علائم غافلگیرکننده مسمومیت با گاز منوکسید کربن!

متخصص مسمومیت‌های اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه علائم اولیه مسمومیت با گاز منوکسید کربن را مشابه علائم سرماخوردگی عنوان کرد.

علائم غافلگیرکننده مسمومیت با گاز منوکسید کربن!
کد خبر : ۱۲۶۰۹۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از ایسنا؛ دکتر بهزاد غضنفری پور با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن در فصل سرما گفت: متاسفانه عمده موارد مسمومیت با این گاز کشنده ناشی از احتراق ناقص گاز در بخاری است و در همین راستا نیاز است که افراد هنگام نصب بخاری حتما رعایت نکات ایمنی را داشته باشند.

وی افزود: گاز منوکسید کربن بی رنگ و بی بو است، بنابراین افراد نمی توانند در محیط این گاز را تشخیص دهند و این گاز تنها با علائمی که در افراد ایجاد می کند خود را نشان می دهد.

علائمی شبیه سرماخوردگی

غضنفری پور گفت: علائم اولیه مسمومیت با گاز منوکسید کربن بسیار شبیه سرماخوردگی است و شامل علائمی از جمله سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خارش و گرفتگی گلو و… می شود،چ. بنابراین اگر افراد علائم مشابه سرماخوردگی پیدا کردند، پیش از آنکه احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا و یا حتی کرونا بدهند باید وسایل گرمایشی و مسیرهای لوله بخاری و دودکش را بررسی کنند.

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها گفت: با شدت گرفتن علائم مسمومیت، فرد وارد فاز بیهوشی و کما می شود واگر افراد به کما بروند عمدتا جان خود را از دست داده و یا اگر سریعا اقدامات درمانی در خصوص آنها صورت گیرد، احتمال آسیب شدید مغزی در آنها محتمل است. چرا که با وجود منوکسید کربن اکسیژن رسانی به مغز مختل شده و بخش هایی از مغز دچار آسیب شده و فرد به کما می رود.

غضنفری پور در خصوص مدت زمان ایجاد مسمومیت با گاز منوکسید کربن هم گفت: در این زمینه عوامل بسیاری دخیل است و به فاصله فرد از وسیله گرمایشی، مساحت محیط، تهویه محیط و حتی شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.

وی افزود: بطور معمول افرادی که بیماریهای زمینه ای مانند بیماریهای قلبی، کلیوی و کبدی دارند، با کمبود اکسیژن سریعتر دچار آسیب خواهند شد، اما بطور معمول ظرف چند ساعت تا حداکثر 12 ساعت آثار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در افراد آشکار می شود.

موارد مرگ با این گاز عمدتا هنگام خواب صورت می گیرد

این متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت ها با بیان اینکه موارد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتا در خواب منجر به مرگ افراد می شود، گفت: در زمان بیداری افراد با مشاهده علائم سرماخوردگی و یا احساس گیجی و سردرد به دنبال علت آن خواهند بود، اما در خواب بطور معمول افراد متوجه علائم نمی شوند و در نتیجه موارد مرگ با این گاز عمدتا هنگام خواب صورت می گیرد.

وی افزود: با توجه به خطر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بسیار مهم است که افراد اولا از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کرده و حتما هنگام نصب آن رعایت نکات ایمنی را داشته و از باز بودن مسیر لوله بخاری و دودکش آن اطمینان حاصل کنند.

غضنفری پور خاطرنشان کرد: همچنین باید بر روی دودکش حتما کلاهک H مانند نصب شود که از نفوذ باد به دودکش و لانه سازی پرندگان بر روی دودکش و مسدودشدن مسیر آن جلوگیری کند.

کد خبر : ۱۲۶۰۹۱
0
۰
ارسال نظر