توجه؛ تغییرات روی زبان نشانه این بیماری های خطرناک است!

تغییرات ظاهری روی زبان انسان ها علائم هشداردهنده برای شروع بیماری هایی است که اغلب خطرناکند؛ در این مطلب با این بیماری ها آشنا می شوید.

توجه؛ تغییرات روی زبان نشانه این بیماری های خطرناک است!
کد خبر : ۱۲۱۱۴۳
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از برترین‌ها؛ بررسی داخل دهان می‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی به شما بگوید و هر تغییری می‌تواند نشان دهنده برخی از بیماری های کشنده باشد.

زبان بین ۲,۰۰۰ تا ۴,۰۰۰ جوانه چشایی دارد که به شما امکان می دهد بافت ها و طعم ها را تجربه کنید. همچنین خانه اکثر باکتری هایی است که در دهان شما زندگی می کنند و در حالی که برخی از آنها سلامتی را ارتقا می دهند، برخی دیگر می توانند مضر باشند.

بیشتر بخوانید: بلایی که "ویپ" بر سرتان می آورد، باورکردنی نیست!

زخم های دهان

زخم ها، لکه ها یا توده های کوچک و دردناکی در داخل دهان هستند که عموماً طی چند روز خود به خود بهبود می یابند. اگر زخم غیرطبیعی یا توده جدیدی روی زبان دارید، می تواند نشانه سرطان دهان باشد و باید فوراً به پزشک یا دندانپزشک خود مراجعه کنید.

لکه های سفید در داخل دهان شما که از بین نمی روند

لکه های سفیدی که با شستن از بین نمی روند و در داخل دهان و روی زبان ظاهر می شوند به عنوان لکوپلاکیا (Leukoplakia) شناخته می شوند. این ضایعه ها، عمدتاً خوش‌خیم هستند، اما می‌توانند پیش در آمد سرطان باشند و باید توسط دندانپزشک یا پزشک معاینه شوند.

لکه های سفیدی که از بین می روند

لکه های سفیدی که می توان با مسواک از بین برد، می تواند نشانه برفک دهان باشند که اغلب با درد، طعم ناخوشایند و مشکل در خوردن و آشامیدن همراه است.

اگرچه برفک دهان، شایع است و معمولاً به راحتی قابل درمان است، اما اگر عود کنند، ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه ای دیگر مانند مشکل در سیستم ایمنی بدن یا ضعف آن باشد.

زبان مودار

اصطلاح زبان مودار برای توصیف یک پوشش غیر طبیعی در سطح بالایی زبان استفاده می شود. این حالت بی خطر است که به خاطر رشد باکتری یا مخمر ایجاد می شود. این باکتری معمولاً بر روی برآمدگی های گرد کوچکی به نام پاپیلا که در امتداد زبان قرار دارد، تجمع می یابد.

پاپیلاها به جای ریزش شروع به بلند شدن می کنند و در موارد شدید می توانند تا ۱۵ برابر طول طبیعی خود رشد کنند و ظاهری مودار ایجاد کنند. این حالت بیشتر به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا سیگار کشیدن ایجاد می شود.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی وضعیتی است که باعث می شود یک الگوی نقشه مانند روی زبان ظاهر شود. زبان جغرافیایی یک بیماری شایع است و جدی نیست، اما اگر غذاهای خاصی مانند مرکبات یا غذاهای تند بخورید، می تواند باعث درد شود.

بهترین راه برای مدیریت آن پرهیز از غذاهای تحریک کننده است.

کد خبر : ۱۲۱۱۴۳
0
۰
ارسال نظر