بهترین فیلم های رازآلود و معمایی که ذهن را به چالش می کشد!

در این گزارش بهترین و ماندگارترین فیلم های معمایی و مرموز سینمای جهان معرفی می شوند و پیشنهاد می شود حتما آنها را تماشا کنید.

بهترین فیلم های رازآلود و معمایی که ذهن را به چالش می کشد!
کد خبر : ۱۰۲۳۶۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از برترین‌ها؛ فیلم‌های معمایی و مرموز، از دسته فیلم هستند که طرفداران بی‌شماری در سراسر دنیا دارند و معمولا اگر با سناریو و پرداخت مناسب همراه شوند هرگز از یادها محو نخواهند شد.

از هری پاتر تا جاده مالهالند همه و همه مصداق‌های بارز این گزاره هستند.

در ادامه این مطلب به معرفی چند نمونه مشهور خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: پیشنهاد 10 فیلم جذاب و جدید که با هر روحیه ای سازگار است

هری ‌پاتر و جام آتش - HARRY POTTER AND THE GOBLET FIRE

سال تولید : ۲۰۰۵

کارگردان: مایک نیوئل

بازیگران: دانیل رادکلیف، تام فلتن، استانیسلاف ایانفسکی، راجر لوید ـ پک، کلمانس پوئسی، کتی لئونگ، رابرت پتینسن و دیوید تنانت

هری پاتر (رادکلیف)، جادوگر نوجوان، خواب یک مار و دشمنش، «لرد ولدمور» را می‌بیند. او در مسابقات بین‌المللی کوئیدیچ شرکت می‌کند. «مرگ‌خواران» (پیروان ولدمور) به مراسم حمله می‌کنند.

هری چهارمین سال آموزش خود را در مدرسه هاگوارتس آغاز می‌کند. در آن‌جا، دوستانش،«ران» (گرینت) و «هرمایونی»(واتسن) به او ملحق می‌شوند. استاد جدیدی به نام «مد آی مودی» به جمع استادان اضافه شده است…

دختر گم‌شده - Gone Girl

سال تولید: ۲۰۱۴

کارگردان:‌دیوید فینچر

بازیگران: بن افلک -رزاماند پایک -نیل پاتریک هریس -کری کون -میسی پایل - کتلین رز پرکینز -اسکات تاکه‌دا

صبح روز پنجمین سالگرد ازدواج «نیک دون» (با بازی بن افلک) و «ایمی» (با بازی رزاماند پایک)، نیک متوجه می‌شود همسرش ناپدید شده‌ است. در قیل و قال‌های رسانه‌ای در مورد گم شدن ایمی، شک و تردیدهایی پدید می‌آید مبنی بر این‌که خود نیک دون همسرش را به قتل رسانده‌ است.

ازدواج نیک و ایمی ازدواج موفقی نبوده و آنها زندگی مشترک از هم پاشیده‌ای دارند. هر دوی آنها در دوره رکود اقتصادی کارشان را از دست داده‌اند و مجبور شده‌اند از شهر نیویورک به شهر کوچکی در میسوری، زادگاه نیک، بیایند. شهری که در آن نیک به تنبلی و افسردگی دچار شده‌است.

کاراگاهی به نام روندا بانی شواهدی در مورد مشکلات مالی این زوج و زندگی ناآرام آنها پیدا می‌کند و …

معما - Charade

سال تولید : ۱۹۶۳

کارگردان: استنلی دانن

بازیگران: کاری گرانت، آدری هپبرن، والتر ماتا، جیمز کابرن، ندگلس، ژاک مارن و جج کندی.

«رجی لامبرت» (هپبرن) هنگام بازگشت از سفری تفریحی با جنازه شوهرش روبه‌رو می‌شود. «هامیلتن بارتولومیو» (ماتا) یکی از مأموران سیا به «رجی» می‌گوید که همسرش جزو گروهی بوده که طول جنگ جهانی دوم، ۲۵۰،۰۰۰ دلار را دزدیده‌اند.

سه هم‌رزم سابق شوهر «رجی« در دوران جنگ، «تکس» (کابرن)، «هرمن» (کندی) و «لیوپولد» (گلس) مدعی‌اند که پول به آنان تعلق دارد و در پی یافتن آن هستند از طرفی «پیتر جاشوآ» (گرانت) کارمند سفارت آمریکا در پاریس نیز به «رجی» کمک می‌کند تا پول را که در اصل متعلق به دولت آمریکاست، پیدا کند و ….

یادآوری - memento

سال تولید: ۲۰۰۰

کارگردان: کریستوفر نولان، برمبنای داستانی کوتاهی نوشتهٔ جاناتان نولان

بازیگران: گای پی‌یرس، کاری آن ماس، جو پانتولیانو، مارک بون جونیر، راس فگا، جورجا فاکس و استیون توبولووسکی.

«لنرد» (پی‌یرس) مردی است که پس از هتک حرمت و قتل سنگ‌دلانه همسرش توسط قاتلی ناشناس، سعی دارد نظمی به ذهنیت و زندگی آشفته‌اش بدهد. اما مشکلات لنرد با آدم‌های دیگری که در این موقعیت گیر کرده‌ند، تفاوت دارد.

مردی که همسرش را کشته، او را نیز به شدت مضروب کرده است. مهم‌ترین جلوه زخم و جراحتی که لنرد برداشته، این است که قدرت خاطره‌سازی کوتاه مدت خود را از کف داده؛ دیگر نمی‌تواند اطلاعات جدید را در ذهن ذخیره کند و باید مدام یادداشت بردارد و با دوبین پولارویدش عکس بگیرد تا بتواند حوادثی را که طی روز برایش اتفاق می‌افتند، دنبال کند (او حتی به همین منظور اطلاعات مهمی را روی دست خود خالکوبی کرده است).

لنرد فقط می‌داند که همسرش، بی‌رحمانه به قتل رسیده و اطمینان دارد که قاتل، آزادانه می‌چرخد. دغدغه انتقام از مردی که زندگی‌اش را نابوده کرده، دست از سر لنرد برنمی‌دارد و بنابراین مصمم می‌شود او را بیابد.

راه مالهالند - MULHOLLAND DRIVE

سال تولید: ۲۰۰۱

کارگردان: دیوید لینچ

بازیگران: نیومی واتس، لورا هارینگ، آن میلر، دَن هدایا، جاستین تروکس، برنت بریسکو، رابرت فورستر، کاترین تاونی، لی گرانت، مانتی مونتگامری، ملیسا جرج

در لس‌آنجلس، زنی (هارینگ)، سوار بر اتوموبیلی بزرگ که در جاده مالهالند پیش می‌رود، پی می‌برد که می‌خواهند او را به قتل برسانند. پیش از آن‌که این جنایت اجرا شود، دو اتوموبیل دیگر (که راننده هر دو جوان‌هایی هستند که با هم مسابقه گذاشته‌اند) با اتومبیل بزرگ به شدت تصادف می‌کنند.

زن، گیج و مبهوت خودش را از اتومبیل بیرون می‌کشد و به آپارتمان «روت» ستاره سینمایی که دارد به مسافرت می‌رود، پناه می‌برد. «بتی» (واتس)، خواهرزاده روت که آرزوی بازیگر شدن در سر دارد، توسط «کوکو» (میلر)، مدیر مجتمع به داخل آپارتمان هدایت می‌شود. بتی، زن را در آپارتمان می‌یابد. زن اسم واقعی‌اش را به یاد ندارد و با دیدن پوستری از «ریتا هیورث» خودش را ریتا معرفی می‌کند…

محله چینی‌ها - Chinatown

سال تولید : ۱۹۷۴

کارگردان: رومن پولانسکی

بازیگران: جک نیکلسن، فی داناوی، جان هیوستن، پری لوپز، جان هیلرمن، دارل زوئرلینگ، دایان لد، روی جنسن و پولانسکی.

زنی به «ج.ج. گیتس» (نیکلس)، کارآگاه خصوصی مسائل خانوادگی، مراجعه و ادعا می‌کند همسرش، «هالیس مال‌ری» (زوئرلینگ)، رئیس منابع آب شهر، با دختری جوان رابطه دارد.

وقتی این رابطه رسوا افشا می‌شود و «هالیس» به قتل می‌رسد، «گیتس» برای پی‌گیری ماجرا کنجکاوی بیشتری نشان می‌دهد؛ هر چند «ستوان اسکوبار» (لوپز) که زمانی با هم در محله چینی‌ها همکار بوده‌اند، او را از این پرونده برحذر می‌دارد. «گیتس» درمی‌یابد «اِولین مال‌ری» (داناوی)، همسر «هالیس»، دختر «نوآکراس» (هیوستن) - شریک سابق «هالیس» و طراح سد شهر - است.

«گیتس» ارتباط صمیمانه‌تری با «اِولین» پیدا می‌کند و شبی پس از تعقیب او پی می‌برد که «اِولین»، دختری را که با همسرش رابطه داشته زندانی کرده است…

اینک آخرالزمان - Apocalypse Now

سال تولید: ۱۹۷۹

کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا

بازیگران: مارلون براندو، رابرت دووال، مارتین شین، آلبرت‌ هال، باتمز، لاری فیشبرن، دنیس هاپر، هریسن فورد، اسکات گلن، فردریک فارست و جیمز کین.

«سروان بنجامین ویلارد» (شین) که پس از خدمت در جنگ ویتنام زندگی در آمریکا برایش سخت شده، دوباره به ویتنام باز می‌گردد و در انتظار مأموریتی جدید می‌ماند.

کمی بعدتر به سرفرماندهی ارتش آمریکا احضار می‌شود و در آنجا درباره «سرهنگ کورتس» (براندو) صحبت می‌شود که پس از ناپدید شدن در کامبوج، جنگی نامتعارف اما کشنده و طاقت‌فرسا را همراه گروهش - بومیان مونتانیارد - شروع کرده است.

مأموریت «ویلارد» پیدا کردن «کورتس» و کشتن او است. او همراه با سیاه‌پوستی به نام «چیف فیلیپس» (هال)؛ یک توپچی، «کلین» (فیشبرن)؛ موج‌سوار کالیفرنیایی، «لنس جانسن» (باتمز) و «هیکس» معروف به «چف» (فارست) با یک کشتی گشتی راهی می‌شود.

در این بین «ویلارد» پرونده «کورتس» را می‌خواند و بسیار تحت تأثیر شخصیتش قرار می‌گیرد. پس از پشت سر گذاشتن آخرین پایگاه آمریکایی، افراد بیش از پیش ابراز نارضایتی می‌کنند…

راشومون - Rashomon

سال تولید: ۱۹۵۰

کارگردان: آکیرا کوروساوا

بازیگران: توشیرو میفونه، ماچیکو کیو، ماسایوکی موری و تاکاشی شیمورا

یک هیزم‌شکن (شیمورا) از باران به خرابه‌های دروازه راشومون پناه می‌برند و راهب داستان محاکمه‌ای را که شاهد بوده با سه روایت تعریف می‌کند: روایت «تاجومارو»ی راهزن (میفونه) که زنی (کیو) را دیده و او و شوهرش را به جنگل کشانده، به زن هتک حرمت کرده و به اصرار زن، شوهر را طی دوئلی کشته است.

روایت زن که راهزن به او هتک حرمت کرده و رفته و او هم به اصرار شوهرش او را کشته است. روایت مقتول (موری) با کمک واسطه‌ای به دنیای ارواح: راهزن به زن هتک حرمت کرده و با هم رفته‌اند، و مرد خودکشی کرده است.

روایت هیزم‌شکن: شوهر که حاضر به مبارزه نبوده، به اصرار و با ترس و لرز با راهزن جنگیده و کشته شده است.

تنت - Tenet

سال تولید: ۲۰۲۰

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی

وقتی خبر ساخت تنت منتشر شد، خیلی‌ها انتظار دنباله‌ای برای دیگر ساخته گیرای نولان، تلقین را داشتند. خیلی نه‌تنها منتظر بهترین فیلم معمایی ۲۰۲۰ بله در انتظار بهترین فیلم سال بودند! اما معلوم شد این دو فیلم جز از نظر پیچیدگی شباهت دیگری به هم ندارند! مثل اغلب فیلم‌های نولان، اینجا هم با داستانی غیرخطی سروکار داریم؛ پس‌وپیش‌ شدن در زمان را هم به آن اضافه کنید!

داستان از جایی شروع می‌شود که سازمان امنیتی آمریکا، گلوله‌های عجیبی را پیدا می‌کند در زمان به عقب حرکت می‌کنند! قهرمان داستان باید به دنبال منشا این گلوله‌ها باشد و سلاحی را پیدا کند که می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد.

اجرا، پرداخت و موسیقی تنت عالی است اما برخی معتقدند فیلم بی‌دلیل زیادی پیچیده است. بااین‌حال بی‌تردید جایی در فهرست بهترین فیلم های رازآلود خواهد داشت.

درخشش ابدی یک ذهن پاک - Eternal Sunshine of the Spotless Mind

سال تولید: ۲۰۰۴

کارگردان: میشل گوندری

بازیگران : جیم کری، کیت وینسلت، تام ویلکینسون

درخشش ابدی یک ذهن پاک درامی غریب است که با ژانر علمی‌-تخیلی ترکیب شده است. کری و وینسلت اجرای شگفت‌انگیزی دارند و توانایی چشمگیر خود را به‌عنوان بازیگر در این فیلم ارائه می‌کنند.

فیلم داستان زوجی است که پس از اینکه رابطه‌شان به تلخی می‌گراید، خاطرات‌شان را هم از ذهن یکدیگر پاک می‌کنند. تلخی‌ها و ظرافت فیلم آن را به عاشقانه‌ای ژرف با پایانی خاکستری تبدیل کرده است.

فیلم بیننده را با پیچیدگی‌های ذهن انسان و همه‌ی احتمالات شگفت‌انگیز آن مدهوش می‌کند. در این فیلم به نویسندگی چارلی کافمنِ بااستعداد، داستان‌گویی مرموز با احساسات تأثیرگذار به‌گونه‌ای ترکیب شده‌ است که قلب و روح بیننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

عجیب بودن داستان فیلم در دنیای رؤیاهای سوررئال به‌اندازه و متناسب است و دل تماشاچی را نمی‌زند!

تلقین - Inception

مرموزترین فیلم‌های تاریخ سینما

سال تولید: ۲۰۱۰

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، جوزف گوردون لویت، کن واتانه

کریستوفر نولان با تلقین یکی از بهترین فیلم های معمایی دنیا را خلق کرد که تا مدت‌ها تماشاگرش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

فیلم ماجراجویی هیجان‌انگیزی است با فیلم‌برداری بی‌نظیر و موسیقی همیشه‌زیبای هانس زیمر. همه‌ی بازیگران عالی هستند و در این میان، اجرای «تام هاردی» سکوی پرتابی برای او بود.

«دام کاب» مجرمی که در کارش بهترین است، به‌همراه گروهش به ناخودآگاه آدم‌ها نفوذ می‌کند و ارزشمندترین ایده‌های آنها را می‌دزدد.

تلقین هسته‌ای چندلایه دارد و در داستانی چندسطحی همراه با صحنه‌های اکشن، شما را با زیروبم‌های احساسی قهرمانش «کاب» همراه می‌کند. فیلم با تصاویر نفس‌گیر و داستان درگیرکننده بسیار باشکوه است.

سکوت بره‌ها - The Silence of the Lambs

سال تولید: ۱۹۹۱

کارگردان: جاناتان دمی

بازیگران: جودی فاستر، آنتونی هاپکینز

سکوت بره‌ها یکی از بهترین فیلم‌های هالیوود است که عناصر تریلر، روانشناسی و وحشت را باهم ادغام می‌کند. یک کارآموز اف بی آی از یک روانشناس کمک می‌گیرد تا یک قاتل زنجیره‌ای را دستگیر کند.

آنتونی هاپکینز نقش این قاتل روان‌پریش را ایفا می‌کند. این فیلم در سال 1991 تمام جایزه‌های مهم را از آن خود کرد و یکی از فیلم‌های مطرح دهه 90 به شمار می‌رود.

جودی فاستر نقش کارآموز جوان اف‌بی‌آی یعنی «کلاریس استارلینگ» را ایفا می‌کند که در جستجوی قاتل زنجیره‌ای به‌نام «بیل بوفالو» (تد لواین) است که پوست قربانیان خود را از بدن جدا می‌کند.

استارلینگ برای دستگیری او از روان‌پزشک نابغه و قاتل زنجیره‌ای دیگری به‌نام «هانیبال لکتر» (آنتونی هاپکینز) کمک و راهنمایی می‌گیرد…

کد خبر : ۱۰۲۳۶۹
0
۰
ارسال نظر