قیمت مرغ در بازار پنجشنبه 29 اردیهشت ماه

پس از آنکه دولت قیمت مرغ را رسماً ۶۰ هزار تومان اعلام کرد، همچنان برخی خرده‌فروشی‌ها این محصول را با نرخ‌هایی پایین‌تر از ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

قیمت مرغ در بازار پنجشنبه 29 اردیهشت ماه
کد خبر : ۸۹۲۲۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، پنج‌شنبه هفته گذشته بود که دولت قیمت مرغ را در هر کیلو ۶۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این، هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان قیمت داشت. گویا پس از افزایش ۹۳ درصدی قیمت این محصول، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشت. طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین‌آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند.

یکی از مخاطبان در این زمینه می‌گوید: «برای تأمین غذای گربه خانگی خود هر از گاهی لاشه مرغ تهیه می‌کردم، اما دیروز که به مرغ‌فروشی محل مراجعه کردم، فروشنده گفت: امروز فروشی نداشتم که پوست و زوائد مرغ را در اختیارت بگذارم.».

برررسی‌های میدانی نیز حاکی از آن است که در اکثر خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب است. حتی در برخی نقاط این محصول با نرخ‌هایی

سناریوهای جدید نرخ مرغ

برای بازماندن مرغ از نرخ‌های مصوب دولتی چند سناریو مطرح می‌شود. ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضای عمومی اشاره کرد. در این بین برخی از فعالان صنفی نیز معتقدند که مردم هنوز قیمت‌های جدید را باور نکرده‌اند.

او افزود: طبیعی است که مردم به افزایش قیمت مرغ و سایر کالاهای اساسی واکنش نشان دهند و آن را باور نکنند. بدین ترتیب از آن‌جایی که برخی شهروندان تصور می‌کنند قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلا دست از خرید کشیده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله مهم این است که وقتی مرغ از کشتارگاه خارج می‌شود باید درنهایت به دست مصرف‌کننده برسد. از این رو همچنان قیمت‌ها نابسامان است و هر جایی با نرخی متفاوت ارائه می‌شود. حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ با قیمت ۳۷ هزار تومان به عرضه می‌رسد. در واقع زمانی که مرغ کشتار روز به مراکز استانی می‌رسد باید تا بعد از ظهر مشتری خود را پیدا کند. اگر مرغ‌های قابل عرضه تمام نشوند، قیمت مرغ آن‌قدر کاهش می‌یابد که سرانجام خریداری پیدا کند.

یوسفی در پایان تأکید کرد: نام این شرایط را نباید افت تقاضا یا کاهش قدرت خرید گذاشت. چراکه دولت با پرداخت یارانه جدید تا حدودی اصلاح نرخ ارز را جبران کرد. البته انتظار می‌رود تکلیف پرداخت یارانه تمام دهک‌ها زودتر مشخص شود.

قیمت مرغ افتاد

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است.در پی کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر کاهش تقاضا و مصرف در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، در حالی که به گفته «حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی در راستای اجرای این طرح فرایند افزایش ارسال گوشت مرغ زنده و گرم از استان‌های شمالی به استان تهران از همان ابتدا طبق روال گذشته صورت گرفته تا بازار دچار تنش نشود.

بررسی بازار کالاهای اساسی امروز نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده، به طوری که نه‌تنها در بازار کمبودی نداریم، بلکه وفور کالا باعث تعدیل قیمت‌ها شده است.

بر همین اساس قیمت گوشت مرغ روز گذشته نیز به قیمت ۴۲ هزار تومانی رسیده بود.

طبق آمارهای جدید وزارت جهاد کشاورزی روزانه هفت‌ هزار و ۶۰۰ تن گوشت مرغ، یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد، سه‌ هزار تن روغن، ۳۰ تن شیر خام، سه هزار تن تخم‌مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر در سراسر کشور توزیع می‌شود.

کد خبر : ۸۹۲۲۱
0
۰
ارسال نظر