شباهت عجیب محمدرضا گلزار به فردین/ همه چیز به شوهر جمیله ختم می‌شد!

سینما محلی برای قصه گویی است اما خود سینما و آدم‌هایش هزاران قصه ناگفته دارند. قصه‌هایی که گاه مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل است…مثل ماجرای فردین، کریم ارباب و جملیه که با ثروت کاباره دار معروف ستاره شد.

شباهت عجیب محمدرضا گلزار به فردین/ همه چیز به شوهر جمیله ختم می‌شد!
کد خبر : ۵۴۶۵۶
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از رکنا، محمدعلی فردین بازیگر نام آشنای سینمای ایران است. محمد علی فردین یکی از چهره‌های بسیار مشهور سینمای قبل از انقلاب است.

محمدعلی فردین سال‌ها پس از انقلاب چشم انتظار بود تا دوباره مقابل دوربین قرار بگیرد. محمدعلی فردین با دستمزد ۲۵۰۰ تومانی وارد سینما شد. بازی محمدعلی فردین در گنج قارون خاطره‌انگیز شده است.

گنج قارون مسیر سینمای ایران را عوض کرد. تا پیش از سال ۱۳۴۴ و اکران این فیلم، سینمای ایران سالیانه تا ۳۰ فیلم تولید می‌کرد و تنها در چند شهر بزرگ ایران سالن سینما وجود داشت.

تعداد کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کردند دو رقمی بود و حتی اداره مالیات هم سینما را یک شغل نمی‌دانست که برایش مالیات تعیین کند!

با موفقیت گنج قارون همه معیارها عوض شد. تنها در شهر تهران ظرف یکسال سی سالن سینما ساخته شد. سال ۱۳۴۵ تعداد فیلم‌های تولید شده ایرانی سه رقمی شد، تعداد شهرهایی که سالن سینما داشتند از ۵۰ عبور کرد و تعداد کسانی که وارد چرخه سینما شدند ناگهان چهار رقمی شد!

شباهت رضا گلزار و محمد علی فردین

فردین با دستمزد ۲۵۰۰ تومانی وارد سینما شد. قبل از «چشمه آب حیات» یکبار سر صحنه فیلمبرداری در فیلم دوقلوها رفته بود، اما اولین بار با نقش اول کارش را در سینما شروع کرد و بعدها تنها محمدرضا گلزار صاحب این ویژگی شد.

در ابتدای دهه ۴۰ فردین در کنار ملک مطیعی و آرمان بیشترین دستمزد را در سینما می‌گرفتند؛ ۲۰ هزار تومان برای هر فیلم. پس از گنج قارون اما دستمزد فردین ناگهان ۱۵ برابر شد!

«محمد کریم ارباب» ۳۰۰ هزار تومان برای بازی در فیلم «گدایان تهران» به فردین داد و پشت سرش یک چک ۱۲۰ هزار تومانی دیگر نیز در وجه او به تاریخ روز کشید!

این چک جداگانه دستمزد کارگردانی محمدعلی فردین برای این فیلم بود؛ کپی «معجزه سیب» شاهکار جاودانی فرانک کاپرا که پرستاره‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن روز بود. بیش از ده بازیگر نقش اول در آن حضور داشتند…

تاجر همه کاره و مرموز

محمد کریم ارباب اقتصاد سینما را زیر و رو و کن فیکون کرد! کریم ارباب از مشهورترین ثروتمندان ایران در دهه ۴۰ بود. مردی که سواد خواندن و نوشتن نداشت و پای اسناد مهر انگشتری میزد که قیمت نداشت!

هیچ کس نمی‌دانست از کجا آمده و چطور آمده، کارش را از ابتدای دهه ۳۰ به عنوان بلیط فروش و کنترلچی سینما در لاله‌زار آغاز کرده بود و زمانی که در نیمه دهه ۴۰ تصمیم ورود به سینما گرفت، به تنهایی ۱۷ کاباره و ۱۳ سینما داشت!

کریم ارباب اهل هرنوع تجارت و بیزینسی بود، از قمارخانه داری تا واردات موز، اما با ورود به سینما مشهور شد.

سال ۱۳۴۸ قصه زندگی او - البته بخشی از زندگی او - با نام «روسپی» و با بازی رضا بیک ایمانوردی در نقش کریم ارباب روی پرده سینما رفت که از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال شد. کریم ارباب مهمان ویژه اولین اکران فیلم بود، در لژ نشست و در پایان فیلم بدون آنکه با کسی صحبت کند، با چشم‌های خیس از سالن بیرون رفت…

جمیله چطور مشهور شد؟

کریم ارباب در سینما تنها مشهور نشد، عاشق هم شد! «ایران صادقی» با نام هنری جمیله یک رقاصه در کاباره‌ها بود که در صحنه‌های کافه‌ای در سینما هم جلو دوربین می‌رفت، البته بدون ثبت اسمش در تیتراژ.

در ابتدای فیلم روسپی هم جمیله می‌رقصید. پس از ازدواج با کریم ارباب و با تکیه بر ثروت او، ستاره نقش‌های اول سینما شد. کریم ارباب قبل از انقلاب مرد، کسی نفهمید چرا و چطور. مرگش هم مثل زندگی، ثروتمند شدن و سرنوشت اموال بی‌شمارش، مرموز ماند.

کد خبر : ۵۴۶۵۶
0
۰
ارسال نظر