بورس تغییر مسیر داد!

شاخص کل بورس تهران با وجود روند نزولی که در آغاز معاملات تجربه کرد، در ادامه مسیر خود را تغییر داد و تا پایان ساعت کاری بورس چهار هزار و ۸۳۳ واحد رشد کرد.

بورس تغییر مسیر داد!
کد خبر : ۳۰۲۷۵
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از فرارو؛ بورس شروع نسبتا متعادلی دارد، اما امروز در مسیر نزولی حرکت می‌کند و در ساعات ابتدایی بازار شاهد کاهش نسبی شاخص کل هستیم. طوری که بعد گذشت ۳۰ دقیقه شاخص کل حدود دو هزار و ۷۰۰ واحد کاهش پیدا کرده. البته به نظر می‌رسد روند بازار در حال تغییر است، اما نمی‌توان با اطمینان این موضوع را پیش‌بینی کرد.

تا اینجای کار اغلب نماد‌های شاخص‌ساز از جمله فملی، فولاد، شپنا، خودرو و شتران با تاثیر منفی بر شاخص کل ظاهر شده‌اند و در طرف مقابل شستا و نوری تنها نماد‌های شاخص‌ساز با تاثیر مثبت بر شاخص کل بودند.

بیشتر بخوانید: وضعیت قیمت سکه، طلا و ارز در آخرین روز خرداد

تعادل نسبی با روند کاهشی بازار

در ساعات ابتدایی معاملات امروز از بین ۲۵۴ نماد معامله شده در بازار بورس حدود ۱۷۱ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و ۸۳ نماد در مسیر صعودی حرکت می‌کنند. در بازار فرابورس نیز ۱۶۴ نماد معامله شده‌اند که از این تعداد ۱۰۳ نماد روند نزولی دارند و ۶۱ نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات آمده‌اند. موردی که نشان می‌دهد امروز اکثریت بازار در اختیار نماد‌های قرمزرنگ است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

نقشه بازار در ابتدای معاملات به رنگ تیره درآمده و نشان می‌دهد نوسانات شدیدی را در ساعات اولیه بازار شاهد نیستیم. در گروه صندوق‌های ETF دارا یکم و پالایش حدود هشت دهم درصد عقب‌نشینی کرده‌اند و دیگر صندوق‌های سهامی هم در همین حدود کاهش قیمت دارند. گروه خودرو و ساخت قطعات با صف فروش سنگین روز قبل خداحافظی کرده. خگستر سه درصد و خاهن پنج درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. خودرو نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شود و خساپا، خپارس، خزامیا و خکاوه بین دو تا سه درصد رشد کرده‌اند.

در گروه محصولات شیمیایی اغلب نماد‌ها قرمز هستند. نوری، شتوکا و پترول از معدود نماد‌های سبز گروه محصولات شیمیایی هستند. فلزات اساسی هم شرایط مشابهی دارند و در آن شاهد کاهش نسبی قیمت سهام فملی، فولاد، ذوب و … بوده‌ایم. شستا امروز به رشد دو درصدی بسنده کرده و نماد‌های پالایشی عموما نزدیک به قیمت روز قبل معامله می‌شود. گروه نهاد‌های مالی امروز شگفتی‌ساز بوده‌اند و شاهد تشکیل صف خرید برای چند نماد از جمله بورس، فرابورس، کالا و انرژی ۳ هستیم. هتل و رستوران، محصولات کاغذی، ماشین آلات، بیمه، محصولات کاغذی، حمل و نقل و منسوجات از دیگر گروه‌های نسبتا سبزرنگ بازار امروز هستند.

کاهش تعداد صف‌های فروش به کمتر از ۳۰ درصد بازار

برای اولین بار در سال تعداد صف‌های فروش بازار سرمایه به عدد ۱۷۴ نماد رسید که این تعداد معادل ۲۸ درصد بازار سرمایه است. تا یک ماه پیش حتی در روز‌های صعودی بورس دو سوم نماد‌ها صف فروش داشتند. امروز، اما علاوه بر کاهش تعداد، ارزش صف‌ها هم کمتر شده و به دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در طرف مقابل امروز شاهد افزایش تعداد صف‌های خرید به ۸۳ نماد یعنی ۱۳ درصد بازار هستیم و ارزش کل صف‌های خرید حدود ۴۷۰ میلیارد تومان است.

اخابر؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

در یک مورد عجیب، نمادی که یکی از رکورددار‌های سقوط در یک سال گذشته به حساب می‌آید، امروز به سنگین‌ترین صف خرید بازار تبدیل شده است. البته بدون در نظر گرفتن صف خرید دو نماد عرضه اولیه ومدیر و ولکار. امروز حدود ۵۴۰ سهامدار برای خرید ۷۴ میلیون سهام شرکت مخابرات ایران با نماد اخابر صفی به ارزش ۵۷ میلیارد تومان تشکیل داده‌اند. برکت با صف خرید ۵۰ میلیاردی در رتبه دوم ایستاده و خساپا با صف خرید ۴۳ میلیاردی در مقام سوم قرار دارد. فتوسا، خودرو، غکورش، بورس، حکشتی، بجهرم، حتاید، فرابورس و انرژی ۳ از دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

خزر؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

با وجود روند صعودی نماد‌های گروه خودرو و ساخت قطعات، امروز سنگین‌ترین صف فروش بازار در یک نماد خودرویی تشکیل شده است. خزر با صف فروش ۷۱ میلیارد تومانی در در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار گرفته و بعد از آن نوبت به غدام با صف ۶۶ میلیاردی و سنیر با صف ۶۰ میلیاردی می‌رسد. بکاب، ثنوسا، سدبیر، کمرجان، کترام، حآسا، ثالوند، غپاک و ولصنم از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از ۳۰ میلیارد تومان هستند.

مسیر بورس عوض شد، شاخص ۴.۸ هزار واحد رشد کرد

شاخص کل بورس تهران با وجود روند نزولی که در آغاز معاملات تجربه کرد، در ادامه مسیر خود را تغییر داد و تا پایان ساعت کاری بورس چهار هزار و ۸۳۳ واحد رشد کرد و روی رقم یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۵۸۹ واحد ایستاد. امروز شاخص کل ۴۲ صدم درصد افزایش داشت، ولی شاخص هم‌وزن به رشد سه درصدی بسنده کرد. موردی که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک در مسیر صعودی بازار امرور همراهی نکردند. البته ریزش ۳۰ تا ۴۰ درصدی برخی نماد‌های متوقف شده در روز بازگشایی روی کاهش شاخص هم‌وزن بی‌تاثیر نبود. امروز شستا، وتجارت، رمپنا، فارس، خودرو و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت و فولاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

کد خبر : ۳۰۲۷۵
0
۰
ارسال نظر