منظور از چرخه بازار رمزارزها چیست؟

امروزه بیت کوین (BTC) و سایر ارزهای دیجیتال به فاز جدیدی از پذیرش خود رسیده است و جامعه بزرگی از فعالان بازار از سرمایه‌گذاران خرد تا موسسات جهانی جذب صنعت رمز ارزها شده است.

منظور از چرخه بازار رمزارزها چیست؟
کد خبر : ۱۱۱۶۵۰
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

علاوه بر این توسعه امور مالی غیرمتمرکز (Defi) راه را برای پذیرش گسترده‌تر دارایی‌های دیجیتال هموار کرده است به نحوی که در سال‌های اخیر صنعت بلاک‌چین عمیقاً تحت تأثیر جریان سریع سرمایه جهانی قرار گرفته است.

به طور کلی بیت کوین و ارزهای دیجیتال به شدت بی‌ثبات هستند و در عمر ۱۳ ساله خود با افزایش شدید و کاهش قابل توجه قیمت‌ها غریبه نیستند.

از آنجایی‌که تجربه نشان داده نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال طی الگوهای چرخه‌ای خاصی صورت می‌گیرد، شناخت چرخه بازار رمز ارزها و داشتن درک درست از چرخه‌های بازار می‌تواند برای انواع سرمایه‌گذاران در این بازار بسیار سودمند باشد.

در ادامه به شناخت چرخه بازار رمزارزها و مراحل آن می‌پردازیم.

چرخه بازار رمزارزها، و لزوم شناخت آن

نوسانات بازار رمزارزها بخشی طبیعی از فعالیت بازار است. نوساناتی که با افزایش شدید رکوردهای تاریخی قیمتها و سقوط شدید متاثر از کاهش قیمتها است معمولا سرمایه‌گذاران خرد از بازار خارج می‌کند. بدلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن میزان نوسانات حتی باتجربه‌ترین سرمایه گذاران و معامله‌گران نیز می‌توانند غافلگیر شوند.

سرمایه گذار ماهر لازم است علاوه بر شناخت تدابیرپایه‌ای مانند افزایش مقیاس پذیری، امنیت و معرفی بهترین و امن ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال که از طرف فعلان صنعت و صرافی های صورت می‌گیرد، باید دانش و آگاهی خود در زمینه بازار رمزارزها بروز کند. در زمینه دانش تجربی معامله گر بازار ارزهای دیجیتال با شناخت درست چرخه های بازار قادر است بیش از دیگران بر فاد (FUD) «شک، عدم اطمینان و ترس» در روند نزولی مسلط باشد، و همچنین می‌تواند فومو (FOMO) یا احساس روانی « ترس از دست دادن موقعیت» در روند صعودی را کنترل کند.

مراحل چرخه بازار رمزارزها

در هر بازار مالی، چرخه‌های بازار یک اتفاق طبیعی است. با این حال، چرخه‌های بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوپا بودن بازار به شیوه‌ای منحصربه‌فرد عمل می‌کنند. مشابه سایر چرخه‌های بازار، چرخه رمز ارزها را می‌توان به عنوان دوره‌ای بین بالاترین و پایین‌ترین زمان یک بازار و به طور خاص‌تر، مراحل میانی آن تعریف کرد که طی آن نوسانات قیمت‌ها رخ می‌دهد.

از لحاظ تفسیر، تجزیه و تحلیل و عملکرد دارایی چرخه های بازار به طور کلی شامل چهار مرحله مجزا شامل: انباشت، فاز صعودی ، توزیع و فاز نزولی است. چرخه‌های بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند به کوتاهی چند ماه باشد، یا تا چند سال ادامه یابد.

مراحل چرخه بازار رمزارزها

1. فاز تجمع یا انباشت ((Accumulation))

فاز انباشت در آخرین مراحل روند نزولی، که قیمت دارایی‌ها نوسان کمتری دارد، آغاز می‌شود در این مرحله این احساس که بدترین سناریو به پایان رسیده است شروع شده و فعالان بازار، سرمایه گذاران بزرگ و موسسات نهادی و معامله‌گران با تجربه شروع به خرید ارز دیجیتال ( https://tabdeal.org/buy-cryptocurrency ) در قیمتهای پایین می‌کنند. حتی اگر احساسات کلی نزولی باقی بماند، قیمت ها برای سرمایه گذاران سودآور به نظر می‌رسد.

فاز انباشت را می‌توان با یک دوره تثبیت مشخص کرد. روند مشخص است و بلاتکلیفی زیادی در بازار وجود ندارد، مرحله انباشت دوره قیمت گذاری جدید دارایی ها محسوب شده و معمولاً قبل از شروع روند صعودی است. پس از یک دوره طولانی ادغام، مرحله انباشت زمانی به پایان می‌رسد که احساسات بازار از منفی به خنثی تغییر می‌کند.

2. مرحله صعودی

در این مرحله، بازار نسبتاً باثبات به نظر می‌رسد و شروع به صعود می‌کند. بازیگران قدرتمند خرید دارایی را به مرحله اشباع می‌رسانند و خرید بیشتر معامله گران باعث تقویت روند صعودی می شود. اگرچه برخی از فروشندگان با فروش دارایی به تخلیه ادامه می‌دهند، ولی روند کلی همچنان مثبت است.

پس از مدتی، فومو (FOMO) شروع به کار می‌کند، که اغلب باعث افزایش قیمت دارایی می‌شود. با افزایش حجم معاملات، ارزش دارایی ها به اوج های (ATH) جدید می رسد. و در ادامه با رسیدن شاخص طمع به بالاترین حد، سرمایه گذاران برجسته شروع به فروش و تخلیه بازار می‌کنند.

در نهایت، آهنگ رشد قیمت‌ها شروع به کند شدن می‌کند و باعث می شود، بازار عقب نشینی اندکی را تجربه کند. در این مرحله، ممکن است گروه‌هایی از سرمایه‌گذاران به دلیل فرصت جدید خرید وارد عمل شوند، که با این اقدام قیمت را به آخرین حد صعودی سوق می‌دهند. با این حال، از آنجایی که روند صعودی دیگر پایدار نیست، قیمت‌ها به اوج می‌رسند. مرحله صعودی، گذار از احساسات خنثی به صعودی و به دنبال آن وقوع سرخوشی احساسات است.

مرحله صعودی در این مرحله، بازار نسبتاً باثبات به نظر می‌رسد

3. فاز توزیع (Distribution)

مرحله توزیع را می‌توان با تسلط فروشندگان پس از کاهش احساسات صعودی بازار شناسایی کرد. قیمت های بازار پس از یک روند صعودی طولانی معمولاً در بازه محدودی در نوسان هستند . معامله گران برجسته احتمالاً در این مرحله سرمایه خود را توزیع کرده یا به بخشی از دارایی‌های خود را فروش می‌رسانند، اما رفتار مالی سرمایه گذاران بزرگ توام با احتیاط است، تا تغییرات ناگهانی در قیمت های بازار باعث اصلاحات عمیق در قیمت نشود.

در فاز توزیع علاوه بر احساس طمع، ترکیبی از ترس و امید نیز نسبت به تجدید حیات در بازار وجود دارد. بنابراین فاز توزیع شامل سیگنال های اوج قیمت بوده، والگوهای قیمت نیز مانند الگوی سقف دوقلو و سرو شانه، شکل شاخص‌های صعودی را به خود می‌گیرند. در ادامه با پیشرفت مرحله توزیع ، احساسات بیشتر به سمت منفی تغییر پیدا می‌کند، تا جایی که حتی یک خبر بد می تواند بر قیمت‌ها تأثیر منفی بگذارد و باعث تشدید فروش شود.

مرحله توزیع نیز با نوسانات بالا مشخص می‌شود و افرادی که دیرتر وارد می‌شوند اغلب در پایان بازنده هستند. بسیاری از سرمایه گذاران به قیمت بالا رضایت می‌دهند یا متحمل زیان اندکی می‌شوند. این دوره می تواند بسیار کوتاه باشد، اما از آنجایی که شامل تثبیت، شکست و عقب نشینی در مقیاس‌های کوچک است، ممکن است تا چندین ماه نیز طول بکشد.

4. مرحله نزولی

کاهش قیمت چهارمین و آخرین مرحله از چرخه بازار است. این مرحله برای معامله‌گران مبتدی و بی‌تجربه اغلب ناراحت کننده است. برخی از سرمایه گذاران به جای متحمل شدن زیان، سرمایه گذاری خود را حفظ می‌کنند. با این حال، زمانی که بازار بیش از نیمی از اوج ارزش خود را از دست می‌دهد، آنها شروع به فروش می‌کنند. در واقع جامانده‌هایی که در مرحله توزیع یا در شروع مرحله کاهش قیمت خرید کرده اند، امید خود را از دست می دهند و برای کاهش ضرر دارایی‌های خود را می فروشند.

از طرفی چون این شرایط تقریبا نشان دهنده کف قیمتی دارایی است، می‌تواند یک سیگنال خرید برای سرمایه‌گذاران اولیه باشد که دارایی‌ها را با قیمتهای پایین خریداری می‌کنند.

سخن پایانی

چرخه بازار رمزارزها براساس تفسیر، تجزیه و تحیل و عملکرد دارایی به 4 مرحله انباشت، فاز صعودی، توزیع و فاز نزولی تقسیم می‌شود. با توجه به ماهیت ناپایدار بازار رمزارزها و تکرار چرخه بازار، آشنایی و درک درست از چرخه بازار ارزها می‌تواند با افزایش تسلط بر احساسات منفی (شک، ترس و عدم اطمینان) و کنترل احساس روانی ترس از دست دادن، ضمن ارائه اطلاعات زمانی درست جهت ورود و خروج به بازار یا خرید در قیمتهای پایین، سود معامله‌گران را حداکثر نموده و زیان‌شان را به حداقل برساند.

کد خبر : ۱۱۱۶۵۰
0
۰
ارسال نظر