تحلیف یعنی چه و در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا چه گذشت؟

در آمریکا در مراسم تحلیف رئیس جمهور قبلی و همسرش کاخ سفید را به رئیس جدید تحویل می دهند.

تحلیف یعنی چه و در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا چه گذشت؟
کد خبر : ۴۹۳۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

وقت صبح| سرانجام تحلیف برگزار شد و ترامپ رفت! خروج دونالد ترامپ و ملانیا همسرش از کاخ سفید، شاید لحظه ای تاریخی برای ایران، آمریکا و جهان باشد. جالب این است که امسال حتی تحلیف بایدن برای مردم جذاب شده است اما تحلیف چیست؟

به گزارش وقت صبح، در مراسم تحلیفی که در بالکن غربی کنگره برگزار شد، جو بایدن سوگند ریاست جمهوری آمریکا را مقابل رئیس دیوان عالی آمریکا ادا کرد. کامالا هریس هم به عنوان معاون بایدن سوگند خورد.

تحلیف چیست؟

تحلیف به معنی سوگند دادن است و مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری به مراسمی گفته می شود که بعد از خروج رئیس جمهوری قبلی از کاخ سفید برگزار می شود. در آمریکا در مراسم تحلیف رئیس جمهور قبلی و همسرش کاخ سفید را به رئیس جدید تحویل می دهند. رئیس جمهوری قبلی نامه ای هم به یادگار می گذارد.

ریشه تحلیف

ریشه تحلیف در عربی و فارسی از سوگند دادن می آید. تحلیف در انگلیسی همان سورینگ ( swearing ) یا قسم دادن است.

تحلیف ریاست جمهوری آمریکا

متن سوگند رییس جمهوری آمریکا به این شرح است: «من رسما سوگند یاد می‌کنم که مسئولیت ریاست جمهوری ایالات متحده را صادقانه انجام دهم. تا جایی که توان دارم از قانون اساسی ایالات متحده پاسداری، حفاظت و دفاع کنم.»

شخصیت‌های سرشناس سیاسی آمریکا از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، میشل اوباما، بانوی اول پیشین، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین، بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، جورج بوش و همسرش، مایک پنس، معاون ترامپ، میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در مجلس سنا، چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا و بسیاری از سناتور و نمانیدگان مجلس حضور داشتند.

تحلیف در حالی برگزار شد که مراسم امسال با دور‌های قبلی فرق داشت. این تفاوت هم از ویروس کرونا و هم از تهدید حامیان افراطی ترامپ ناشی شد و مراسم با تدابیر شدید امنیتی و تقریبا بدون حضور مردم، اما با حضور ۲۵ هزار نیروی امنیتی برگزار شد.

بخوانید: هنرنمایی جنیفر لوپز و لیدی گاگا در مراسم تحلیف جو بایدن

تنفیذ و تحلیف یعنی چه؟

تنفیذ در مورد انتخابات ایران به کار می رود. پس از اینکه اکثریت از نامزدهای ریاست جمهوری را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند، بعد از تأیید درستی انتخابات از سوی شورای نگهبان تنفیذ حکم ریاست جمهوری به وسیله ولایت فقیه صورت می گیرد. تنفیذ نقش نظارتی دارد و در صورت انحراف رئیس جمهور از اصل تعیین شده، او را فاقد اعتبار و مشروعیت می‌کند.

تحلیف روحانی مراسم تحلیف روحانی در مجلس

چه کسانی در مراسم تنفیذ حضور خواهند داشت؟

تنفیذ توسط رهبر انجام می شود و رئیس جمهور پیشین و اعضای اصلی کابینه او، سران قوا و نهادهای اصلی حکومت، مقام های سیاسی، نظامی و مذهبی و همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران حضور دارند. به طور معمول میهمانان خارجی مراسم تنفیذ سفرای خارجی مقیم تهران هستند.

بیشتر بخوانید: مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن؛ کلیه سفرها را لغو کرد

تحلیف یعنی چه مطالعات هشتم

از سوالات رایج درسی در مدارس کشور در مورد تحلیف می‌توان به تحلیف چیست (مطالعات هشتم) ، تحلیف را تعریف کنید (مطالعات هشتم)، تحلیف یعنی چه؟ (مطالعات هشتم) اشاره کرد.

پاسخ همه این پرسش ها به صورت زیر است. «تحلیف:به فر آیند سوگند یاد کردن رئیس جمهور در برابر سران دوقوه دیگر و در پیشگاه قرآن کریم تحلیف گفته می شود.»

همچنین تنفیذ به امضا شدن حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب گفته می شود.این فرآیند بعداز اینکه که رئیس جمهور با رای مردم انتخاب شد صورت می گیرد.

کد خبر : ۴۹۳۱
0
۰
ارسال نظر