زیر و بم تعرض به کنسولگری ایران در کربلا

شب گذشته اعتراضاتی در اطراف کنسولگری ایران در کربلا به راه افتاد و دیوار ساختمان کنسولگری به آتش کشیده شد.

زیر و بم تعرض به کنسولگری ایران در کربلا
کد خبر : ۲۰۵۱۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از فرارو؛ ساعاتی پس از ترور ایهاب الوزنی از فعالان سیاسی در شهر کربلا، اعتراضاتی در اطراف کنسولگری ایران در این شهر به راه افتاد.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که معترضان به ساختمان کنسولگری حمله کردند و دیوار بیرونی آن و کیوسک‌ها را به آتش کشیدند.

همچنین تجمع کنندگان در برابر کنسولگری اقدام به آتش زدن تعدادی لاستیک خودرو کرده‌اند.

اما مجتبی کریمی سرکنسول ایران در کربلا هرگونه تعرض به ساختمان سفارت حتی در حد صدمه کوچک یا آتش گرفتن دیوار آن را کذب محض خواند.

با وجود این تکذیب امروز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست رسانه‌ای هفتگی خود با محکوم کردن اقدام شب گذشته در حمله عده‌ای به کنسولگری ایران در کربلا گفت: "ما حمله به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیداً محکوم می‌کنیم و از دولت عراق می‌خواهیم به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند."

او افزود: "شب گذشته وزارت امور خارجه یادداشت اعتراضی به سفارت عراق در ایران تسلیم کرد. انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایف خود در این حوزه عمل کند."

اعتراض‌های کربلا در پی ترور ایهاب الوزنی

در نخستین ساعات بامداد یکشنبه ۱٩ اردیبهشت، چند فرد موتورسوار با سلاح کمری مجهز به صدا خفه‌کن، إيهاب الوزني را در مقابل منزلش به قتل رساندند. صحنۀ قتل چنان که بارها در عراق اتفاق افتاده، توسط دوربین‌های ویدئو ضبط شده است.

کنسولگری ایران عصر یکشنبه در بیانیه‌ای ترور این فعال عراقی را محکوم کرد.

ایهاب الوزنی کیست؟

ايهاب الوَزني در شهر کربلا به عنوان یکی از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات شناخته شده بود. او به ویژه از یک سال و نیم پیش، اعتراضات را علیه فساد دولتی در عراق برنامه‌ریزی می‌کرد.

قتل او هواداران "انقلاب اکتبر" را در کربلا و شهرهای جنوب عراق سخت تکان داد. در عراق، منظور از "انقلاب اکتبر" (ثورة تشرين) موج اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای است که از ماه اکتبر سال ۲٠۱٩ شروع شد. اعتراض‌ها در آغاز علیه "۱۶ سال فساد"، ناکارآمدی دولت، مشکلات اقتصادی و بیکاری بود.

در برخی از تظاهرات ها در شهرهای مختلف عراق به نفوذ ایران نیز اعتراض شده بود.

در ماه دسامبر ۲٠۱٩، إيهاب الوَزني از یک سوءقصد مسلحانه جان به در برده بود. اما دوست و همکار او، فاهم الطایی، جلو چشم او کشته شد. در آن سوءقصد نیز که در مقابل منزل فاهم الطایی به اجرا درآمد، افراد موتورسوار با سلاح کمری مجهز به صدا خفه‌کن، قربانی خود را هدف گرفته بودند.

ساعتی بعد از مرگ إيهاب الوَزنی، نه تنها کربلا، شهرهای ناصریه (در فاصلۀ ۳٠٠ کیلومتری) و دیوانیه متشنج شد و تظاهراتی به راه افتاد.

چه کسی عامل ترور است؟

مثل ترورهای گذشته، این بار نیز هیچ گروهی مسئولیت قتل را به عهده نگرفته است. پلیس کربلا یک تیم ویژه را به منظور بررسی اطلاعات کامل این جنایت تشکیل داده است.

با این حال مخالفان ایران در عراق گروهای نظامی نزدیک به ایران را متهم می کنند اما آنها این ادعا را رد می کنند. برخی تحلیلگران می گویند گروه های نزدیک به ایران از این ترورها هیچ بهره‌ای نمی برند و می دانند که نتیجه آن ایجاد آشوب درگیری در کشور است.

برخی نیز می گویند پشت این ترور و ترورهای دیگر توطئه ای در کار است تا بتوانند در عراق آشوب به پا کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

متهمان ترور ایهاب الوزنی

«محمد العیسی» نویسنده و روزنامه نگار عراقی در یادداشتی نوشته است که اولین و مهمترین متهم ترور ایهاب الوزنی، موساد اسراییل است و بیشترین بهره برداری را از آن می کند.

او در این یادداشت که در برخی رسانه های عراق منتشر شد؛ آورده است که رژیم صهیونیستی اسراییل از پیروزی های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر وین به شدت ناراحت و درصدد بر هم زدن اوضاع منطقه است.

از طرف دیگر دومین تئوری احتمال نقش داعش در این ترور است. گفته می شود داعش به دنبال برهم زدن امنیت استان های مرکزی عراق است.

محمد العیسی همچنین سناریو بالا گرفتن اختلافات داخلی بین گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق را در پرونده ترور الوزنی بعید ندانسته و گفته است که احتمالا ترور الوزنی در نتیجه بالاگرفتن اختلافات بین گروه های مرتبط با اعتراضات اکتبر و با هدف کسب عواطف مردمی برای انتخابات آینده پارلمانی صورت گرفته است.

برخی رسانه های عراق نیز خبر داده اند که گروههای مرتبط با اعتراضات اکتبر ممکن است در اعتراض در ساعات آینده بیانیه ای صادر کرده و انصراف خود را از انتخابات پارلمانی اعلام کنند.

انتخابات قرار است دهم اکتبر ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شود.

در همین رابطه مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با تاکید بر اینکه ترورها روش بزدلان است، از دولت این کشور خواست جنایت کاران را در سریعترین زمان ممکن تحویل عدالت دهد.

کد خبر : ۲۰۵۱۹
0
۰
ارسال نظر