خبر خوش؛ کشف آدامسی خاص برای مقابله با ویروس کرونا!

دانشمندان آدامسی طراحی کردند که با جویدن آن ویروس کرونا به دام میافتد و می تواند روند انتقال فرد به فرد بیماری را کاهش دهد.

خبر خوش؛ کشف آدامسی خاص برای مقابله با ویروس کرونا!
کد خبر : ۱۰۰۰۱۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از رویترز؛ همه گیری کرونا به یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات بهداشتی کشور‌ها تبدیل شده است.

گرچه در ابتدا تصور می‌شد با ظهور واکسن‌های کووید ۱۹ شاهد کنترل این همه گیری خواهیم بود، اما ظهور مداوم سویه‌ها و زیرسویه‌های جدید این ویروس کار را برای دانشمندان سخت کرده است.

دانشمندان برای کاهش روند انتقال ویروس کرونا میان افراد اقدام به طراحی آدامس ویژه‌ای کرده‌اند. زمانی که فرد اقدام به جویدن این آدامس می‌کند ویروس کرونا در بزاق به دام افتاده و همین موضوع باعث کاهش انتقال ویروس میان افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین واکسن کرونا برای تزریق دز چهارم چیست؟

این آدامس حاوی پروتئین ACE۲ است که در سطح سلول‌های بدن وجود دارد. ویروس کرونا با اتصال خود به سطح سلول وارد آن می‌شود. حال این پروتئین ویروس را به اشتباه انداخته و پس از اتصال کووید ۱۹ با آن، ویروس به دام می‌افتد.

دانشمندان در مطالعات آزمایشگاهی این آدامس با سویه دلتا و امیکرون مشاهده کردند این دو سویه با اتصال به سطح پروتئین ACE۲ به میزان بسیار زیادی توانایی انتقال خود را از دست دادند.

محققان پروتئین ACE۲ را با کمک مهندسی ژنتیک از سلول‌های کاهو استخراج کردند. در آزمایشی دیگر، پروتئین ACE۲ که از پودر لوبیا به دست آمده بود موفق شد علاوه بر به دام انداختن ویروس کرونا، ویروس آنفلوآنزا را نیز تحت کنترل درآورد.

دانشمندان تاکید دارند از آنجا که انتقال بیماری‌های ویروسی همانند کووید ۱۹ و آنفلوآنزا از راه تنفسی و دهانی است، توسعه روش‌هایی که بتواند این موضوع را تحت کنترل درآورد ضروری است.

این امر می‌تواند در کنار زدن ماسک روند انتقال فرد به فرد بیماری را به میزان زیادی کاهش دهد.

کد خبر : ۱۰۰۰۱۹
0
۰
ارسال نظر