رمزگشایی از دلیل خستگی و خواب آلودگی مفرط بعد از ناهار

دانشمندان دلیل خستگی شدید و خواب آلودگی بعد از وعده ناهار را کشف کردند.

رمزگشایی از دلیل خستگی و خواب آلودگی مفرط بعد از ناهار
کد خبر : ۱۰۹۶۹۳
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از خراسان؛ برای بیشتر ما پیش آمده که بعد از خوردن ناهار احساس کنیم پلک ‌هایمان کمی سنگین شده و خوابمان می‌آید. این خواب‌آلودگی زمان و مشغله کاری هم نمی‌شناسد.

اگرچه کاهش انرژی در ساعات بعد از صرف ناهار طبیعی است، اما خستگی مفرط در بعدازظهر می‌تواند ناشی از عوامل دیگری هم باشد.

بیشتر بخوانید: هشدار؛ این نوع سردرد نگران کننده است!

نشریه Sun دلایل خواب‌آلودگی در ساعات بعدازظهر و بعد از وعده ناهار را بررسی کرده است؛ یعنی تنها خود غذا نیست که باعث خواب آلودگی می شود بلکه چیزهای دیگر هستند که همزمان با آن ، این حس را تشدید می کنند.

عادات غذایی نامنظم

آیا تمایل به خوردن چیزهای تصادفی در ساعات مختلف هر روز دارید؟

اگر پاسخ‌تان مثبت است، باید بدانید که عادات غذایی نامنظم می‌تواند منجر به خستگی شود. اگر وعده‌های غذایی خود را حذف یا به میان ‌وعده تکیه می‌کنید، سعی کنید همه چیز را به روال خود بازگردانید. زیرا این شیوه غذا‌خوردن می‌تواند منجر به خستگی شود.

تعیین وعده‌های غذایی منظم به شما کمک می‌کند تا منبع انرژی ثابتی را در طول روز حفظ کنید.

میل شدید به قند

میل شدید به مصرف شیرینی و قند معمولا بعدازظهر تشدید و باعث هجوم به سمت میان وعده‌های ناسالم می‌شود.

این میان ‌وعده‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود، به خصوص اگر میان‌ وعده‌هایی را انتخاب کنید که قند زیادی در آن‌ها وجود دارد.

پس بهتر است بعد از وعده ناهار، میان‌ وعده‌های سالم‌تری را جایگزین کنید که سرشار از پروتئین و فیبر هستند، زیرا سطح قند خون را بهتر حفظ می‌کنند.

ماست،میوه و سبزیجات یا آجیل خرد شده بهترین میان‌ وعده‌های بعدازظهر هستند.

با انتخاب میوه‌های تازه یا خشک می‌توانید تنقلات شیرین را کنار بگذارید. همچنین ادویه‌هایی مانند دارچین را به‌ جای شکر به قهوه خود اضافه کنید.

وابستگی به قهوه

قهوه در حد اعتدال گزینه خوبی است، اما زیاد به آن اعتماد نکنید.

زیرا مصرف زیاد آن بیش از آن که شما را پرانرژی کند، شما را عصبانی و خسته‌تر می‌کند. به ‌جای قهوه، سراغ آب بروید تا خستگی ظهرگاهی را از خود دور کنید.

دوره تخمک‌ گذاری

مطالعات نشان داده است که زنان در 10 روز پس از تخمک‌گذاری بیشتر از 10 روز قبل از آن غذا می‌خورند. به علاوه، یکی از علایم اصلی سندروم پیش از قاعدگی (PMS) خستگی است.

بنابراین آمادگی برای چرخه قاعدگی می‌تواند به شما کمک کند تا برای روزهایی که بیشتر احساس فرسودگی و خستگی می‌کنید، آماده شوید

مصرف کربوهیدرات

ساندویچ‌ها، پاستا و سیب‌زمینی همگی انتخاب‌های ناهار خوشمزه و سالمی هستند. اما کربوهیدرات زیاد می‌تواند باعث ترشح انسولین و افت سریع قند خون شود.

در عوض، شما می‌توانید مصرف کربوهیدرات را با چربی‌ها و پروتئین‌های سالم، متعادل کنید. چربی‌های سالم در روغن زیتون، آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های چرب یافت می‌شوند.

پروتئین‌های بدون چربی می‌توانند به شما انرژی بدهند و اگر از افت انرژی در اواسط بعد از ظهر رنج می‌‌برید، گزینه خوبی برای ناهار به ‌جای کربوهیدرات هستند.

استرس

سطوح بالای استرس و اضطراب می‌تواند بدن را از مواد مغذی تخلیه کند. این موضوع به ‌ویژه درخصوص منیزیم و ویتامین B صادق است.

زمانی که بدن تحت استرس است، منیزیم بیشتری در ادرار دفع می‌شود و سطوح پایین آن می‌تواند باعث افزایش اضطراب شود.

این مسئله بر سطح انرژی شما تأثیر منفی می‌گذارد. اگر به ‌مدت طولانی تحت استرس هستید، مکمل منیزیم را در نظر بگیرید و آن را به صورت روزانه و تحت نظر پزشک مصرف کنید.

کد خبر : ۱۰۹۶۹۳
0
۰
ارسال نظر