خبر خوش؛ مبلغ نهایی افزایش حقوق و زمان پرداخت آن اعلام شد

حقوق بازنشسته‌ها معادل ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد و از این پس هر فردی که بازنشسته شود، مشمول این ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد.

خبر خوش؛ مبلغ نهایی افزایش حقوق و زمان پرداخت آن اعلام شد
کد خبر : ۱۲۱۲۸۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از خبرآنلاین؛ سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خبر داد و گفت: در این مصوبه گام مهمی در جهت تعیین تکلیف معلمان طرح مهرآفرین نیز برداشته شده است.

هادی طحان‌نظیف در نشست خبری درخصوص لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری گفت: این مصوبه در جلسات شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

که خبر خوشی برای کارمندان دولت، وظیفه بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشگری و مستمری بگیران کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی و جانبازان، ایثارگران، قضات و اعضای هیات علمی است.

زمان افزایش حقوق اعلام شد

معاون امور مجلس رئیس جمهور پیش از این زمان اجرای لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را مهرماه اعلام کرده و گفته بود: معمولا دولت ها اواخر سال که متمم بودجه را تحویل می دهند با کسری بودجه مواجه می شوند و می خواهند از برخی از هزینه ها عبور کنند تا بتوانند آن سال را به آخر برسانند، اما خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده و افزایش درآمدی که ایجاد شد دولت لایحه متناسب‌سازی حقوق را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

سید محمد حسینی افزوده بود: خوشبختانه با همکاری خوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه متناسب‌سازی حقوق آماده و نهایی شده و به شورای نگهبان ارسال شده است، در برخی موارد افزایش حقوق ها تا پنج درصد و در برخی از نیروها مثل نیروی انتظامی تا ۲۰ درصد هم افزایش می یابد.

حقوق کارمندان و بازنشستگان چقدر بالا می‌رود؟

براساس لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری، کارکنان نیروهای مسلح به استناد تبصره ۳ ماده ۱۱۷ قانون خدمات کشوری مشمول ۲۰ درصد افزایش حقوق بیشتر خواهند شد.

همچنین بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی و اولاد به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد؛ به گونه‌ای که حق عائله مندی از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۱۱ هزار تومان و حق اولاد از ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

البته در بند دیگری از این قانون آمده است که علاوه بر افزایش حقوق در نظر گرفته شده در بند ۱ در تبصره همین بند آمده است که حداکثر ۱۵ درصد به عنوان فوق‌العاده جهش علمی به اعضای هیات علمی غیر بالینی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌های اجرایی اضافه می‌شود.

البته دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.

حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران چقدر شد؟

در این میان، بر اساس این قانون حقوق بازنشسته‌ها معادل ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد و از این پس هر فردی که بازنشسته شود، مشمول این ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد و در سال‌های آینده نیز بر اساس میانگین دو ساله برای او محاسبه خواهد شد.

همچنین علاوه بر مبلغ افزایش مذکور حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی پنج درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور امسال افزایش پیدا می‌کند. که در واقع بر اساس این مصوبه میزان افزایش حقوق بازنشستگان بیشتر از کارمندان در نظر گرفته شده است، چرا که نه تنها این پنج درصد در بندهای قانون آمده بلکه بازنشستگان مانند شاغلان مشمول کسورات نمی‌شوند.

در این میان، بر اساس مصوبه مجلس، شورای حقوق و دستمزد و هیان وزیران مجوز افزایش فوق‌العاده ویژه دستگاه‌هایی که کمتر بوده است را دارند.

همچنین مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و از حداقل ۴۷۰ هزار تومان به ۶۱۱ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون ۶۹۰ هزار تومان (بسته به تعداد اعضای خانواده) رسیده است.

در بند هفت این ماده واحده نیز آمده است که کمک معیشت جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر فاقد شغل و درآمد و مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کمک معیشت جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان فاقد شغل و درآمد به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

کد خبر : ۱۲۱۲۸۱
0
۰
ارسال نظر