“بورس” تا کی درجا می زند؟

بورس تهران این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد، هرچند که چند روزی است که شاخص کل بورس مثبت است، اما اکثریت بازار سهام صف فروش است.

“بورس” تا کی درجا می زند؟
کد خبر : ۲۴۷۷۵
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از فرارو؛ حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه واقعیت این است که بورس این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد، گفت: به دلایل مختلف این روز‌ها بورس روند نزولی را طی می‌کند در این رابطه ابهامات سیاسی و اقتصادی ناشی از مذاکرات برجام و طولانی شدن آن باعث شده فضا همراه با علامت سوال‌های زیادی باشد، در چنین فضایی بورس از قدرت لازم برای یک رشد پایدار برخوردار نیست.

وی افزود: در حال حاضر بدبینی‌های زیادی نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد و این موضوع تاثیر بسیار مستقیمی بر روی معاملات بازار سهام گذاشته و این انفعال روزانه بورس نیز از همین موضوع نشأت می‌گیرد، سوی دیگر به دلیل اینکه بورس به عنوان یک بازار پیش نگر در بین بازار‌های مالی مختلف شناخته می‌شود هرگونه تغییرات احتمالی آینده در عرصه اقتصادی کشور را می‌توان در بورس مشاهده کرد.

میرمعینی گفت: به بیان دیگر اتفاقاتی که قرار است در عرصه اقتصاد کشور در آینده رخ دهد، این روز‌ها این مسئله را می‌توان در بورس مشاهده کرد، به نوعی بورس آینه تمام نمای وضعیت اقتصادی کشور است، بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون وضعیت نزولی بدی را تجربه کرده است.

بورس چه زمانی درست خواهد شد؟بورس تبدیل به کوره پول سوزی شده است؟

حمیدرضا افشار کارشناس بورس با اشاره به اینکه بازار سرمایه و روند حرکتی آن به پارامتر‌های زیادی چه از لحاظ کلان و از چه لحاظ خُرد وابسته است، اظهار داشت: یکی از این عوامل که در یکسال اخیر نقش پررنگی در بازار سرمایه به خود گرفت، مسئله دولت و عملکرد آن در بازار است، دولتی که با تمام دخالت‌های ریز و درشت در بازار، وضعیت فعلی را بر بورس حاکم کرده، حال به پایان راه خود نزدیک شده است.

وی افزود: دولت برای جبران کسری بودجه خود در سال گذشته اقدام به فروش سهم‌های خود در بازار کرد و با افزایش غیرمعقول شناوری سهم‌های بزرگ و شاخص ساز، ابعاد و سایز بازار را به حدی بزرگ کرد که ذات بازار توانایی جمع کردن دوباره خود را هنوز پیدا نکرده، به نوعی دولت برای درآمدزایی دست در جیب سهام‌دار خرد کرد. از طرفی دولت با فروش اوراق بدهی خود در بورس نقدینگی را هرچه بیشتر از بازار سهام دور کرد.

افشار گفت: دود این سیاست‌های غلط بیشتر از همه به چشم سها‌م‌دار خرد رفت و تعداد زیادی از سها‌م‌داران را با ضرر‌های هنگفتی روبرو کرد. از طرفی باعث از دست رفتن اعتماد‌ها به بازار سرمایه شد و بازاری که باید محلی برای سرمایه گذاری منطقی از دید اقتصادی باشد به کوره پول سوزی تبدیل شد.

حال بازار بورس خوب نیست

این کارشناس بازار سهام اضافه کرد: البته این اتفاق در اواخر دولت‌های قبلی نیز به طُرُق دیگر نیز افتاد، ولی وسعت تامین کسری بودجه دولت این دفعه بسیار گسترده‌تر و فاجعه آمیزتر بود و بخش اعظمی از اقشار جامعه را درگیر کرد و به نحوی بود که حتی ارزندگی قیمت‌های فعلی نیز جذابیتی برای اهالی بازار ندارد. حال با اتمام دولت تدبیر و امید، با بازاری روبرو هستیم که قیمت اکثریت بازار با ارزندگی روبرو است، ولی حال بازار بورس خوب نیست.

وی ادامه داد: مطمئنا دولت آتی برای حل مشکل فعلی باید برنامه درستی داشته باشد و تزریق نقدینگی مناسب و کارشناسی شده به بازار را انجام دهد. بازار سرمایه در چند سال اخیر پتانسیل بالای خود برای جذب نقدینگی و تامین سرمایه برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی کشور را بدون تاثیر تورمی نشان داد و دولت بعدی نیز می‌تواند با برنامه ریزی درست از این پتانسیل استفاده بهینه داشته باشد.

افشار یادآور شد: قیمت اکثر نماد‌ها آنقدری ریزش داشته که از نظر ارزش جایگزینی یا پتانسیل سود سازی به منطقه ارزشمندی برای سرمایه گذاری البته با بازه زمانی معقول رسیده باشد و با توجه به اخبار سیاسی مربوط به رفع تحریم‌ها و احیای برجام و همچنین وضعیت تورمی احتمالی سال جاری بهبود در صورت‌های مالی شرکت‌ها محتمل به نظر می‌رسد و با دید بلندمدت میتوان بازار سرمایه را یکی از کم‌ریسکترین و ارزشمندترین بازار‌ها برای سرمایه گذاری لحاظ کرد.

تا زمان انتخابات وضعیت همین است

این فعال بازار سهام با اشاره به اینکه دولت عملا طی این یک سال اخیر کسری بودجه را از طریق بورس تامین کرده است، تصریح کرد: دولت زمانیکه در اوج بازار بسیاری از مردم را به بورس دعوت کرد و بعد از آن بورس سقوط کرد، طبعا بر این اساس دولت باید مسئولیت قبول می‌کرد، اما خب مشاهده کردیم، که چنین موضوعی رخ نداد، از سوی دیگر به نظر می‌رسد علیرغم اینکه تکلیف انتخابات تا حدود زیادی مشخص شده، به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات وضعیت همین است و بورس درجا خواهد زد.

افشار خاطر نشان کرد: حال اینکه در دولت بعد چه اتفاقاتی خواهد افتاد، باید نامزد‌هایی که تایید صلاحیت شده اند، باید مشخص شود که برنامه‌های اقتصادی آن‌ها به خصوص در حوزه بازار سرمایه چه خواهد بود، در حال حاضر بورس به مانند گذشته کوچک نیست و بسیاری از مردم در این بازار حضور پیدا کرده اند و دولت بعد باید بداند، بورس امروز دارای جایگاه مهمی در زندگی روزمره شده و باید برنامه‌های مدونی برای بازار سرمایه داشته باشد، تا بازار به سوی تعادل حرکت کند.

کد خبر : ۲۴۷۷۵
0
۰
ارسال نظر