رفتار تولیدکنندگان روغن موتور، توهین به حافظه و شعور مردم است

به نظر می‌رسد برخی تولیدکنندگان روغن موتور اعتقادی به حافظه و شعور مردم ندارند، وگرنه به راحتی اقدام به پخش تیزر تبلیغاتی در رسانه ملی و محیط شهری نمی‌کردند.

رفتار تولیدکنندگان روغن موتور، توهین به حافظه و شعور مردم است
کد خبر : ۵۵۷۹۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از اسب بخار، اواسط تابستان، بسیاری از افرادی که برای سرویس‌های دوره‌ای خودروهای خود به مراکز تعویض روغن مراجعه می‌کردند با مشکل جدیدی رو به رو می‌شدند؛ کمبود روغن موتور. در آن مقطع بسیاری از دارندگان خودرو برای تهیه روغن موتور، که جزو ملزومات اصلی نگهداری به شمار می‌رود، با مشکل کمبود آن در بازار مواجه شده بودند.

این در حالی بود که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن رشد بسیار بالای فروش فصلی بهار را نشان می‌داد. پس پرسش این بود که چرا به رغم افزایش فروش فصلی که نشان دهنده افزایش تولید است در بازار داخل با کمبود روغن موتور مواجه شده بودیم.
عدم صرفه اقتصادی؛ گروگان‌گیری مردم

کارشناسان در پاسخ به این پرسش می‌گفتند: «دلایل اصلی این مسئله به‌عدم صرفه اقتصادی و انگیزه بالا برای صادرات مرتبط می‌شود.» انگیزه‌ای که به دلیل اختلاف نرخ ارز برای تولیدکنندگان بسیار جذاب بود، اما این جذابیت، بازار داخل را با مشکلات بسیار جدی‌تر از جذابیت صادرات روغن موتور همراه کرده بود.

علت‌عدم توزیع مناسب از طرف تولیدکنندگان

البته در آن زمان، داوود سعادتی‌نژاد، رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تهران در مورد علت کمبود روغن خودرو در بازار، اظهار کرده بود: «کمبود روغن خودرو در بازار به علت‌عدم توزیع مناسب از طرف تولیدکنندگان است.

کارخانه‌ها درخواست افزایش قیمت داشتند که با مخالفت‌های انجام شده، سطح عرضه را کاهش دادند. درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت حدود ۷۲ تا ۸۲ درصد بود، به همین علت افزایش قیمت ۱۵ درصدی که پیش از این اعلام شد را نپذیرفتند.»

در واقع، هر چه قدر در داخل با افزایش نرخ ارز همراه می‌شدیم، تقاضا از سوی کشورهای همسایه نیز بیش‌تر می‌شد. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌ها به دلیل و بهانه‌عدم صرفه اقتصادی وعدم تناسب هزینه‌ها با قیمت تمام شده به دنبال افزایش قیمت بودند.

خروجی این مسئله منجر به عرضه قطره چکانی روغن موتور در بازار شد. برخی فعالان صنعت روغن موتور نیز معتقد بودند «مقصر این مشکل توزیع کنندگان هستند، چون وقتی آن‌ها مطمئن هستند افزایش قیمت کالا در پیش است از توزیع دست نگه می‌دارند و زمینه کالا در بازار کم می‌شود. علت اصلی این است.»

پیش به سوی صادرات روغن موتور

این سخنان در حالی مطرح می‌شد که از یک سو، روغن‌هایی که باید برای تولید داخل استفاده می‌شد در حداقل‌ترین وزن ممکن عرضه می‌شدند و از سوی دیگر، بازار صادرات داغ داغ شده بود.

در خلال این گیر و دار و گروگان‌گیری مردم و بازار، تیر تولیدکنندگان بزرگ روغن موتور به هدف نشست و با افزایش قیمت میانگین ۴۱ درصدی به خواسته خود رسیدند. هر چند باز هم معتقد بودند این میزان نسبت به میزان افزایش مواد اولیه کم‌تر است، اما به هر صورت قیمت روغن موتور افزایش یافت.

حالا کم‌تر از ۳ ماه از آن دوران گذشته است. گویا همین افزایش قیمت نیز، که چندان باب میل تولیدکنندگان روغن موتور نیست، باعث شده است اوضاع برای آنان بهتر از گذشته شود. به نحوی که، هم اکنون هم در رسانه ملی و هم در شهر انواع و اقسام تیزرها و تبلیغات محصولات آنان دیده می‌شود.

تیزرهایی که حاکی از رضایت و اعتماد مصرف کنندگان به این برندها هستند. به عنوان مثال، در یکی از این تیزرها دختربچه‌ای که همراه خانواده در خودرو و در جاده برفی در حال حرکت است، روی شیشه بخارگرفته تیک تأیید می‌زند. تولیدکنندگان روغن فراموش کرده‌اند که همین دو سه ماه پیش بازار را برای رسیدن به خواسته خود گروگان گرفته بودند. حالا که برنده شده‌اند تیک تأیید می‌زنند، اما این تیک تأیید توهین به شعور و حافظه مردم نیست؟

کد خبر : ۵۵۷۹۱
0
۰
ارسال نظر