زنی که می‌گفت دو سال است شوهرش را ندیده، باردار بود!

مشورت با اهل خبره و متخصصینِ حِرف و مشاغل مختلف امری است لازم و بدیهی که‌عدم توجه به چنین ضرورتی، بعضا سبب تحمیل هزینه‌های گزاف و خسارات و تبعات غیر قابل جبران می‌شود

زنی که می‌گفت دو سال است شوهرش را ندیده، باردار بود!
کد خبر : ۹۱۲۰۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، محمد هادی جعفرپور در خبرآنلاین نوشت: حوالی سال ۹۶ بود که خانم الف جهت اخذ مشاوره به دفترمراجعه، مدعی بود بیش از دو سال است که از شوهرش هیچ خبری ندارد و چندین نوبت نیز بابت مطالبه‌ی نفقه، مهریه و اجرت المثل* به قصد و نیت پیدا کردن شوهرش طرح دعوی کرده، بلکه با نشر آگهی دعوت به جلسه‌ی دادرسی و ابلاغ احکام صادره، از وی خبری بشود که تاکنون با گذشت بیش از دو سال و چندماه از آخرین آگهی منتشر شده، هیچ خبری از شوهر نشده، لذا تصمیم به طرح دعوی طلاق دارد.

بنا به مقررات قانون مدنی* و شروط ضمن عقد نکاح*شرایط طرح دعوی طلاق غیابی را با توجه به صدور حکم نفقه و اجراییه‌ی صادره بابت پرداخت نفقه علیه زوج* برای وی شرح داده، اعلام کردم شرایطی فعلی شما بنا به ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی منطبق بر عسر و حرج است لذا می‌توانید با ضممیه کردن احکام صادره وتتظیم استشهادیه‌ای *که افراد مطلع و آگاه گواهی دهند بیش از دوسال است از شوهرتان خبری نیست، دادخواست طلاق را مطرح کنید.

مراجعه مجدد خانم

چندماه بعد خانم الف مجدد به دفتر مراجعه، ضمن شرح ماوقع و تشریفات پرونده که منجر به تشکیل چند جلسه‌ی دادگاه و. . شده بود، اظهار کردند شنیده است چنانچه زنِ شوهردار سه طُهر غیر مواقعه* ببیند و از شوهرش خبری حاصل نشود، حق دارد خودش صیغه‌ی طلاق بخواند و از قید زوجیت، رها شود!

آیا چنین چیزی صحت دارد؟ در پاسخ به خانم الف گفتم: تفسیر و تحلیل احکام فقهی مربوط به چنین وضعیتی کار هر شخصی نیست، وانگهی با توجه به پرونده‌ای که مطرح کرده‌اید نیازی به استیفاء چنین قاعده‌ای نیست.

خانم الف زیر لب چیزی گفت که سعی کردم نشنیده بگیرم و هنگام خروج از دفتر از باب احتیاط خدمتشان عرض کردم، شما که دو سالی ساخته‌اید این یکی دو ماه هم صبر کنید تا ان شاالله حکم طلاق صادر شده، پس از قطعیت حکم و جاری شدن صیغه‌ی طلاق و انقضاء عِده*، از قید زوجیت شوهرتان خلاص شوید.

پس از صدور حکم طلاق و انقضاء مواعد قانونی * دفترخانه‌ی طلاق حسب تکلیف قانونی برای جاری کردن صیغه‌ی طلاق خانم الف را به آزمایشگاه معرفی تا از وی تست‌عدم بارداری بگیرند… پاسخ آزمایشگاه=خانم الف بارداراست!

پیش از آنکه سوالی مطرح کنم، خانم الف شروع کرد به گریه کردن و حرف زدن که…

راهنمایی یکی از آشنایان

یکی از آشنایان خانم الف با ادعای آگاهی به مسائل شرعی اعلام می‌کند، چون مدت هاست از شوهرت خبر نداری و بیش از سه طهر غیرمواقعه هم دیده‌ای، شرعا حق داری خودت را مطلقه کنی، وی نیز به صرف اظهارات شخص مدعی آگاه بر شرعیات، خودش را مطلقه دانسته به صیغه‌ی آقای ج درآمده…

علاوه بر مسائل شرعی، مشکل فعلی خانم الف آنجا بود که دفترخانه‌ی طلاق بدون پاسخ آزمایشگاه اجازه‌ی جاری کردن صیغه‌ی طلاق نداشت.

مواجهه با مشکلاتی از این دست، موید ضرورت واهمیت مشاوره با اهل خِبره و متخصصین است. فارغ از راهکارهای احتمالی برای خانم الف اعم از استناد به قاعده‌ی فقهی شبه موضوعیه/حکمیه و قاعده‌ی درء* و…

ذکر این مطلب از این باب بود که اولا لازم است با دقت و تحقیق کافی طرف مشورت خود را انتخاب کنیم، ثانیا پس از انتخاب مشاور، به مشاوره‌ی وی و راهنمایی‌های وی اعتماد کرده جز آنچه وی، توصیه می‌کند اقدامی انجام نداده و چنانچه قرار است برخلاف نظر مشاور و راهنمای خویش کاری انجام دهیم، لااقل به مشاور اطلاع لازم داده شود.

کد خبر : ۹۱۲۰۱
0
۰
ارسال نظر