عجیب ترین عملیات جاسوسی قرن لو رفت!

براساس اسناد فاش‌شده از کرملین، پوتین شخصا به آژانس‌های جاسوسی روسیه اجازه داده بود تا از ریاست‌جمهوری  ترامپ در آمریکا حمایت کنند.

عجیب ترین عملیات جاسوسی قرن لو رفت!
کد خبر : ۳۵۰۹۰
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از دنیای اقتصاد؛ براساس اسنادی که به دست گاردین رسیده است، در تاریخ ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۶، یک جلسه غیرعلنی با حضور نیرو‌های اطلاعاتی روسیه برگزار و در آن دستور داده می‌شود از ناپایداری روحی و روانی دونالد ترامپ حمایت به عمل آورند.

آن‌ها بر این باور بودند که کاخ‌سفیدِ ترامپ به اهداف استراتژیک مسکو، از جمله آشفتگی اجتماعی در ایالات‌متحده و تضعیف موقعیت رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات با این کشور، کمک خواهد کرد. در حکمی که ظاهرا امضای پوتین را به همراه داشته است، به سه آژانس جاسوسی روسیه دستور داده شده بود تا روش‌های عملی حمایت از ترامپ را پیدا کنند.

ترامپ را پوتین پرزیدنت کرد؟

در این مرحله ترامپ در نظرسنجی‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان از سایر رقبایش پیش بود. گزارشی که بخش تخصصی پوتین تهیه کرده است، توصیه می‌کند مسکو از «همه نیرو‌های ممکن» برای اطمینان از پیروزی ترامپ استفاده کند. گفته می‌شود آژانس‌های اطلاعاتی غربی از چند ماه قبل، از اسناد مطلع بوده و آن‌ها را به‌دقت بررسی کرده بودند. اسنادی هم که گاردین رؤیت کرده است، نشان‌دهنده نشتی جدی و بسیار غیرمعمول از داخل کرملین است.

گاردین این اسناد را به رؤیت متخصصان هم رسانده و آن‌ها «اصل» بودن آن‌ها را تایید کرده‌اند. جزئیات منتشرشده نیز بر اصل بودن این اسناد صحه می‌گذارند. گفته می‌شود لحن و فشار کلی با تفکر امنیتی کرملین سازگار است. البته در این زمینه مسکو از در انکار وارد شده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد جلسه‌ای که قرار شده بود از ترامپ حمایت کنند، اظهار نظر کرده و آن را داستانی خیالی خوانده است.

جزئیات اسناد فوق‌سری

سند به دست رسیده که روی آن شماره «No ۳۲-۰۴ \ vd» خورده، جزو اسناد فوق‌سری طبقه‌بندی شده است. در این سند آمده است: ترامپ یکی از امیدوارکننده‌ترین نامزد‌ها برای روسیه به حساب می‌آید. این کلمه در روسی «perspektivny» است. در یکی از ارزیابی‌های مختصر روان‌شناختی که از ترامپ وجود دارد، از او به‌عنوان «فردی تکانشی با ذهنی ناپایدار و نامتعادل که از عقده حقارت رنج می‌برد»، یاد شده است.

همچنین در این اسناد به مصالحه بالقوه با ترامپ و آمریکا اشاره شده و احتمال دیدار ترامپ از خاک روسیه نیز داده شده است. در این اسناد به حوادث خاصی که هنگام سفر ترامپ به روسیه رخ داده، اشاره شده است. اما به این حوادث در جای دیگر اشاره شده است. در این راستا از اعضای شورای امنیت دعوت شده است تا جزئیات پیوست۵، در بند ۵ سند را دنبال کنند. مشخص نیست پیوست شامل چه مواردی است.

در این سند صراحتا تاکید شده است: «استفاده از تمام نیرو‌ها برای تسهیل در انتخاب وی [ترامپ]برای تصدی پست ریاست‌جمهوری کاملا ضروری است.» در ادامه این سند آمده است: «این به تحقق سناریوی سیاسی- نظری مورد علاقه روسیه کمک می‌کند.»

در این سند پیش‌بینی شده است که پیروزی ترامپ قطعا به بی‌ثبات‌سازی سیستم اجتماعی - سیاسی ایالات‌متحده منجر خواهد شد و در نتیجه نارضایتی‌ها از سیستم فعلی حکمرانی در آمریکا از نهان به روی صحنه خواهد آمد.

جلسه در کرملین

شکی نیست که جلسه، ژانویه ۲۰۱۶ در کرملین برگزار شده است. یک عکس رسمی از این مراسم، پوتین را در بالای میز نشان می‌دهد که زیر پرچم فدراسیون روسیه و یک عقاب طلایی دوسر نشسته است. این عکس به ما می‌گوید که دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر وقت روسیه، به همراه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه کهنه‌کار، در آن جلسه حضور دارند.

در این عکس همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور که رئیس اطلاعاتی نیرو‌های نظامی این کشور هم به حساب می‌آید، به همراه میخاییل فرادکوف، رئیس سرویس خارجی اطلاعاتی و الکساندر بورتینکوف، رئیس سرویس اطلاعاتی فدرال روسیه دیده می‌شوند. همچنین نیکلاس پاتروشف، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی فدرال روسیه در آن جلسه به‌عنوان مشاور حضور داشته است.

روسیه مدعی شده بود که در این جلسه به اقتصاد و مولداوی هم پرداخته شده، اما در سندی که گاردین مشاهده کرده است، هدف واقعی از برگزاری این جلسه بررسی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ارائه پیشنهاد‌هایی به رئیس‌جمهور این کشور بوده است.

گمانه زنی ها به نویسنده این سند

به نظر می‌رسد نویسنده این سند ولادیمیر سیموننکو، مقام ارشد مسوول بخش تخصصی کرملین است که مواد تحلیلی و گزارش‌ها را به پوتین ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها براساس اطلاعات خارجی است. اسناد نشان می‌دهد که سیموننکو در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ خلاصه‌ای از نتایج و توصیه‌های تیم خود را در سه صفحه منتشر کرده است. دو روز بعد هم پوتین با یک دستور امضاشده، رئیس وقت سیاست خارجی خود یعنی الکساندر منژوسین را مامور تشکیل جلسه توجیهی شورای امنیت ملی کرده است.

این دستور می‌گوید که هدف آن مطالعه بیشتر سند بوده است. برای انجام هماهنگی‌ها هم به منژوسین پنج روز مهلت داده شده بود. اما آنچه در داخل اتاق ساختمان طبقه دوم کرملین گفته شده، مرموز باقی مانده است. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور و مقامات اطلاعاتی پوتین طرح‌هایی را توسط چند آژانس اطلاعاتی آماده کرده بودند؛ این طرح‌ها به‌منظور دخالت در دموکراسی ایالات‌متحده ارائه شده بود.

در این اسناد چندین نقطه‌ضعف آمریکا بیان شده

اقدامات مختلفی ذکر شده است که ممکن است کرملین در واکنش به اقدامات خصمانه واشنگتن اتخاذ کند. در این اسناد چندین نقطه‌ضعف آمریکا بیان شده است. این موارد شامل «تعمیق شکاف سیاسی بین چپ و راست»، فضای «اطلاعات رسانه‌ای» ایالات‌متحده و ترویج روحیه ضدساختار حاکم در زمان اواخر ریاست‌جمهوری جمهور باراک اوباما است. در این اسناد از هیلاری کلینتون، رقیب ۲۰۱۶ ترامپ نام برده نشده، اما پیشنهاد شده است از منابع رسانه‌ای برای تضعیف شخصیت‌های برجسته سیاسی ایالات‌متحده استفاده شود.

در این اسناد پاراگراف‌هایی وجود دارد که در آن به اصطلاحی همچون «ویروس‌های رسانه‌ای» اشاره شده که چگونه همچون ویروس می‌توانند در رسانه‌ها منتشر شوند. به گفته اسناد این‌ها می‌توانند آگاهی‌های توده مردم، به‌ویژه برخی گروه‌های خاص را تغییر دهند. پس از جلسه، طبق یک سند فاش‌شده جداگانه، پوتین با صدور حکمی کمیسیون بین اداری جدید و مخفی ایجاد کرد. وظیفه فوری آن تحقق اهداف تعیین‌شده در «بخش ویژه» بود. گفته شد اعضای اصلی این کمیسیون تازه‌تاسیس، شویگو، فرادکوف و بورتنیکوف بودند.

شویگو رئیس کمیسیون بود. در این سند آمده است که اعضای این کمیسیون باید گام‌های عملی علیه آمریکا بردارند. این موارد با توسل به توجیهات امنیت ملی و مطابق با قانون فدرال ۲۰۱۰، یعنی ۳۹۰-FZ که به شورا اجازه می‌دهد سیاست‌های کشوری را در مورد مسائل امنیتی تدوین کند، توجیه شد. براساس این اسناد به هر کدام از سازمان‌های جاسوسی روسیه نیز یک نقش سپرده شد. به وزیر دفاع دستور داده شد که کار زیرمجموعه‌ها و خدمات را هماهنگ کند.

پوتین این سند را در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ امضا کرد

شویگو همچنین مسوول جمع‌آوری و سامانه‌بندی اطلاعات لازم و تهیه اقدامات برای عمل در محیط اطلاعاتی بود. به نظر می‌رسد برای هک اهداف سایبری حساس آمریکایی شناخته‌شده هم دستور داده شده است. به سرویس اطلاعات خارجی گفته شده بود برای حمایت از فعالیت‌های کمیسیون تازه‌تاسیس، اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کند. به سرویس امنیت فدرال روسیه دستور داده شده بود، اقدامات ضد اطلاعاتی انجام دهد. پوتین این سند را در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ امضا کرد و دفتر نخست‌وزیری نیز روی آن مهر تایید زد. در این فرمان آمده است: اقدامات بلافاصله پس از امضای پوتین باید اجرایی شوند.

پس از آن هم، بیش از یک هفته به روسای جاسوسی فرصت داده شد تا با ایده‌های مشخص بازگردند و تا اول فوریه ارائه شوند. این اسناد که به زبان بوروکراتیک نوشته شده‌اند، به نظر می‌رسد نگاهی بی‌سابقه به جهان پنهان تصمیم‌گیری دولت روسیه دارند. پوتین بار‌ها اتهامات دخالت در دموکراسی غربی را رد کرده است.

به نظر می‌رسد این اسناد با این ادعا مغایرت دارند. این اسناد به ما می‌گویند که رئیس‌جمهور روسیه، افسران جاسوس و وزرای ارشد وی از نزدیک در یکی از مهم‌ترین و جسورانه‌ترین عملیات جاسوسی قرن ۲۱ نقش داشته‌اند: «توطئه برای قرار دادن یک فرد نامتعادل از نظر ذهنی در کاخ سفید.»

کد خبر : ۳۵۰۹۰
0
۰
ارسال نظر