“سوتی پلو”، غذای لذیذ و محلی اردبیل

سوتی پلو یک نوع غذای ساده محلی مخصوص استان آذربایجان است که از ترکیب برنج با شیر تهیه شده و با انواع گوشت، خرما و کشمش سرو می شود.

“سوتی پلو”، غذای لذیذ و محلی اردبیل
کد خبر : ۸۹۵۵۳
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، سوتی پلو را میتوانید برای مهمانی هایتان نیز استفاده کنید و با عطر و طعم مجلسی اش، هوش از سر مهمانان ببرید!

مواد لازم برای ۴ نفر:

برنج ۴ پیمانه

شیر ۴ پیمانه

کره ۱۰۰ گرم

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

نمک به مقدار کافی

طرز تهیه سوتی پلو:

ابتدا برنج را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و روی آن آب گرم و ۱ قاشق نمک می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.برای درست کرددن برنج دمی باید چندین ساعت برنج خیس بخورد.بعد برنج را چندین مرتبه می شوییم تا آب آن را که خالی می کنیم زلال شود.

زعفران را پودر می کنیم و چند تکه یخ ریز داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه همین طور بماند تا خوب رنگش باز شود.شیر را در قابلمه ای(تفلون یا نسوز) که قصد تهیه غذا را داریم می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

سپس زعفران آماده شده را به شیر اضافه می کنیم و همین طور کمی نمک نیز می افزاییم. سپس آب برنج را خالی می کنیم و خود برنج را به شیر می افزاییم و برنج شیر را مخلوط می کنیم و (به هیچ عنوان درب قابلمه را در این مرحله نمی گذاریم)

ته چین مرغ یکی از غذاهای مجلسی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که بیشتر برای مهمانی ها و مجالس تهیه می شود

با حرارت بسیار ملایم هر چند دقیقه یکبار هم می زنیم تا شیر سر نرود و برنج ته نگیرد.زمانیکه احساس کردیم برنج باز شده و پخته شده یک دانه از برنج را لای دندان تست می کنیم تا مطمئن شویم و اگر پخته بود و شیر کاملا جذب برنج شده بود.

حالا برنج را در وسط قابلمه جمع می کنیم و آن وقت کره را روی برنج می گذاریم تا به مرور زمان با حرارت برنج ذوب شود و جذب برنج شود. پس از ذوب شدن کره می توانیم برنج را کاملا صاف کنیم و شعله پخش کن را روی شعله قرار می دهیم.

سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم و درب قابلمه را می گذاریم (می توانید از دم کنی نیز استفاده کنید) و صبر می کنیم تا به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه دیگر سوتی پلو کاملا دم بکشد و آماده شود. سوتی پلو که آماده شد،اگر در قابلمه نسوز آن را پخته باشید؛

استانبولی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد بسیار متنوعی تهیه می شود

و برنج را کاملا صاف کرده باشید در زمان سرو می توانید سوتی پلو قالبی داشته باشید و درب قابلمه را بعد از پخت بر می داریم و دیس را روی قابلمه بگذاریم و هم زمان دسته قابلمه و کنار سینی را بگیریم و قابلمه را برگردانیم تا سوتی قالبی داشته باشیم و یا در دیس مورد نظرتان آن را بکشید و نوش جان کنید.

کد خبر : ۸۹۵۵۳
0
۰
ارسال نظر