تاکتیک اجماع در انتخابات ریاست جمهوری 1400

اگر با دو یا سه نامزد در انتخابات ظاهر شوند، شکست‌شان قطعی است. لذا بر اساس تجربه پیشین آنها به سمت توافق و وحدت نظر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش خواهند رفت.

تاکتیک اجماع در انتخابات ریاست جمهوری 1400
کد خبر : ۳۳۸
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

عطریانفر از شکست اصولگرایان در 1400 می‌گوید و احمد کریمی‌اصفهانی از شکست اصلاح‌طلبان! هر دو به خبرآنلاین گفته‌اند که شانس پیروزی جریان خودشان بالاست و شانس رقیب پایین.

عطریانفر که گفته اصلاح‌طلبان یک کاندیدا خواهند داشت و به اجماع می‌رسند، از آن سو تأکید می‌کند که اصولگرایان قطعا در انتخابات ۱۴۰۰ شکست می‌خورند اگر بخواهند با دو یا سه نامزد وارد جریان انتخابات شوند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که اصولگرایان چون فضا را به دلایل مختلف خالی از رقیب می‌بینند یا حداقل مطمئن هستند که اقبال و شانس رقیب سیاسی‌شان یعنی اصلاح‌طلبان به افول گراییده است.

به اختلافات درون‌گروهی می‌افتند و حالا رقابت به میان خودشان کشیده خواهد شد. اگر در دوره‌های پیشین نمی‌توانستند یا به سختی می‌توانستند با نامزد واحد وارد عرصه انتخابات شوند در 1400 قطعا نخواهند توانست.

عطریانفر درباره تأثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات 1400 گفته که اگر آمریکایی‌ها روی این موضع وفادار بمانند و در رابطه با ایران هم به تعهدشان (برجام) برگردند، در فضای روانی جامعه تأثیر خواهد داشت و حتی تا حدودی روی اقتصاد ملی هم اثرگذار خواهد بود.

رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

اگر مردم هم احساس کنند باید در انتخابات به طور جدی‌تر شرکت کنند و دست به انتخاب بزنند. در همین حد می‌توان یک نظر مثبت ابراز کرد، اما اینکه فرض بگیریم پیروزی بایدن لزوما شکست اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ را در پی خواهد داشت، باید بگویم خیر! رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تابع پروسه‌ها، رقابت‌ها و تعلقات خاطر مردم نسبت به آنهاست.

عطریانفر آن‌قدر مطمئن است که انتخابات آمریکا معادله سیاست را در ایران تغییر خواهد داد که از بابت آن به قطعیت رسیده که اصولگرایان از ترس باخت حتما اجماع خواهند کرد.

او گفته پیامد پیروزی در انتخابات مجلس به اختلافات اصولگرایان در لایه میانی و پایینی آنها دامن زده است و شاید تأثیرش را در رقابت ریاست‌جمهوری بگذارد اما من تصور می‌کنم اصولگرایان در مقطع حضور قطعی در انتخابات روی یک نامزد انتخاباتی توافق کنند و اختلافاتشان را (چه اختلافات ظاهری و چه اختلافات ذاتی) در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری کاهش خواهند داد، چون مطمئن هستند اگر با دو یا سه نامزد در انتخابات ظاهر شوند، شکست‌شان قطعی است. لذا بر اساس تجربه پیشین آنها به سمت توافق و وحدت نظر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش خواهند رفت.

رئیس‌جمهور جوان انقلابی

اما برخلاف ادعای عطریانفر اخبار جناح راست و اختلافاتی که بر سر رئیس‌جمهور جوان انقلابی یا دولت جوان انقلابی از حالا نمود کرده، چندان نشانه‌ای از ترس در آنها ندارد. آنها مطمئن هستند که بخت رقبای سیاسی‌شان در جریان اصلاح‌طلب یا اعتدالی به افول گراییده و حامیانشان به این راحتی‌ها پای صندوق رأی برای آنها نخواهند آمد.

تا جایی که احمد کریمی‌اصفهانی اصولگرا درباره استفاده اصلاح‌طلبان از برگ برنده بایدن و زمزمه بازگشت به برجام گفته است: «نباید این‌طور اندیشید که بایدن از ترامپ قابل مذاکره‌تر است. مذاکره هرگز! ما هرگز مذاکره نمی‌کنیم. همان‌طور که به اسلام پایبندیم، به این سند نیز پایبندیم اما هرگز مذاکره نمی‌کنیم زیرا مذاکره را پیش از اینها انجام داده‌ایم.

این خوابی است که هرگز تعبیر نخواهد شد. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند هیچ استفاده‌ای از این وضعیت بکنند. هیچ شانسی برای اصلاح‌طلبان، با این کارنامه‌ای که از خود به جای گذاشته‌اند، برای انتخابات ۱۴۰۰ وجود نخواهد داشت و نباید فکر کنند که می‌توانند از این نمد برای خودشان کلاه بسازند».

منبع: شرق

کد خبر : ۳۳۸
0
۰
ارسال نظر