زمزمه افزایش نجومی قیمت؛ اینترنت به گیگی ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟!

در حالی که کاربران از افزایش هزینه اینترنت گلایه دارند، اپراتورهای تلفن‌همراه درخواست افزایش تعرفه در سقف مجاز یعنی هر گیگابایت اینترنت به قیمت ۴۰ هزار تومان را دارند.

زمزمه افزایش نجومی قیمت؛ اینترنت به گیگی ۴۰ هزار تومان می‌رسد؟!
کد خبر : ۸۶۴۴۷
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از فارس، همزمان با تغییر قیمت بسته‌های اینترنت ثابت و همراه در کشور، کاربران فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه مخالفت با افزایش تعرفه‌های اینترنت را ابراز کرده اند.

امینایی، سردبیر این سوژه درباره مطالبه خود می‌گوید: خبرها از افزایش تعرفه‌های اینترنت از گرانی افسارگسیخته اینترنت حکایت دارد و هر شرکت بنا بر سلیقه خود قیمت‌ها را بالا برده است.

وی گفت: همچنین اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم بسته‌های محبوب خود را حذف کرده‌اند که به معنی افزایش قیمت است.

سردبیر این سوژه توضیح داد: پیش از این بسته اینترنت ایرانسل را با شرایط ۹۰ روزه ۲۴ گیگابایت بر ثانیه یک ماهه به قیمت حدود ۶۰ هزار تومان خریداری می‌کردم اما اکنون دیگر این قیمت موجود نیست و باید هزینه بیشتری برای خرید بسته‌های دیگر بپردازیم.

سردبیر این سوژه گفت که اینترنت ثابت ندارد و فقط از اینترنت همراه استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: در تماس با پشتیبانی شرکت، اپراتور پاسخگو اعلام کرد که به زودی بسته‌های جدید ارائه خواهد شد که قطعا ارائه بسته‌های جدید با افزایش قیمت همراه خواهد بود و باز به معنی گران شدن بیشتر است.

برخی از کاربران فارس من هم با ثبت سوژه در این سامانه درخواست کرده‌اند که جلوی گران کردن اینترنت اپراتورها گرفته شود.

*وزارت ارتباطات: اینترنت هنوز گران نشده است

در حالی که کاربران از افزایش قیمت اینترنت گلایه کرده اند، وزارت ارتباطات تاکید دارد که هنوز گرانی رخ نداده است.

صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره، توضیح داد: هم اکنون با حذف بسته‌های ارزان قیمت مواجه هستیم، اما بسته گران قیمت ارائه نشده است. بسته‌هایی که حذف شده زیر کف قیمت بوده و از ابتدا نباید ارائه می‌شدند.

وی گفت: مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات کف و سقف قیمت را مشخص کرده است و باید به اپراتورها در قیمت‌گذاری آزادی عمل دهیم که بتوانند با هم رقابت کنند و رقابت در بازار شکل گیرد.

اینترنت به گیگی ۴۰ هزار تومان می‌رسد

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: تاکنون اپراتورها در حد یک بیستم یا یک سی‌ام سقف تعرفه ها، بسته ارائه کرده بودند و قرار است کمی قیمت‌ها افزایش پیدا کند و شاید باز هم حتی در یک پانزدهم سقف مصوب هم از مردم هزینه گرفته نشود.

اپراتورها اعلام می‌کنند که در صورت‌عدم افزایش تعرفه دیگر توان توسعه شبکه را ندارند

*درخواست اپراتورها برای فروش هر گیگ اینترنت تا سقف قیمت

اما در حالی که همین میزان تغییر رو به افزایش تعرفه‌ها با مخالفت و اعتراض کاربران مواجه شده است، گویا درخواست اپراتورها رسیدن به سقف تعرفه بوده است.

در جدیدترین اظهارنظر درباره تغییرات تعرفه‌های اینترنت، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که اپراتورها به دنبال تعریف بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید در سقف همان مصوبه هستند اما وزارت ارتباطات مخالفت کرده و برای آن شرط گذاشته است.

وی گفت: از اپراتورها برای افزایش قیمت توجیه خواسته‌ایم و خواسته‌ایم که برنامه خود را برای توسعه و افزایش کیفیت ارائه کنند که اگر اپراتورها برنامه و دلیلی معقول ارائه کنند، با بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید موافقت خواهیم کرد. زیرا اگر افزایش قیمت منجر به افزایش کیفیت نشود با آن مخالف خواهیم کرد.

*سقف تعرفه یعنی چقدر است؟

وقتی صحبت معاون وزیر درباره اینکه تعرفه‌های قبلی و ارزان در حد یک بیستم یا یک سی‌ام سقف تعرفه‌ها بوده است و آن را در کنار صحبت وزیر که می‌گوید اپراتورها به دنبال تعریف بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید در سقف همان مصوبه هستند، قرار می‌دهیم، این سوال مطرح می‌شود که در بدترین حالت قیمت اینترنت چقدر می‌تواند گران شود و سقف تعرفه چقدر است؟

طبق مصوبه‌ای که کمیسیون تنظیم مقررات در سال ۹۵ داشته است، سقف تعرفه اینترنت همراه برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال یا به بیان دیگر به ازای هر یک گیگابایت حدود ۴۰ هزار تومان است.

هر گیگابایت ۴۰ هزار تومان تعرفه بالایی بود که در زمان تصویب آن در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تصور می‌شد هرگز به این زودی‌ها نیاز به رسیدن به این تعرفه نباشد و این تعرفه‌گذاری تا سال‌های زیادی نیاز به اصلاح نداشته باشد.

*شرط وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت جدید چیست؟

اما همان طور که گفته شد نظر وزارت ارتباطات این است که در صورتی که دلیل و برنامه اپراتورها کافی باشد، مجوز افزایش قیمت صادر می‌شود.

وزیر ارتباطات که از شرط گذاشتن برای اپراتورها برای صدور مجوز افزایش تعرفه خبر داده است، تاکید کرده که اپراتورها باید تعهد بدهند که این شروط عملی شوند.

افزایش ۲ برابری سرعت اینترنت در طول ۳ سال آینده از جمله این شروط است.

علاوه بر این، هم اکنون در ۱۵ درصد از مناطق کشور پوشش اینترنت همراه وجود ندارد که باید تا سه سال دیگر ایجاد شود.

همچنین پوشش ایجاد شبکه ۴G (نسل چهارم تلفن همراه) که هم اکنون حدود ۸۰ درصد است باید به ۱۰۰ درصد برسد.

همچنین ایجاد پوشش ۱۰ درصدی شبکه ۵G از محل افزایش درآمد ناشی از افزایش تعرفه‌ها از دیگر شروط وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت است.

در صورتی که اپراتورها بتوانند برای اجرایی کردن این شروط به وزارت ارتباطات تعهد بدهند به زودی شاهد تعریف بسته‌های جدید اینترنت با قیمت‌های جدید و باز هم بالاتر از سوی اپراتورها خواهیم بود.

کد خبر : ۸۶۴۴۷
0
۰
ارسال نظر