توصیه های مهم برای خرید ماهی قرمز سالم و بی خطر

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر ضمن بیان توصیه‌هایی در رابطه با خرید ماهی قرمز، ویژگی‌های یک ماهی قرمز سالم را تشریح کرد.

توصیه های مهم برای خرید ماهی قرمز سالم و بی خطر
کد خبر : ۸۰۰۷۷
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از ایسنا؛ فیروزه زارع‌ پور ضمن تبریک قرارگیری در آستانه سال نو بیان کرد: همه ساله در آستانه سال نو بازار خرید ماهی قرمز رونق می گیرد و مردم این ماهی زینتی را بر سر سفره های هفت سین خود می برند، که در این رابطه نکات بهداشتی زیادی در مورد نحوه حفظ سلامت و نگهداری ماهی قرمز وجود دارد که بهتر است رعایت شوند.

وی افزود: اگرچه بیماری های بسیار نادری می‌ تواند از ماهی قرمز به انسان سرایت پیدا کند، اما در برخورد و شرایط نگهداری آن‌ها باید دقت بسیاری داشته باشیم.

رئیس شبکه دامپزشکی نرماشیر تصریح کرد: ماهی قرمز باید در محیط مناسبی از نظر اکسیژن و دما نگهداری شده و فضای کافی و آب تمیز در اختیار داشته باشد، به همین دلیل خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی را به صورت متراکم و در محل و شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌‌کنند، توصیه نمی‌‌ شود.

وی در مورد خصوصیات ماهی قرمز سالم نیز گفت: ماهی سالم، دارای ظاهر سالم و تحرک مناسب است و به صورت متعادل شنا می ‌‌کند، باله‌‌ های آن کاملاً باز و سالم و سطح بدن آن، فاقد هرگونه لکه‌‌ های پنبه مانند است و پولک ‎‎های ماهی سالم است و دارای ریختگی یا ساییدگی نیستند.

در ضمن ماهی نباید بی‎‎ قرار بوده و چشم‎‎ ها نباید به صورت یک‌طرفه یا دوطرفه بیرون زده باشند. بنابراین ماهی هایی که دم یا باله آن ها دارای خوردگی است بیمار بوده و احتمال انتقال بیماری قارچی توسط آن ها وجود دارد.

از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی خودداری شود

زارع پور توصیه کرد: هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری شود، حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجائی ماهی از منزل استفاده شود، از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود و با استفاده از آب تمیز و اقد کلر، غذای مخصوص ماهی و ضدعفونی‌سازی ظرف نگهداری ماهی با نمک طعام به حفظ سلامت ماهی قرمز خود کمک کرده و مانع از بروز ابتلاء به بیماری‌‌‌های مشترک شد.

وی اضافه کرد: در صورت عدم امکان نگهداری صحیح از ماهی قرمز پس از برگزاری مراسم سال نو، آن را در اماکن مجاز مشخص شده توسط محیط زیست رها‌‌سازی نمایید و از رها سازی ماهی قرمز در جوی ها، قنوات و رودخانه پرهیز شود زیرا ماهی قرمز غیر بومی بوده و احتمال انتقال بیماری توسط آن ها به سایر آبزیان وجود دارد.

کد خبر : ۸۰۰۷۷
0
۰
ارسال نظر