قطعي برق چه تاثیری بر در توليد و گرانی دارد؟

با اين ميزان مصرفي كه هر سال بيشتر مي‌شود و با كاهش سطح آب‌ها چشم‌انداز خوبي براي اين قضيه وجود ندارد.

قطعي برق چه تاثیری بر در توليد و گرانی دارد؟
کد خبر : ۳۳۵۶۷
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، سيد رضا شهرستاني در روزنامه اعتماد نوشت: وزارت نيرو دو روز قبل اعلام كرد كه در پي خاموشي‌هاي اخير وزارت نيرو با استناد به مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، به شركت‌هاي برق منطقه‌اي و شركت‌هاي توزيع نيروي برق ماموريت داده تا فعاليت برق مشتركان فولادي و سيماني را متوقف كنند اما بايد گفت اين اقدام وزارت نيرو كاهش 90 درصدي توليدات را در پي دارد كه در نتيجه قيمت محصولات را نيز افزايش خواهد داد و محصولات فولادي كمتر توليد مي‌شوند.

البته اين كاهش توليد را براي بخش خصوصي بين دو تا سه هفته اعلام كرده‌اند و اين موضوع براي بخش خصولتي اين‌گونه نخواهد بود اما موضوع عجيب‌تر اين است كه چرا در شب هم نبايد توليدي صورت گيرد اين در حالي است كه ما بيشترين گرما و استفاده از سيستم‌هاي برودتي را در روز داريم اما در شب كه اغلب مردم خواب هستند و كمتر از برق استفاده مي‌شود چرا اين محدوديت توليد از شب تا صبح را هم براي توليدكنندگان اعمال كرده‌اند؟

موضوع ديگر اين است كه چرا چنين تبعيضي بين بخش خصوصي و خصولتي‌ها قائل شده‌اند؟

کاهش شدید تولید

زيرا گفته شده كه بخش خصوصي 90 درصد كاهش توليد بدهند اما در بخش خصولتي بين 16 تا 70 درصد كاهش توليد عنوان شده و اين موضوع تنها باعث نااميدي بخش خصوصي مي‌شود چرا كه بخش خصولتي داراي زنجيره تكميل قوي‌تري است و اين موضوع باعث مي‌شود تا بين خصولتي‌ها هم بازار بدون رقابت ايجاد شود و قيمت‌هاي افزايشي هم بين‌شان ديده شود. ضمن اينكه از يك ماه گذشته كه قطعي برق خانگي بود…

در كارخانجات هم بين حداقل 8 تا 14 ساعت برق قطع مي‌شد يعني چيزي حدود 50 تا 60 درصد كاهش برق را در اين مدت تجربه كرديم و واحدها با ظرفيت خيلي پاييني در روز كار مي‌كردند كه باعث كاهش 30 درصدي توليدات در يك ماه اخير شد اما الان كه اين رقم 90 درصد اعلام شده يعني كلا توليدي نداشته باشيم.

میزان مصرف بالا

متاسفانه هر روز يك بخشنامه در اين مورد به كارخانجات ابلاغ مي‌شود و به نظر مي‌رسد سال بعد هم اين موضوع بدتر هم مي‌شود.

با اين ميزان مصرفي كه هر سال بيشتر مي‌شود و با كاهش سطح آب‌ها چشم‌انداز خوبي براي اين قضيه وجود ندارد.

هر چند در ايران تعدادي كارخانجات توليدي داراي نيروگاه مجزا هستند اما تعدادشان بسيار كم است به عنوان مثال فولاد مباركه داراي نيروگاه 400 مگاواتي و ذوب‌آهن هم نيروگاه خود را دارد اما به دليل اينكه آبي ندارد اين نيروگاه تعطيل شده و نمي‌تواند فعاليت كند.

البته دو سال قبل اين موضوع را به مركز پژوهش‌هاي مجلس اعلام كرديم كه ما مي‌توانيم به عنوان بخش خصوصي با كمباين كردن نيروگاه‌هايي كه تنها با گاز كار مي‌كنند و راه‌اندازي بخش بخار آن 10 هزار مگاوات توليد برق را افزايش دهيم بدون اينكه هيچ گونه مصرف سوختي داشته باشيم زيرا اين گازي بود كه به هدر مي‌رفت كه به اعتقاد من يك بازي برد - برد بود.

چرا كه هم باعث تامين برق براي مردم و هم براي صنعت مي‌شد و اين‌گونه بن‌بست براي دولت به وجود نمي‌آمد و هم سود خوبي نصيب بخش خصوصي مي‌شد و براي سرمايه‌گذاري بيشتر در ايران ترغيب مي‌شد كه متاسفانه اين طرح را هم نپذيرفتند.

کد خبر : ۳۳۵۶۷
0
۰
ارسال نظر