تماشای این “سریال” در ماه رمضان جنجالی شد!

سریالی به نام «عشق پادشاهان» که ساخته مشترک کشورهای الجزایر و تونس است، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، از یکی از شبکه‌های محلی الجزایر به روی آنتن رفته است.

تماشای این “سریال” در ماه رمضان جنجالی شد!
کد خبر : ۸۵۲۷۴
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش و قت صبح به نقل از ایسنا، پخش این سریال از همان قسمت اول با انتقادهایی در فضای مجازی همراه شد. منتقدان پخش این سریال را موجب ترویج بی حیایی در الجزایر می‌دانستند.

در پی این اعتراض ها و پس از پخش ۱۰ قسمت از این سریال، سازمان نظارت بر محتوای برنامه های صوت و تصویر فراگیر در الجزایر، دستور توقف پخش را صادر کرد و شبکه پخش کننده نیز ضمن عذرخواهی از بینندگانش، اعلام کرد که به مدت یک هفته پخش این سریال متوقف می‌شود.

نخستین تصاویری که در این سریال اعتراض الجزایری‌ها را برانگیخته، مربوط به منشی است سعی می‌کند به هر طریقی توجه مدیرش را به خود جلب کند.

کاربران الجزایری در فضای مجازی، محتوای این مجموعه که تقلیدی از سریال ترکی «عشق تجملاتی» است را با فرهنگ الجرایر نامتناسب می‌دانند و معتقدند سریالی که منطبق با سنت‌ و فرهنگ مردم الجزایر ساخته نشده، نباید از شبکه‌های محلی پخش شود.

الجزایر و تونس در سال‌های اخیر چند سریال مشترک ساخته‌اند که برخی از آن‌ها موفق نیز بوده‌اند.

دامنه اعتراض به سریال الجزایری به مساجد این کشور هم کشیده شد؛ تا جایی که امامان جمعه در این کشور، تصریح کردند که پخش سریال‌هایی با محتوای نامناسب، احساسات جامعه را جریحه دار کرده و با اعتقاد بر اینکه تماشای چنین برنامه هایی روزه را باطل می‌کند، خواستار تحریم این سریال شدند.

یکی از کاربران گفته است:

ممکن است بیننده الجزایری چنین محتوایی را از یک سریال خارجی بپذیرد ولی در سریال‌های داخلی آن‌ را رد می‌کند.

یک کارگردان الجزایری هم گفته است که حق مخاطب است زندگی واقعی خود را در سریال‌ها ببیند و با توجه به اینکه در شب‌های ماه رمضان تمام اعضای خانواده دور هم جمع شده و تلویزیون تماشا می‌کنند و از آنجایی که خانواده‌های الجزایری محافظه کارند، باید در پخش سریال ها توجه و حساسیت بیشتری صورت گیرد.

این کارگردان الجزاری گفته است: در سینما می‌توانیم آزادی عمل بیشتری داشته باشیم زیرا مخاطب به خانه ما می‌آید تا فیلم تماشا کند اما در تلویزیون این ما هستیم که مهمان خانه مخاطبان می‌شویم. به ویژه وقتی سریالی از شبکه‌های محلی و آن هم در ماه رمضان پخش می‌شود، باید در مورد آن دقت بیشتری داشته باشیم.

او درباره تابوشکنی در فیلم و سریال‌ها گفته است: تابوشکنی در آثار نمایشی باید طبق الگو و قاعده خاصی صورت پذیرد تا مخاطب را شوکه نکند. حتی در تلویزیون‌های اروپایی هم آثار نمایشی برحسب مصلحت‌های تاریخی، اجتماعی و سیاسی، دچار سانسور می‌شوند.

با این وجود به نظر این کارگردان الجزایری، ممانعت از پخش سریال‌های تابوشکن، راه حل مناسبی نیست و نباید این مسائل را بیش از اندازه بزرگ کرد.

توقف پخش سریال مذکور، بسیاری از مخاطبان الجزایر را خشنود و راضی کرده است اما عده‌ای نیز این عمل را سنگ اندازی بر سر راه آزادی هنر در این کشور می‌دانند.

کد خبر : ۸۵۲۷۴
0
۰
ارسال نظر