رشد افسارگسیخته اجاره‌بها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

کارشناسان بر این باورند که رشد اجاره بها که در فروردین ماه همگان را شگفت زده کرد نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه شدت نیز خواهد گرفت.

رشد افسارگسیخته اجاره‌بها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
کد خبر : ۸۷۰۳۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از قرن نو، گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در فروردین ماه ۱۴۰۱ در حالی از افزایش ۶۳.۷ درصدی معاملات مسکن در فروردین ماه ۱۴۰۱ در نسبت با فروردین ۱۴۰۰ خبر می‌دهد که بنابر بررسی‌های میدانی صورت گرفته از مشاوران املاک برخی از مناطق تهران بازار مسکن این روزها بیش از هر زمان دیگری در رکود به سر می‌برد.

کاهش ارزش پول ملی

بنابر گفته مشاوران املاک از آنجا که کاهش ارزش پول ملی ارزش مبلغ ودیعه را تا پایان قرارداد به طور چشمگیری کاهش می‌دهد، صاحبخانه‌ها تمایل بیشتری به اخذ اجاره دارند و صاحبخانه‌هایی که خانه‌های خود را برای رهن کامل آگهی کردند ودیعه چند میلیارد تومانی را برای آن در نظر گرفته‌اند به عنوان مثال در حال حاضر رهن کامل خانه‌ای ۴۲۵ متری در منطقه زعفرانیه تهران ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد و رهن کامل خانه ۱۱۰ متری در منطقه سعادت آباد نیز حداقل ۲ میلیار تومان هزینه می‌برد.

با وجود افزایش چشمگیر اجاره بها در فرودین ۱۴۰۱ مبلغ ودیعه نیز در این بازه زمانی یک ماهه افزایش چشمگیری داشته است؛ بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که در حال حاضر یک واحد مسکونی ۵۶۰ متری در فرشته به ۱ میلیارد تومان برای ودیعه و ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان برای اجاره خانه نیاز دارد.

افزایش نرخ اجاره بهای مسکن در فروردین ماه ۱۴۰۱ تقاضا برای خانه‌های نوساز را کاهش داده است؛ خانه‌های یک تا ۵ سال ساخت کماکان پرتقاضاترین واحدهای مسکونی در شهر تهران هستند اما در فردین ماه ۱۴۰۱ تقاضا برای آن‌ها به ۲۸.۷ درصد رسید که نسبت به فروردین ماه ۱۴۰۰ حدود ۶.۳ درصد کاهش داشته است و در مقابل آن تقاضا برای واحدهای مسکونی ۱۱ تا ۱۵ سال ساخت و یا ۲۰ سال به بالا افزایش یافته است.

رشد افسارگسیخته اجاره‌بها تا تابستان ادامه خواهد داشت.

هزینه رهن و اجاره در پرتقاضاترین بافت تهران

منطقه ۵ کماکان پرتقاضاترین بافت تهران است به طوری که ۱۵.۶ درصد معاملات شهر تهران در فروردین ماه ۱۴۰۱ در این منطقه ثبت شده است؛ بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که یک واحد مسکونی ۱۲۰ متری در سیمون بولیوار به ۴۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۴ میلیون تومان اجاره ماهانه نیاز دارد و از طرف دیگر سکونت در یک واحد مسکونی ۸۰ متری در منطقه فردوس نیز به ۴۰۰ میلیون تومان مبلغ ودیعه و ۳ میلیون تومان اجاره ماهانه نیاز دارد.

عدم تطابق آمارهای بانک مرکزی با گفته مشاوران املاک

به گفته مشاوران املاک برخی از مناطق تهران میانگین قیمت مسکن از اسفند ماه تا فروردین ماه افزایش ۲۰ درصدی داشته است و به عنوان مثل یک واحد مسکونی که در اسفند ماه متری ۶۵ میلیون تومان قیمت داشته است در فروردین ماه ۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

این در حالی است که گزارشات بانک مرکزی از کاهش ۲.۴ درصدی قیمت مسکن در فروردین ماه و در نسبت با اسفند ماه و افزایش ۱۶.۹ درصدی آن در نسبت با مدت مشابه سال گذشته خبر می‌دهد.

تقاضا برای واحدهای متراژ پایین افزایش یافت

بررسی‌های میدانی از مشاوران املاک برخی از مناطق تهران از افزایش تقاضا برای واحدهای متراژ پایین خبر می‌دهد، به گفته مشاوران املاک واحدهای ۸۰ متری و کمتر بیشترین تقاضا را در بازار مسکن به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی ۸۰ متری ۵۶.۳ درصد تقاضا را در بازار مسکن به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین قیمت واحدهای مسکونی متراژ پایین نیز به دلیل افزایش تقاضا در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است؛ در حال حاضر یک واحد مسکونی ۷۸ متری در منطقه جنت آباد به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن کامل می‌شود و در شهرک نفت تهران نیز واحدهای مسکونی ۸۰ متری با ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ۱۰ میلیون تومان اجاره به دست مشتری داده می‌شود.

رشد اجاره‌بها ادامه دارد؟

کارشناسان بر این باورند که رشد اجاره بها که در فروردین ماه همگان را شگفت زده کرد نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه شدت نیز خواهد گرفت و تعیین شاخص رشد ماهانه اجاره بهای مسکن توسط بانک مرکزی نیز می‌تواند حامل این پیام باشد که دستگاه‌های متولی آمار بازار مسکن متوجه وضعیت رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر شده اند.

بررسی‌های میدانی از مشاوران املاک برخی مناطق پایتخت در حالی از افزایش چشمگیر اجاره‌بها خبر می‌دهد که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک همواره بر آرام بودن بازار اجاره بها تأکید داشته و می‌گوید هنوز فصل جابه جایی مستأجران فرا نرسیده که قرار بر افزایش اجاره بها باشد.

کد خبر : ۸۷۰۳۱
0
۰
ارسال نظر