دریافت گواهی نامه حق تقدم سهام

گاهی شرکت برای فعالیت‌های خود نیاز به منابع مالی بیشتر دارد. در این شرایط شرکت نسبت به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اقدام می‌کند.

دریافت گواهی نامه حق تقدم سهام
کد خبر : ۶۲۶۰۸
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

حق تقدم یکی از مزیت‌های سهام است. همانطور که می‌دانید سهامداران یک شرکت به نسبت سهمی که دارند مالک قسمتی از شرکت هستند. بنابراین در سهام جدید شرکت نیز اولویت دارند. این اولویت به حق تقدم خرید سهام معروف است. در ادامه تعریف حق تقدم در بورس و راه دریافت گواهی نامه حق تقدم سهام را بررسی می‌کنیم.

تعریف افزایش سرمایه از محل آورده نقدی (حق تقدم سهام)

گاهی شرکت برای فعالیت‌های خود نیاز به منابع مالی بیشتر دارد. در این شرایط شرکت نسبت به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اقدام می‌کند و حق استفاده از سهام جدید و حضور در افزايش سرمایه را ابتدا به سهامداران فعلی خود می‌دهد. این حق با ارائه اوراق حق تقدم سهام در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد.

معمولا زمانی که شرکت‌ها اندوخته یا سود انباشته نداشته باشند از محل آورده نقدی نسبت به افزایش سرمایه اقدام می‌کنند.

برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، سهامداران باید مبلغی را به شرکت پرداخت کنند. به این ترتیب شرکت حق استفاده و حضور در افزایش سرمایه را ابتدا به سهامداران فعلی خود می‌دهد. چنانچه سهامداران به شرکت کردن در افزایش سرمایه تمایل داشته باشند، باید در فرصت تعیین شده مبلغ را به‌ حساب شرکت واریز کنند.

چگونه حق تقدم سهام را به سهم تبدیل کنیم؟

برای این که سهامدار حق تقدم در بورس را به سهم تبدیل کند، شرکت فرصتی 60 روزه در اختیار سهامدار قرار می‌دهد تا مبلغ اسمی حق تقدم را به‌ حساب شرکت پرداخت کند.

ارزش اسمی قیمتی است که روی برگه اوراق بهادار چاپ می‌شود. در ایران ارزش اسمی هر سهم معادل 100 تومان است.

با پرداخت مبلغ اسمی و تکمیل فرم شرکت در افزایش سرمایه، سهامدار تمایل خود را نسبت به شرکت در افزايش سرمایه اعلام می‌کند. اطلاعات و جزئیات افزایش سرمایه، تاریخ مدت پذیره‌نویسی، شماره‌ حساب‌های شرکت جهت واریز مبلغ اسمی سهام و فرم افزایش سرمایه در سایت کدال درج می‌شوند.

سهامدار برای پرداخت مبلغ اسمی می‌تواند با مراجعه به سایت کدال به آدرس اینترنتی codal.ir و جست‌وجوی نام نماد، آگهی مربوط به افزایش سرمایه را مشاهده کند. معمولا شماره‌ حساب جهت واریز مبلغ اسمی در آگهی افزایش سرمایه درج می‌شود. پس از مشاهده شماره حساب نسبت به پرداخت مبلغ اقدام و فیش واریزی را برای امور سهام شرکت ارسال کنید. آدرس پستی یا شماره فکس شرکت در آگهی افزایش سرمایه درج می‌شود.

پس از پرداخت مبلغ در مدت زمان 60 روزه و ارسال فیش واریزی به شرکت و بعد از ثبت افزایش سرمایه شرکت‌، فرآیند تبدیل گواهی حق تقدم به سهم عادی 4 الی 6 ماه زمان می‌برد. پس از این مدت سهم به صورت خودکار به پرتفوی سهامداران اضافه می‌شود.

فروش گواهی حق تقدم در بورس

اگر سهامدار تمایل به شرکت در افزايش سرمایه نداشته باشد، می‌تواند گواهی حق تقدم خرید سهام را در بورس به فروش برساند. این گروه از سهامداران می‌توانند حق تقدم‌ را در بازه زمانی 60 روزه در بازار معامله کنند. افرادی که سهامدار نبوده‌اند و علاقه به شرکت در افزايش سرمایه شرکت را دارند نیز می‌توانند حق تقدم‌ سهام را در این بازه زمانی خریداری کنند.

گاهی ممکن است سهامداران شرکت به علت عدم اطلاع از زمان افزایش سرمایه، عدم تمایل به شرکت در افزایش سرمایه و یا هر دلیل دیگری در مهلت معین هیچ اقدامی نکنند. در این حالت برای حق تقدم در بورس چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت شرکت با پایان مهلت مقرر در زمانی مشخص، سهام باقیمانده را در بازار بورس به قیمت روز به فروش می‌رساند. پس از فروش سهام نیز شرکت مابه‌التفاوت قیمت بازار سهم و قیمت اسمی را به حساب این دسته از سهامداران واریز خواهد کرد.

گواهی نامه حق تقدم سهام

پس از آنکه افزایش سرمایه شرکت به تصویب رسید، فرمی برای سهامداران شرکت مهیا می‌شود تا در صورت تمایل به استفاده از حق تقدم خود، فرم را تکمیل و برای شرکت ارسال کنند. این فرم گواهی حق تقدم خرید سهام نام می‌گیرد. گواهینامه حق تقدم سهام را می‌توانید در سایت کدال به راحتی پیدا کنید. با جست‌وجوی نام سهام در سایت کدال می‌توانید تمام اطلاعیه‌های شرکت از جمله گواهینامه حق تقدم در بورس را مشاهده کنید.

گواهی حق تقدم چه اهمیتی دارد؟

حق تقدم در بورس برای سرمایه‌گذارانی که انتظار افزایش قیمت سهم در آینده را دارند، جذابیت بسیاری دارد. گواهی حق تقدم خرید سهام نیز همانند سهام، در بورس داد و ستد می‌شود. نکته‌ حائز اهمیت این است که مزیت‌های حق تقدم خاص سهامداران شرکت است. به این ترتیب حتی در صورت عدم استفاده از حق تقدم‌ها، سهامداران از این مزیت‌ها محروم نمی‌شوند. با این وجود عده‌ای از سهامداران با دریافت سهام جدید، از حق تقدم خود استفاده می‌کنند و عده‌ای دیگر گواهی حق تقدم خود را در بورس به فروش می‌رسانند و این حق را به دیگری واگذار می‌کنند.

سخن آخر

افزایش سرمایه یکی از روش‌های تامین مالی برای شرکت است. یکی از روش‌های افزایش سرمایه، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران یا حق تقدم در بورس است. در زمان افزایش سرمایه سهامداران فعلی شرکت با دريافت حق تقدم در اولویت قرار می‌گیرند. دریافت گواهی نامه حق تقدم سهام و تکمیل فرآیند مربوط برای شرکت در افزایش سرمایه شرکت ضروری است.

کد خبر : ۶۲۶۰۸
0
۰
ارسال نظر