خطرات باورنکردنی “عود” برای سلامتی

تحقیقات نشان داده سوزاندن “عود” علاوه بر فوایدی که بر سلامتی دارد با خطراتی هم همراه است و می تواند موجب ابتلا به یک سرطان شود.

خطرات باورنکردنی “عود” برای سلامتی
کد خبر : ۲۱۹۲۷
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از مجله پزشکی دکتر سلام؛ عود به عنوان ماده ای برای تولید رایحه معطر سوزانده می شود در حقیقت کلمه عود از کلمه لاتینی به معنای سوختن گرفته شده است. عود از دوران باستان وجود داشته و در آئین های مذهبی در مصر باستان، بابل و یونان استفاده می شده است.

در طول قرن ها و حتی امروزه مردم در سراسر جهان به دلایل مختلف از عود استفاده کرده اند و می کنند، از جمله:

مولفه اعمال مختلف مذهبی
ابزاری برای مقابله با بوهای بد یا نامطبوع
راهی برای دفع شیاطین یا ارواح شیطانی

بیشتر بخوانید: "هندوانه" برای این افراد سم است!

عود از چه چیزی ساخته می شود؟

عود به طور معمول از ماده ای معطر ساخته می شود که رایحه و ماده اتصال قابل احتراق تولید می کند و آن را به شکل خاصی نگه می دارد. مواد معطر مورد استفاده برای ساخت عود به طور معمول گیاهی بوده و شامل انواع رزین ها، پوست، دانه ها، ریشه ها و گل ها است. مواد خاص مورداستفاده در عود بر اساس منطقه و سازنده آن متفاوت است. برخی از نمونه های خاص مواد معطر که ممکن است تشخیص دهید عبارتند از:
دارچین
کندر
مشک
مرمکی
نعنای هندی
چوب صندل
مواد اتصال قابل اشتعال موجود در عود همان چیزی است که مشتعل می شود و اجازه می دهد عود برای تولید بو بسوزد، اما می تواند شامل مواردی مانند زغال چوب یا پودرهای چوب نیز باشد.

چگونه عود بسوزانیم؟

عود انواع مختلفی دارد از جمله:
سیم پیچ
مخروط
پودرها
چوب
به منظور سوزاندن عود نسخت آنرا به آرامی مشتعل می کنید. به عنوان مثال، برای سوزاندن یک چوب عود از فندک یا کبریت برای روشن کردن نوک آن استفاده کنید. پس از اینکه عود مشتعل شد شعله را به آرامی خاموش کنید سپس عود شروع به تولید دود و رایحه می کند.

زمان سوزاندن عود به فرم آن بستگی دارد به عنوان مثال، یک چوب عود ممکن است بین 50 تا 90 دقیقه دوام داشته باشد. هنگام تمام شدن عود خودش خاموش می شود. بر اساس اظهارات برخی از تولید کنندگان عود باید:

هنگام سوزاندن عود از وسیله های مختص آن استفاده کنید.
نگهدارنده های عود را روی یک سطح مقاوم در برابر آتش بگذارید.
هرگز عود را بدون مراقبت رها نکنید.

آیا سوزاندن عود برای سلامتی مفید است؟

قرن هاست در تمام دنیا از عود استفاده می شود، اما آیا برای سلامتی فوایدی دارد؟ تحقیقات محدودی در مورد مزایای احتمالی آن برای سلامتی وجود دارد. بسیاری از مطالعات موجود روی مواد عود کندر و مرمکی تمرکز دارد. مدت هاست عود با اعمال مذهبی و مراقبه همراه بوده است، اما آیا واقعا اثر آرامش بخشی یا روانی دارد؟

یک مطالعه در سال 2008 در کشت های سلولی و موش ها ترکیبی را در رزین کندر شناسایی کرد که می تواند پاسخی شبیه به داروی ضدافسردگی ایجاد کند. علاوه بر این، پاسخ به این ترکیب در مناطق مغز مرتبط با اضطراب و افسردگی دیده شد، همچنین گیرنده های مرتبط با احساس گرما را فعال می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد برخی ترکیبات جدا شده از کندر و رزین های مرمکی در موش ها اثر ضد التهابی دارند. محققان چندین ترکیب را از رزین ها جدا کردند و دریافتند برخی از آنها بسته به دوز دارو می توانند پاسخ التهابی را در موش ها مهار کنند.

البته لازم به ذکر است محققان در این مطالعات با ترکیبات خالص شده از رزین کندر کار کردند. برای تعیین اینکه آیا در دود عود هم وجود دارد یا خیر و آیا پاسخ یکسانی را در افراد ایجاد می کنند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

آیا دود عود برای سلامتی مضر است؟

در حالی که برخی داده ها حاکی از آن است که مواد عود می توانند فواید احتمالی برای سلامتی داشته باشند، اما برعکس چه؟ آیا استنشاق دود عود می تواند مضر باشد؟ دود عود از اجزای متنوعی تشکیل شده که شامل ذرات ریز تولید شده از سوزاندن عود و انواع گازها از جمله مونوکسیدکربن است.
مطالعات مختلف سوزاندن عود یا استنشاق دود آن را با انواع اثرات مضر مرتبط دانسته اند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

یک مطالعه معتبر از بزرگسالان در سنگاپور در سال 2008 نشان داد سوزاندن طولانی مدت عود با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه سلول سنگفرشی همراه است.

یک مطالعه در سال 2009 روی کودکان در عمان نشان داد سوزاندن عود باعث ایجاد خس خس در کودکان مبتلا به آسم می شود. با این حال، سوزاندن آن با افزایش شیوع آسم ارتباط نداشت. سوزاندن عود باعث آسم نمی شود، اما می تواند باعث حمله شود.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد اجزای موجود در دود عود برای سلول های کشت شده با غلظت کمتر از دود سیگار سمی هستند. لازم به ذکر است در این مطالعه فقط دود 4 عدد عود و یک عدد سیگار مورد بررسی قرار گرفت.

یک مطالعه معتبر در سال 2017 در بزرگسالان چینی شواهدی یافت که سوزاندن عود می تواند در افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا نقش داشته باشد.

در پایان

عود از مدت ها قبل برای اهداف مختلفی از جمله اعمال مذهبی، خنثی سازی بوهای بد و آرامش استفاده می شده است. انواع مواد به طور معمول گیاهی عطر و بوی خود را به عود می بخشند. علی رغم این واقعیت که عود از قرن ها پیش وجود داشته، اما اطلاعات مربوط به اثرات آن بر سلامتی متفاوت است.

برخی مطالعات نشان دهنده اثرات احتمالی ضدافسردگی و ضدالتهابی اجزای عود است. مطالعات دیگر ارتباط بین سوزاندن عود و اثرات منفی بر سلامتی مانند سرطان را نشان می دهند. اگر قصد استفاده از عود را دارید برای جلوگیری از خطر آتش سوزی جوانب احتیاط را رعایت کنید.

کد خبر : ۲۱۹۲۷
0
۰
ارسال نظر