خبر عجیب، خانه هایی که اجاره اش یه صلوات است!

صاحبخانه‌ای در تهران زندگی می‌کند که واحدهای مسکونی‌اش را هر سال به‌ رایگان با اجاره یک صلوات در اختیار عروس و دامادهایی می‌گذارد که می‌خواهند زندگی‌مشترک را زیر یک سقف شروع کنند.

خبر عجیب، خانه هایی که اجاره اش یه صلوات است!
کد خبر : ۸۵۰۸۸
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از ساعد نیوز؛ این روزها اخبار افزایش اجاره ها، کام همه مستاجران را تلخ کرده و شبکه های اجتماعی هم پر شده از جدول های مقایسه نرخ اجاره بها با سال های گذشته در چند کلان شهر که حکایت از روز های سخت برای اجاره نشین ها دارد.

در این بین، صاحبخانه ای در تهران زندگی می کند که از ۲۴ سال پیش که فقط یک واحد آپارتمان اضافه داشته تا امروز که به ۸ واحد رسیده، نیت کرده که این واحدهای مسکونی را هر سال به رایگان با اجاره یک صلوات در اختیار عروس و دامادهایی بگذارد که می خواهند زندگی مشترک را زیر یک سقف شروع کنند و آهی در بساط ندارند یا خانواده های آبروداری که به هر دلیل کمیت زندگی شان لنگ مانده و بی سرپناه شده اند.

در همین رابطه روزنامه خراسان گفت وگویی با «محمد حاج محمدی» معروف به صاحبخانه صلواتی ایران درباره چرایی این تصمیم اش کرده است که در ادامه خواهیم خواند.

تا چند سال پیش، ۱۴ هزار تومان اجاره می گرفتم

در حالی که چند ساعت بیشتر تا افطار نمانده و در مغازه کبابی اش سخت مشغول کار است، درباره تعداد خانه هایی که صلواتی اجاره داده، می گوید: «خداوند به من هشت واحد آپارتمان عنایت کرده است.

یک کدام از آن ها را خودم استفاده می کنم و با همسرم در آن زندگی می کنم، هفت واحد بقیه صلواتی است. یعنی اجاره داده ام که تا چند سال پیش به نیت ۱۴ معصوم، ماهی ۱۴هزارتومان از مستاجرهایم می گرفتم تا برکت جیبم باشد اما الان ۴ یا ۵ سالی است که همان را هم نمی گیرم و اجاره اش فقط ماهی یک صلوات بر محمد و آل محمد(ص) است».

خودم با پس اندازهایم صاحبخانه شدم

حاج آقای محمدی درباره این که خودش چطور صاحبخانه شده، می گوید: «در اوایل جوانی با دخترخاله ام ازدواج کردم. سال ۷۵ ما با هم به نازی آباد آمدیم و در همین محله زندگی مشترک مان شروع شد.

آن موقع مقداری پس انداز داشتم که با آن یک خانه ۱۰۰ متری خریدم و بعد در طبقه پایین ،یک مغازه کوچک کبابی باز کردم که رزق و روزی خانواده ام از آن جا بود و هنوز هم درآمدم از همین مغازه است. وقتی که به لطف خدا، کسب و کارم رونق گرفت و روزی ام بیشتر شد، اتفاقی برایم افتاد که مسیر زندگی ام را عوض کرد. آن اتفاق هم این بود که شرایطی فراهم شد تا دستم به کار خیر بود و خدا را بابت این توفیق، خیلی شاکر هستم.»

جرقه اجاره دادن صلواتی، ۲۴ سال پیش به ذهنم خورد

او درباره این که چرا تصمیم به این کار گرفته و از چه زمانی خانه هایش را صلواتی اجاره می دهد، می گوید: «من الان تقریبا ۲۴ سال است که دارم این کار را می کنم. از ابتدا که هفت واحد نبوده، ابتدا یک طبقه بالای خانه ام داشتم، آن را صلواتی اجاره دادم.

اصل ماجرا برمی گردد به ۲۵ سال پیش که نامه ای از شهرداری به دستم رسید که با آن می توانستم یک طبقه دیگر روی خانه ام بسازم. اما واقعیت اش دوطبقه خانه برای خانواده ام کافی بود و برای انجام این کار تردید داشتم.

رفتم پیش روحانی محل و برای انجام این کار استخاره گرفتم. از قضا استخاره «خوب» آمد و من یک طبقه اضافه روی خانه ام ساختم اما نمی دانستم با آن چه کار کنم. یک بار یکی از اهالی محبوب محله مان که از ماجرا خبر داشت، من را دید گفت حالا که خانه را ساختی و به پولش احتیاج نداری به عروس و دامادهایی بده که سرپناهی ندارند.

هم باقیات صالحات است و هم این کار گره ای از مشکلات مردم باز می کند. از آن به بعد جرقه این کار در ذهنم خورد و نیت کردم که این واحد مسکونی را هرسال به صورت رایگان در اختیار زوج های جوان بی بضاعت بگذارم با اجاره یک صلوات.»

از شرط همسرم برای همراهی با من ترسیدم

او درباره همراهی همسرش در این مسیر می گوید: «بعد از این که یک واحد جدید روی خانه مان ساختیم و آن را صلواتی، اجاره دادیم، یک طبقه دیگر هم داشتم برای پذیرایی از مهمان. آن را هم به خانمم گفتم که به نظرم یک طبقه برای ما بس است و اگر موافقی این طبقه را هم صلواتی به مستاجرها بدهیم. به او گفتم بیا این طبقه را بدهیم به کسی که دربه در دنبال خانه است، از همه جا ناامید شده، شرمنده خانواده اش شده و … . گفت به یک شرط قبول می کنم. گفتم هر شرطی بگذاری، قبول می کنم. البته راستش را بخواهید اولش حسابی ترسیده بودم. فکر می کردم شرطی بگذارد که سخت باشد و نتوانم انجام دهم. بعدش گفت ثواب اجاره صلواتی یک طبقه برای تو، ثواب اجاره صلواتی یک طبقه هم برای من. از شنیدن این شرط آن قدر خوشحال شده بودم که نگو و نپرس. انگار بال در آورده بودم. طولی نکشید که زوج دیگری همسایه ما شدند و به خانمم گفتم خدا پدر و مادرت را بیامرزد».

از ۳۲ مستاجرم، ۱۶ تا صاحبخانه شدند

از او می پرسم که تا امروز چند زوج در این خانه ها مستقر شده اند و آیا آمار دقیقی از آن ها دارد یا نه؟ که می گوید: «اطلاعات تمام زوج هایی را دارم که در این سال ها، خانه صلواتی بهشان اجاره دادم. تا حالا، ۳۲ خانوار، هم زوج جوان و تازه عروس و داماد بودند، هم خانواده هایی که ورشکست شده بودند، هم خانواده ای بودند که طلبکار اسباب و اثاثیه شان را انداخته وسط خیابان و … .

من اکنون احساس می کنم که بیش از ۶۰ فرزند دیگر دارم. در این سال ها ۳۲ خانواده در این خانه ها ساکن شده اند که همه شان مثل فرزندانم هستند و هنوز با ما رفت وآمد دارند.

این را هم بگویم که از این ۳۲ زوج، ۱۶ نفرشان صاحبخانه شده اند. البته این ها بیشترشان تا اوایل دهه نود صاحبخانه شدند، آن زمانی که خانه متری ۳ یا ۴ میلیون تومان بود. در چند سال اخیر، متاسفانه دیگر صاحبخانه نمی شوند که حق هم دارند و شرایط اقتصادی اجاره نمی دهد».

شرمنده مستاجرانی می شوم که نمی توانم کمک شان کنم

آقای محمدی برای اجاره دادن رایگان و صلواتی خانه ها به زوج های جوان هیچ شرط و شروطی نمی گذارد. خودش در این باره می گوید: «از خدا خواستیم هر خانواده ای که مستحق هست، جلوی راهمان قرار گیرد تا در این خانه ها ساکن شوند.

برای این که نوبت به زوج های بیشتری برسد، هر واحد را یک ساله به آن ها اجاره می دهیم. البته این طور هم نیست که هر فردی به من مراجعه کند، شرایط فراهم باشد تا برود و در یکی از این واحدها مستقر شود.

خدا از سر تقصیرات مسببان این گرانی ها نگذرد که فشار زیادی به همه مردم وارد کرده است. قبلا من هر فردی که می آمد و می گفت که خانه می خواهم، می گفتم که این کلید را بگیر، ۲ یا ۳ ماه یا نهایتا ۶ ماه دیگر که این خانه خالی شد، برو و آن جا زندگی کن.

ولی همین الان که دارم با شما صحبت می کنم، ۵۸ خانواده در نوبت هستند و چون فاصله زمانی برای مستقر شدن آن ها در این خانه ها طولانی می شود، خیلی ها از خیر این مسئله می گذرند. فقط شرمندگی اش می ماند برای من که نمی توانم هیچ کاری برایشان بکنم و کمک موثری داشته باشم».

این آپارتمان ها را در زمان ارزانی خریدم

خریدن ۸ واحد آپارتمان، کاری نیست که هر فردی از پس آن بربیاید. آقای حاج محمدی در این باره می گوید: «همه این ها را در ارزانی ها خریدم. الان خدا شاهد است به ارواح خاک برادرم که شهید شده، ۵ سال است که می خواهم یک واحد دیگر بخرم و آن را هم به صورت صلواتی اجاره بدهم، نمی توانم. همین خانه هایی که من آن زمان ۹۰، ۱۰۰ یا ۱۱۰ میلیون تومان خریدم، الان هر کدام شان بالای یک میلیارد تومان قیمت دارد.

آن موقع ها، هرچند سال یک بار با پول هایی که جمع می کردیم، واحدهای کوچک ۵۵، ۶۵ و ۷۰ متری خریدیم اما الان شرایط خیلی فرق کرده و سال هاست هرچقدر کار می کنم، نمی توانم یک واحد دیگر بخرم تا بتوانم آن را هم به صورت صلواتی، اجاره بدهم.»

اجاره همه این واحدها ماهی ۴۰ یا ۵۰ میلیون می شود

از او می پرسم که اگر بخواهد این هفت واحد را اجاره بدهد، تا حالا حساب و کتاب کرده که چقدر دستش را خواهد گرفت؟ لحن صدایش کمی عوض می شود و مشخص است که از شنیدن این سوال ناراحت شده است. بعد از چند ثانیه سکوت می گوید: «تا حالا به این مسئله فکر نکردم، یعنی ننشستم حساب و کتاب کنم که چقدر می توانستم از این خانواده ها اجاره بگیرم.

ولی تا جایی که خبر دارم، در منطقه ای که این واحدها را خریده ام و بر اساس متراژشان، حداقل اجاره شان، ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رهن و ۴ تا ۷ میلیون تومان هم اجاره است. یعنی چیزی حدود ۷۰۰ تا یک میلیارد تومان رهن و ماهانه ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان اجاره.

اما مهم نیست، شما هم به این رقم ها فکر نکنید. خدا کریم است و از جای دیگر به من می رساند. شک ندارم که هوایم را دارد و بارها هم لطف اش شامل من شده است».

یک وقت فکر نکنید که آدم میلیاردری هستم!

به او می گویم که احتمالا باید وضع تان خیلی خوب باشد و میلیاردی درآمد داشته باشید که دست به چنین کاری زده باشید. می خندد و می گوید: «من همه این خانه ها را با کارگری خریده ام. شغل من هم کبابی است، در نازی آباد تهران معروف هستم به حاج محمد کبابی. اگر به این محله تشریف بیاورید، همه به این اسم «حاج محمد کبابی که آپارتمان صلواتی می دهد»، من را می شناسند. یک وقت فکر نکنید که آدم میلیاردری هستم. نه. من همان محمد کبابی ام با همان موتور قراضه که قسطی از گمرک خریدم و از زندگی در همین خانه کلنگی و قدیمی لذت می برم».

نشانه برکت کارم همین است که یک واحدم شده ۸ واحد

«قصد دارم تا زمانی که زنده هستم این کار را ادامه دهم و به دیگران هم سفارش می کنم که در شرایط کنونی جامعه که تورم و گرانی وجود دارد، هوای مستأجرها به ویژه جوان ها را داشته باشند.»

این کاسب ۶۲ ساله با این مقدمه می افزاید:« معامله با خدا همه اش سود است. شما ببینید، من یک آپارتمان داشتم، برای رضای خدا و کمک به هموطنانم، آن را با اجاره یک صلوات در اختیار مردم گذاشتم، حالا شده ۸ تا. از این معامله پرسودتر می خواهید؟

تازه این فقط بخش مادی ماجراست. لطف خدا را در مسائل شغلی، خانوادگی و … بارها دیده و با پوست و استخوانم حس کرده ام. اولی را که صلواتی اجاره دادم، برکت همان تصمیم کمکم کرد تا دومی را بخرم. دومی را که صلواتی دادم، برکتش باعث شد تا سومی را بخرم تا الان که هشتمی را هم خریده ام. چند روز پیش رفتم یک بنگاهی تا نهمی را هم بخرم اما قسمتم نشد.

فقط یک خواهش هم از شما و مخاطبان تان دارم چون در مشهد هستید و توفیق زیارت امام رضا(ع) را دارید، سفارش من را به امام رضا(ع) بکنید و به ایشان بگویید که حاج محمد کبابی، تصمیم داشته که ۱۴ آپارتمان به نیت ۱۴ معصوم بخرد و همه را صلواتی اجاره بدهد، ۸ تاش درست شده اما ۶ آپارتمان دیگر مانده است. مطمئنم اگر آقا نظر لطفی بیندازد، به این آرزویم هم خواهم رسید.»

کد خبر : ۸۵۰۸۸
0
۰
ارسال نظر