن را اجرا کند.

جمشیدی گفت وزیر خارجه در مصاحبه داخلی بیان اختلافاتی می‌کند که به نفع ما نیست.

به گفته این استاد دانشگاه فشار حداکثری شکست خورده است و ایران در فروش نفت و دور زدن تحریم ها موفق عمل کرده است.

منبع: وقت صبح

اگر از این مطلب استفاده کردید نظرات خود را در بخش دیدگاه ها ارسال کنید.

بیشتر: باربارا اسلاوین: بازگشت به برجام برای بایدن یک اولویت است

کد خبر : ۷۳۶۵
0
۰
ارسال نظر