“سیب پلو با گوشت”، یک غذای لذیذ با عطر و طعمی به یادماندنی

سیب پلو از غذاهای سنتی و قدیمی شهر کرمانشاه است که با دستورها و مواد متنوعی پخته می شود.

“سیب پلو با گوشت”، یک غذای لذیذ با عطر و طعمی به یادماندنی
کد خبر : ۱۲۴۷۰۶
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ؛ سیب پلو یک غذای خوشمزه و لذیذ است که می توانید از این غذای خوشمزه ایرانی در مهمانی های خود بهره ببرید و از یک مزه خوشمزه لذت ببرید.

مواد لازم:

برنج ۵ پیمانه

سیب زمینی متوسط ۵ عدد

شوید تازه ۳۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد

آب جوش ۲ لیوان

گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم

عصاره گوشت ۱ بسته

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه:

برای تهیه سیب پلو با گوشت چرخ کرده خوشمزه ابتدای کار برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس روی آن آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد.

حالا پس از گذشت این زمان یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک و روغن مایع به آن اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد.

در این مرحله شوید را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه پوست سیب زمینی را جدا می کنیم و می شوییم، سپس به صورت حبه قندی خرد می کنیم. در ادامه شوید را روی تخته گوشت قرار می دهیم.

حالا شوید را به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه برنج را آبکشی می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس درون آب جوش می ریزیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

در این مرحله ۲ دقیقه آخر پخت برنج سیب زمینی را به همراه شوید به برنج اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم. در ادامه زمانی که اطراف برنج نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت آن را درون آبکش می ریزیم و آبکشی می کنیم.

حالا مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس نان را به عنوان ته دیگ درون قابلمه فیکس می کنیم و سیب پلو را درون قابلمه می ریزیم. در ادامه درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم.

قرار دادن غذا روی شعله پخش کن

در این مرحله روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شلعه پخش کن می گذاریم و اجازه می دهیم سیب پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در ادامه گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم.

حالا تکه های گوشت را درون چرخ گوشت می ریزیم، سپس درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه پوست یک پیاز را جدا می کنیم و می شوییم، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. در ادامه پیاز را از صافی رد می کنیم.

در این مرحله زمانی که آب اضافی پیاز خارج شد آن را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می ریزیم. در ادامه مخلوط گوشت چرخ کرده را خوب ورز می دهیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شود.

حالا روی مخلوط گوشتی را با سلفون می پوشانیم و اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال استراحت کند. پس از گذشت این زمان گوشت را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار می دهیم.

در این مرحله مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و اجازه می دهیم روغن کاملا داغ شود. در ادامه مقداری از مواد گوشتی بر می داریم، سپس در دست گرد می کنیم. در ادامه به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد گوشتی تمام شود.

سرخ کردن گوشت قلقلی

حالا گوشت های قلقلی را درون تابه قرار می دهیم، سپس کاملا سرخ می کنیم. در ادامه پوست پیاز باقی مانده را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

در این مرحله پیاز را به تابه اضاقه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به پیاز اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و رنگ باز کند.

حالا آب جوش را به رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و عصاره گوشت را درون آن قرار می دهیم. در ادامه گوشت های قلقلی را درون سس قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم سس جوش بزند تا غلیظ شود.

در نهایت سیب پلو را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس گوشت های قلقلی را روی آن قرار می دهیم و سس را درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در آخر سیب پلو را به همراه ترشی یا ماست سرو می کنیم. نوش جان.

کد خبر : ۱۲۴۷۰۶
0
۰
ارسال نظر