خبر مهم درباره واکسن استنشاقی کرونا

ژو گفت داده‌های بالینی نشان می‌دهد که واکسن استنشاقی بی‌خطر است و می‌تواند محافظت گسترده‌ای در برابر ویروس کرونای جدید که باعث کوید-۱۹ می‌شود، ارائه دهد.

خبر مهم درباره واکسن استنشاقی کرونا
کد خبر : ۸۱۰۰۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، واکسن استنشاقی کووید-۱۹ شرکت داروسازی چینی کن‌ساینوبایولاجیکس(CanSino Biologics) وارد آزمایشات بالینی مرحله آخر شده است.

به گزارش چاینادیلی، دانشمند ارشد این شرکت گفت: واکسن استنشاقی کووید-۱۹ که توسط "کن‌ساینوبایو" ساخته شده است وارد آزمایشات بالینی در مراحل آخر شده است و داده‌ها حاکی از واجد شرایط بودن آن برای استفاده اضطراری در چین است.

"ژو تائو"(Zhu Tao)، یکی از اعضای کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، گفت نوع واکسن کووید-۱۹ در آینده ممکن است تغییر کند و با استنشاق چند دوز جایگزین شوند و این روش به سادگی جرعه جرعه نوشیدن یک فنجان قهوه است.

طرز استفاده از واکسن استنشاقی کرونا

گیرنده این واکسن در یک فنجان حاوی آئروسل واکسن نفس عمیقی می‌کشد، گاز را برای حدود پنج ثانیه نگه می‌دارد و به آرامی نفس خود را بیرون می‌دهد. او گفت که کل فرآیند حدود ۱۰ ثانیه طول می‌کشد و کاملا بدون درد است و برای افرادی که از سوزن می‌ترسند ایده آل است.

ژو گفت داده‌های بالینی نشان می‌دهد که واکسن استنشاقی بی‌خطر است و می‌تواند محافظت گسترده‌ای در برابر ویروس کرونای جدید که باعث کوید-۱۹ می‌شود، ارائه دهد.

به گفته ژو، از آنجایی که ویروس‌های تنفسی معمولا ریه‌ها و راه‌های هوایی فوقانی را هدف قرار می‌دهند، یک واکسن استنشاقی می‌تواند پاسخ ایمنی را در سلول‌هایی که غشای مخاطی در آن قسمت‌های بدن را تشکیل می‌دهند تقویت کند و به عنوان اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن عمل کند.

وی گفت: این محافظت از مخاط تنفسی خاصیتی است که واکسن‌هایی که از طریق تزریق عضلانی تزریق می‌شوند فاقد آن هستند.

او افزود که علاوه بر این، واکسن‌های استنشاقی به دوز کمتری برای ایجاد پاسخ ایمنی نیاز دارند.

واکسن استنشاقی تحت تحقیق این شرکت بر اساس واکسن ناقل آدنوویروس کانویدسیا برای کووید-۱۹ است که برای استفاده در بیش از ۱۰ کشور از جمله چین، پاکستان، مکزیک، شیلی، اندونزی و مالزی تایید شده است.

یک پنجم دوز تزریق معمولی

ژو گفت: در نسخه استنشاقی فقط از یک پنجم دوز تزریق معمولی استفاده می‌شود.

با این مزایا، برخی از کارشناسان در سراسر جهان معتقدند که یک واکسن استنشاقی می‌تواند یک تغییردهنده بازی در نبرد جهانی علیه کووید-۱۹ باشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، محققان در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، هند و ژاپن همچنین در حال ساخت واکسن‌های استنشاقی یا اسپری بینی کووید-۱۹ هستند که برای مبارزه با ویروس در مجاری هوایی فوقانی طراحی شده‌اند.

با این حال، در حالی که داروهای استنشاقی به طور گسترده برای درمان آسم و سایر بیماری‌های تنفسی استفاده می‌شود، واکسن‌های استنشاقی یک فناوری نسبتا جدید هستند و همه واکسن‌ها را نمی‌توان استنشاق کرد.

به عنوان مثال واکسن‌هایی که نیاز به ادجوانت حاوی آلومینیوم دارند (یک ماده معمول برای کمک به واکسن‌ها برای ایجاد پاسخ ایمنی قوی‌تر)، مناسب نیستند زیرا ادجوانت‌ها را نمی‌توان به ذرات ریز با قطر کمتر از ۵ میکرومتر یا پنج هزارم میلی‌متر تبدیل کرد.

ژو گفت: اگر ذره خیلی بزرگ باشد، تنفس آن برای دستگاه تنفسی خطرناک است.این واکسن همچنین نمی‌تواند حاوی هیچ شکلی از ذرات جامد باشد. به طور کلی، ساخت یک واکسن قابل استنشاق ایمن و موثر بسیار سخت‌تر از واکسن‌های سنتی است.

کد خبر : ۸۱۰۰۹
0
۰
ارسال نظر