عوارض استفاده از خلال دندان که فکرش را هم نمی کنید!

در این مطلب به 3 دلیل ضروری و مهم برای استفاده نکردن از خلال دندان اشاره شده و جایگزینی بهتر به جای آن توصیه می شود.

عوارض استفاده از خلال دندان که فکرش را هم نمی کنید!
کد خبر : ۶۴۴۸۸
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ بهتر است همیشه یک نخ دندان به همراه داشته باشید تا زمانی که بیرون خانه غذا می‌خورید؛ مجبور به استفاده از خلال دندان نشوید.

در این مطلب درباره‌ مضرات استفاده از خلال دندان صحبت خواهیم کرد و می‌خواهیم ببینیم چه روش‌های کم‌خطرتری برای بیرون کشیدن مواد غذایی از لای دندان‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آسیب های باورنکردنی خواب زیاد بر روح و روانتان!

۱- امکان دارد بشکند و بین لثه‌ها گیر کند

خلال دندان اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد یا آن را زیاد فشار دهید، ممکن است بشکند. شکستن خلال دندان می‌تواند به ملتهب شدن لثه‌ها بینجامد، به خصوص اگر نتوانید آن را فوراً بیرون بکشید.

اگر نتوانید تکه‌ شکسته‌ خلال دندان را بیرون بکشید، ممکن است تلاش‌هایتان برای این کار باعث پارگی بیشتر بافت لثه و در نتیجه، التهاب بیشتر یا ایجاد عفونت شود، امری که می‌تواند خطرناک و دردآور باشد.

خلال دندان شکسته را باید با استفاده از آینه با احتیاط بیرون بکشید یا از فرد دیگری بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. اما اگر تکه‌های شکسته‌ خلال دندان در لثه گیر کرده باشد باید به دندانپزشک یا یک متخصص مراجعه کنید تا آن را به درستی و بی‌خطر بیرون بکشد.

۲- شاید باعث بروز عفونت شود

سر تیز خلال دندان به راحتی می‌تواند لثه را پاره کند یا تصادفاً جایی از دهان را ببرد. این امر باعث ایجاد یک زخم باز می‌شود که مستعد عفونت ناشی از باکتری‌هاست.

این باکتری‌ها از هر جایی ممکن است بیایند، مثل سطح خود خلال دندان، البته اگر به طور بهداشتی نگهداری نشده باشد.

۳- قادر است به اقدامات دندانپزشکی انجام شده، آسیب بزند

خلال دندان ممکن است به کارهایی مثل پر کردگی و روکش دندان که دندانپزشک بر روی دندان‌های شما انجام داده صدمه بزند. اگر مشکل یا شکافی در ترمیم فعلی دندان وجود داشته باشد، استفاده از خلال دندان می‌تواند آن را تشدید کند، امری که می‌تواند به لق شدن، شکستن یا حتی کنده شدن ترمیم دندان منجر شود.

چون اگر شکافی در ترمیم دندان وجود داشته باشد که خلال دندان به آن گیر کند، خلال دندان می‌تواند این شکاف را بیشتر کند یا باعث کنده شدن ترمیم شود. مواد مورد استفاده در ترمیم‌های دندانی مثل موادی که برای پر کردن دندان به کار می‌روند، استحکام دندان طبیعی را ندارند و به همین دلیل به راحتی می‌شکنند.

توجه: جویدن خلال دندان هم برای دندان‌ها مضر است. در حقیقت، این امر می‌تواند باعث ساییده شدن مینای دندان شود، درست مانند اثری که دندان‌قروچه بر دندان‌ها دارد.

چه چیزی را جایگزین خلال دندان کنیم؟

استفاده از نخ دندان استاندارد، روش مؤثرتری برای بیرون کشیدن مواد غذایی از لای دندان است که مورد تأیید دندانپزشکان هست.

کد خبر : ۶۴۴۸۸
0
۰
ارسال نظر