سریال جزیره چرا جنجالی شد + ماجرای گاف بزرگ سریال و واکنش عوامل

انتشار یک ویدئو از میترا حجار در شبکه‌های اجتماعی که ادعا می‌کند این بازیگر دیالوگ خود را فراموش کرده و قصد دارد از روی سناریو بخواند، نام سریال «جزیره» را خیلی بیش از تبلیغات برای جدیدترین ساخته سیروس مقدم سر زبان‌ها انداخت.

سریال جزیره چرا جنجالی شد + ماجرای گاف بزرگ سریال و واکنش عوامل
کد خبر : ۶۳۲۶۴
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از خبرآنلاین، سریال جزیره، پروژه‌ای حدودا ۳۰ قسمتی در دو فصل که حالا فصل نخستش با تهیه‌کنندگی مشترک منوچهر محمدی و امیرحسین حیدری به میانه پخش رسیده است.

کاری با بازی میترا حجار و امیر مقاره؛ خواننده ماکان بند. سریالی که هنوز پلتفرم پخش‌کننده آن حاضر به انتشار جزئیات تعداد مخاطبش نشده، اما حیدری یکی از تهیه‌کنندگانش، مخاطب سریال را ۸ میلیون دقیقه در ۱۲ ساعت نخست اعلام می‌کند و مخاطبش را حدود ۱۵۰ هزار نفر در این زمان.

کاری که به گفته او از آثار موفق در شبکه نمایش خانگی است. اگرچه بازتاب‌های کار در فضای رسانه‌ای و واکنش‌ها نشان می‌دهد سیروس مقدم در وی‌اودی‌ها، پس از «خواب زده»، یک کار معمولی دیگر را تجربه کرده است؛ کارگردانی که به درخشش کارهایش در دو دهه گذشته عادت داشتیم.

درست مثل منوچهر محمدی که کار ناتمام، پرحاشیه و البته پر انتقاد «قبله عالم» را همین دو سه ماه اخیر پشت سر گذاشته و حالا ویدئوی وایرال شده از ماجرای میترا حجار به جای بحث‌های کارشناسی و نقد جدی درباره اثر جدیدشان، آن‌ها را سوژه رسانه‌ای کرده است.

ویدئوی جنجالی

ویدئویی کوتاه از قسمت ششم سریال «جزیره» که در آن می‌بینیم میترا حجار، دیالوگ را فراموش می‌کند، سرش را پایین می‌اندازد و از روی فیلمنامه، شروع به خواندن می‌کند؛

سریال جزیره جنجالی شده است.

اتفاقی که معنایش این است: نه تدوین‌گر، نه تیم کارگردانی، نه گروه‌های بازبینی وی‌اودی پخش‌کننده اثر و نه کارشناسان خبره ساترا که گروه سازنده باید رقمی بپردازند تا آن‌ها مجوز پخش به اثر بدهند، متوجه چنین گافی نشدند. ویدئویی که در کم‌تر از ساعتی، تمام شبکه‌های اجتماعی را در نوردید!

حالا هفته‌ای از این اتفاق گذشته، اما نه کارگردان و عوامل تولید، نه تهیه‌کننده اثر، نه پلتفرم پخش کننده و نه حتی ساترا که در این مواقع خود را متولی می‌داند، کلامی درباره این ویدئو، نه توضیحی داده‌اند و نه عذر خواسته‌اند.

واکنش تهیه کننده

منوچهر محمدی که روزگاری از «مارمولک» تا تقریبا بهترین سریال‌ها و فیلم‌های سینمای ایران به وسیله او تهیه می‌شد، انگار این روزها، با روزگار اوجش، فاصله دارد.

او می‌گوید تمایلی به صحبت ندارد. اصرار خبرنگار ما برای این‌که بداند این اتفاق چرا رخ داده و این‌که چرا به افکار عمومی توضیحی داده نشده است، می‌گوید: «شرایط اصلا به گونه‌ای نیست که بشود صحبت کرد. اوضاع این قدر از مدارش خارج شده که ترجیح می‌دهم فعلا سکوت کنم.»

تماس با سیروس مقدم هم به جایی نمی‌رسد. برای او در واتساپ پیغام می‌گذاریم. پیام‌هایی که دیده می‌شوند، اما پاسخی نمی‌گیریند. از این‌که دلیل چنین اشتباهی چه بوده؟

آیا یک اشتباه سهوی است یا یک رفتار تعمدی هدایت شده که به سرعت هم در شبکه‌های اجتماعی وایرال می‌شود؟ از این‌که چرا سیاست سکوت در پیش گرفته شده؟ چرا درباره چنین گافی که در سطح ملی بازتاب داشته، توضیحی داده نشده است؟

ویدئویی که تقریبا همه آن‌ها که عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی فارسی هستند، احتمالا یا ویدئویش را دیده‌اند یا تیتر اخبار مرتبط با آن به چشم‌شان خورده است. پیام‌هایی که مقدم تک تک‌شان را دید و خواند، اما او هم سیاستش سکوت بود.

بالاخره یکی از عوامل جوابگو شد

اما با گذشت چند روز از آن اتفاق، افرادی از دل پروژه هستند که روایت‌هایی متفاوت از این ویدئوی خبرساز دارند. امیرحسین حیدری، دیگر تهیه‌کننده پروژه می‌گوید: «واقعا نمی‌دانم این حاشیه چرا تمام نمی‌شود.

یک تکه از یک فیلم را بریدند درحالی که اگر سکانس را ببینید، قصه دقیقا به شکلی است که بازیگر باید حرفش را تغییر می‌داده. این یک پروژه و شیطنت برای تخریب ماست.

تدوین‌گر چه می‌گوید؟

فکر می‌کنید چرا خود بیننده‌های کار واکنشی منفی نداشتند و همه آن‌هایی این انتقادات را مطرح می‌کنند که فقط همین برش کوتاه از سریال را آن هم دو هفته بعد از پخشش دیده‌اند.»

این البته روایتی است که سهراب خسروی، تدوین‌گر کار هم دارد؛ او که بیشترین هجمه و انتقاد را برای این کار تجربه کرد. خسروی در این‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «کل سکانس را ببینید. در تمام مدت، نگاه میترا حجار به زمین است. او نباید با امیر مقاره چشم در چشم شود. بر اساس میزانسن و سناریو این اتفاق افتاده. اصلا صحنه با دو دوربین فیلمبرداری شده و دوربین بالا نشان می‌دهد که فیلمنامه‌ای دست میترا حجار نیست.»

سریال جزیره جنجالی شد.

او در واکنش به حاشیه‌ها می‌گوید: «واقعا اشتباهات تدوینی را حتی در سریال‌هایی مثل «۲۴» هم می‌بینیم و من می‌توانم ده‌ها مدل از این اتفاقات را از کارهای مختلف در حال پخش انتخاب کنم و برای‌تان بفرستم، ولی این‌جا واقعا ریتم قصه، این مدلی بوده، منتهی با شیطنت دقیقا از ابتدای آن لحظه را انتخاب کردند و بریدند و وایرال کردند تا چنین تصویری بسازند.

این سریال بیش از ۵۰۰۰ کات داشته، اما این‌ها از میان تمام این ۵ هزار کات، یکی را برای چنین هجمه‌ای انتخاب کردند که بخشی از تدوین بوده. من حتی به آقای مقدم گفتم و ایشان گفتند اصلا موضوعی نیست که بخواهند به آن توجه کنند. به هر حال شما می‌دانید کار ما پخش زنده نبوده که من بخواهم مستقیم روی آنتن سوییچ کنم.

قطعا این همه عوامل دیگر از صدا گذار، کارگردان، عوامل پلتفرم و ساترا این صحنه را دیدند و هیچ‌کدام چنین حسی نداشتند. پس به ما حق بدهید که بگوییم یک شیطنت صورت گرفته برای ضربه به کارمان. »

سند تدوینگر

خسروی البته نمایی دیگر از این صحنه را هم برای خبرآنلاین فرستاده که از دوربین دوم است و در این کادر هم تصویری از برگه یا جزوه‌ای نیست که میترا حجاز از روی آن دیالوگ را بخواند.

هرچند این ویدئو دقیقا منطبق به ادای همان دیالوگ نیست، اما در همان میزانسن و برای همان لحظات است.

با این وجود آن‌چه از این اتفاق برای «جزیره» به جا مانده، روایتی است که در ذهن افکار عمومی نقش بسته. البته حیدری، تهیه‌کننده سریال درباره این‌که چرا این ویدئو به سرعت وایرال شده است، می‌گوید: «من هر نوع تئوری دایی جان ناپلئونی را تکذیب می‌کنم و کار ما، چون پر بیننده بوده، برای مردم جذابیت داشته و برای همین طول موجی این قدر وسیع پیدا کرده است.»

این البته نظرات تهیه‌کننده اثر است و در شرایطی که پلتفرم در طول ۸ قسمت درباره میزان دقیقه‌های تماشای این اثر اطلاع‌رسانی نکرده، نگاهی به هشتگ این سریال نشان می‌دهد تنها آشنایی طیف وسیعی از فعالان شبکه اجتماعی با این سریال، با همین ویدئو بوده است.

کد خبر : ۶۳۲۶۴
0
۰
ارسال نظر