راهکار‌های درمان ویروس HPV

ویروس پاپیلومای انسانی، حدود 150 نوع دارد و قادر به تاثیرگذاری روی اندام‌های تناسلی، رحم و دهان است.

راهکار‌های درمان ویروس HPV
کد خبر : ۸۷۵۵۸
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

شاید شما هم نام ویروس پاپیلومای انسانی را شنیده باشید. این ویروس HPV نیز نام دارد و باعث شایع‌ترین بیماری مقاربتی دنیا یا همان عفونت اچ پی وی، در بین زنان و مردان است. مهم‌ترین هشدار درباره این ویروس این است؛ که برخی از انواع آن بدون داشتن نشانه از شرکای جنسی به یک‌دیگر انتقال می‌یابند و دیگری را به آن مبتلا کند. همچنین بعضی از مادران، نیز که از وجود بیماری و ناقل بودن خود، اطلاع ندارند ممکن است بیماری را حین زایمان به فرزند خود انتقال دهند. انواع کم‌خطر یا پرخطر آن می‌تواند مشکلاتی مثل زگیل تناسلی، درد یا حتی موجب ابتلا به یکسری سرطان‌ها شود. کادر درمانی آسانیسم آماده خدمت به شما در راستای تشخیص و درمان این عارضه در منزل هستند.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی، حدود 150 نوع دارد و قادر به تاثیرگذاری روی اندام‌های تناسلی، رحم و دهان است. تنها 25 درصد از این ویروس ‌ها امکان تاثیر گذاری روی اندام تناسلی و انواع زگیل تناسلی در دهان و ناحیه تناسلی را دارند. ویروس‌های تیپ 6 و 11 معمولا موجب ابتلا به زگیل تناسلی و تیپ‌های 16 و 18 جزو تیپ‌های پر خطر هستند که امکان ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. زگیل‌ها به شکل متفاوت و به صورت برجستگی روی اندام جنسی، برجستگی خوشه‌ای و به شکل گل کلم دیده می‌شوند در نواحی مقعد، اندام‌های تناسلی، کشاله ران، دهانه رحم و دهان به وجود می‌آیند.

علائم آلودگی به ویروس HPV در زنان

ابتلا به این ویروس ممکن است بدون هیچ علامتی باشد. تنها زمانی قادر خواهید بود علائم را ببینید که عفونت از نوع فعال بوده و 3 تا چند هفته از ابتلا به عفونت گذشته باشد. علائم ابتلا به عفونت فعال اچ پی وی در زنان با نشانه‌های زیر همراه است.

  • برجستگی به شکل های متفاوت در ناحیه تناسلی
  • زگیل‌های کوچک و بزرگ در داخل یا خارج مقعد
  • خارش در نواحی تناسلی
  • برجستگی در داخل دهان، زبان و گلو
  • زائده در ناحیه کشاله ران
  • خارش و سوزش درناحیه عارضه

علائم آلودگی به ویروس HPV در مردان

در مردان نیز مانند زنان عفونت می‌تواند فعال یا غیر فعال باشد. در صورت ابتلا به نوع فعال، علائم آن‌ شامل موارد زیر است.

  • زائده در داخل و اطراف مقعد
  • خارش و سوزش درناحیه زگیل
  • زگیل در ناحیه آلت تناسلی
  • زائده ناحیه بیضه‌ها و اطراف آن
  • زائده در داخل دهان(روی زبان و بالای دهان)

علائم آلودگی به ویروس HPV در مردان.

سرطان و زگیل تناسلی

اگر به ویروس HPV تیپ پرخطر مبتلا شوید امکان ایجاد یکسری سرطان‌ها وجود خواهد داشت؛ که شناخت و مقابله به موقع با آن می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

سرطان مقعد

زمانی که سلول‌های ناحیه مقعد بیش از اندازه طبیعی تکثیر و رشد کنند فرد به سرطان مقعد دچار می‎‌شود. دانشمندان دلیل اصلی این سرطان را ویروس HPV می‌دانند که از طریق رابطه جنسی و تماس مستقیم پوست فرد، با فرد آلوده انتقال می‌یابد. سلول‌های سرطانی توانایی متاساز شدن را دارند یعنی روی سایر قسمت‌های بدن تاثیر گذاشته و عملکرد آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. از طرفی امکان ابتلا به سرطان مقعد از سرطان دیگر در بدن زمانی که مقعد متاساز شود نیز وجود دارد.

سرطان دهانه رحم

با وجود اینکه ابتلا به ویروس اچ پی وی، جای نگرانی ندارد اما در مواردی پس از گذشت چندین سال از ابتلا به عفونت اچ پی وی امکان رشد غیرطبیعی سلول‌های دهانه رحم و نهایتا، ابتلا به سرطان در این ناحیه وجود دارد . سرطان رحم دومین سرطان شایع در میان زنان کل جهان است. آزمایشات دوره‌ای پاپ اسمیر می‌توانند به خوبی این بیماری را نشان‌ دهند تا از پیشروی بیماری قبل از هر خطر احتمالی جلوگیری شود.

سرطان آلت تناسلی

سرطان دستگاه تناسلی یکی دیگر از عوارض ابتلا به ویروس HPV پر خطر است. این بیماری از پوست آلت تناسلی شروع و به سمت داخل گسترش می‌یابد. سرطان در این ناحیه می‌تواند همراه با رشد توده، خارش، تغییر رنگ، تورم، خونریزی، ترشحات بودار و … در آلت تناسلی باشد.

سرطان ناحیه پشت گلو

تخمین زده شده که 30 تا 50 درصد سرطان‌های ناحیه دهان و حلق مربوط به ابتلا به ویروس HPV باشد. کاهش وزن، وجود توده در ناحیه گردن، سرفه‌های بی دلیل و غیر طبیعی، گوش درد و گلو درد مداوم و… همگی از نشانه‌های ابتلا به سرطان پشت گلو است و در صورت بروز نشانه‌ها باید فورا به پزشک مراجعه شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

واکسن ویروس اچ پی وی اولین روش دفاعی در مقابل ابتلا به عفونت‌های ناشی از پاپیلومای انسانی، استفاده از واکسن آن است. پیشنهاد می‌شود که این واکسن را قبل شروع فعالیت جنسی تزریق کنید تا از ابتلا به آن در امان بمانید، البته در زمان رابطه جنسی نیز تزریق این واکسن مشکلی ندارد. در ایران، واکسن گارداسیل در سه مرحله و در زمان 0 ماه، 2 ماه و 6 ماهگی تزریق شده و افراد را از 90 درصد زگیل‌های تناسلی محافظت می‌کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی.

استفاده از کاندوم و وسایل مراقبتی

همانطور که گفته شد ویروس پاپیلومای انسانی از طریق رابطه مستقیم پوست با پوست فرد مبتلا و در حین فعالیت جنسی انتقال می‌یابد پس یکی از روش‌هایی که تاثیر زیادی در جلوگیری از انتقال دارد استفاده از وسایل مراقبتی مثل کاندوم و محافظ دهانی است. البته در نظر داشته باشید که این وسایل نمی‌توانند قسمت‌هایی مثل کشاله ران را پوشش دهند درصورت تماس با نقاط آلوده که پوشش داده نشده‌اند باز هم امکان انتقال وجود دارد.

تست پاپ اسمیر

در تست پاپ اسمیر با برداشتن، لایه نازکی از سلول‌های دهانه رحم هرگونه مشکل یا تغییر یافتگی را بررسی می‌کنند. با انجام این تست امکان تشخیص سلول‌های سرطانی یا سلول‌های پیش سرطانی وجود دارد. سن انجام این آزمایش از شروع 21 سالگی تا 29 سالگی است. زنان در این سن باید هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر بدهند.

تست HPV

این تست معمولا برای خانم‌های بین 21 تا 29 سال و پس از آزمایش غیر طبیعی پاپ اسمیر توسط پزشک تجویز می‌شود. همچنین خانم‌ها در سنین 30 سال و بیشتر، باید هر پنج سال آزمایش HPV را انجام دهند. اما برای مردان هنوز تست تایید شده ای برای تشخیص ابتلا به عفونت پاپیلومای انسانی وجود ندارد. برای تشخیص سرطان مقعد برای مردان، کولونوسکوپی و تست DNA تجویز می‌شود.
عوامل خطر ابتلا به ویروس Hpv

·تعداد شرکای جنسی

معمولا چهار شریک جنسی زنگ خطر را به صدا در می‌آورد و هرچقدر تعداد این شرکا افزایش یابد، بیش‌تر در معرض خطر هستید.

·شروع روابط جنسی در سنین کم

تحقیقات نشان داده که امکان ابتلا به این ویروس در سنین جوان و نوجوان بیش‌تر از سایرین است.

·تماس بدون استفاده از وسایل مراقبتی

اگر از سلامتی شریک جنسی خود اطلاع نداشته باشید یا با وجود تشیخیص عفونت در شریک جنسی خود بدون استفاده از وسایل مراقبتی و عوامل پیشگیرانه مثل واکسن به ارتباط جنسی با او بپردازید امکان مبتلا شدن شما وجود خواهد داشت.

·سیستم ایمنی ضعیف

داشتن سیستم ایمنی ضعیف، خطر ابتلا به ویروس HPV را افزایش می‌دهد. برای مثال افراد مبتلا به اچ آی وی و مصرف کننده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

· سایر عوامل خطر

مبتلا بودن به عفونت‌های مقاربتی دیگر

پوست آسیب دیده و…

درمان زگیل تناسلی

· لیزردرمانی

لیزردرمانی برای از بین بردن زگیل تناسلی، روشی موثر و کار آمد است. در این روش با استفاده از اشعه‌های لیزر، درمان تنها در ناحیه هدف صورت می‌گیرد و سایر اندام‌ها و قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. در این روش تهاجمی اشعه لیزر به صورت عمیق در بافت آسیب دیده نفوذ می‌کند و آن را از بین می‌برد.
کریوتراپی

این روش درمان که با فریز کردن و منجمد کردن صورت می‌گیرد؛ تنها حدود 20 دقیقه زمان می‌برد. از بین رفتن کامل زگیل پس از درمان حدود دو هفته طول خواهد کشید. در روش کریوتراپی، از نیتروژن مایع یا دی اکسید کربن برای انجام عمل فریز کردن استفاده می‌شود.

·سوزاندن

سوزاندن یا همان الکتروکوتر، روش دیگری است که برای از بین بردن این عارضه استفاده می‌شود در این روش که نوعی جراحی نیز محصوب می‌شود؛ پزشک از جریان الکتریسیته برای از بین بردن بافت آسیب‌دیده استفاده می‌کند.

  • جراحی

در روش جراحی مانند همه جراحی های دیگر ، پزشک با استفاده از چاقوی جراحی بافت آسیب دیده را از بدن جدا می‌کند.

  • دارو درمانی

روش درمانی معمولا زمان بیش‌تر یبرای درمان کامل احتیاج دارد همچنین ممکن است عوارضی نیز داشته باشد تعدادی از این دارو ها شامل:

محلول اسید سالیسیلک:

این محلول خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند زگیل تناسلی را از بین ببرد اما باید توجه داشته باشید که با سوزش همراه است و ممکن است همه افراد نتوانند آن را تحمل کنند، از طرفی برای مادران باردار، افراد مبتلا به بیماری قلبی و دیابت نیز توصیه نمی‌شود.

پماد آلدارا:

این پماد با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، می‌تواند به طور معمول بیماری را در 16 هفته ریشه کن کند. استفاده از این پماد در کودکان زیر 12 سال و حین انجام فعالیت جنسی توصیه نمی‌شود.

انجام انواع آزمایش بدون درد سر، با آسانیسم

پلتفرم خدمات پرستاری و پزشکی آسانیسم آماده انجام آزمایش HPV و هرگونه درمان در منزل شما است. برای دریافت با شماره 02191304433 تماس حاصل فرمایید و بهترین پزشکان و با تجربه ترین پرستاران را درکنار خود داشته باشید.

کد خبر : ۸۷۵۵۸
0
۰
ارسال نظر