بهترین غذاها و پیش غذاهای جنوبی که حتما باید امتحان کنید!

یکی از منحصر به فردترین فرهنگ های غذایی کشورمان به منطقۀ جذاب و دیدنی جنوب اختصاص دارد. سفر به شهرهای خطۀ خلیج فارس و دریای عمان از دیدنی ترین سفرها خواهد بود مخصوصاً اگر با خوردن غذاهای مخصوص جنوبی نیز همراه باشد.

بهترین غذاها و پیش غذاهای جنوبی که حتما باید امتحان کنید!
کد خبر : ۶۲۶۱۱
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

ماهی قزل آلا از خوشمزه ‌ترین غذاها و ترشی انبه از لذیذترین ترشی ‌های جنوبی است. اما لیست غذاهای جنوبی به همین سادگی به اتمام نمی‌رسد و تعداد بسیار زیادی از غذاهای بی‌نظیر وجود دارد که باید حتما با آن‌ها شوید.

چرا باید غذاهای جنوبی را حداقل یک‌بار امتحان کنید؟

دریای عمان و خلیج فارس به آب‌های بی ‌انتهای اقیانوس هند متصل هستند و این جریان آبی بی ‌نظیر فضای بسیار ایده آلی را برای ماهی های دریا فراهم کرده است. طعم ماهی و میگو جنوب کشور با هیچ منطقۀ دیگری قابل ‌مقایسه نیست و به همین دلیل وقتی به دنبال غذاهای اصیل و سنتی جنوب هستید حتما در مواد اولیۀ آن‌ها ماهی و میگو موجود است.

جنوب کشورمان نه ‌تنها به آب ‌و هوای گرم شناخته می‌شود بلکه این گرما و محبت در مهمان ‌نوازی این مردمان نیز مشاهده می‌شود و برای هر کسی که به این منطقه سفر می ‌کند خاطرات بسیار خوبی به‌جای می‌گذارد. اگر قصد سفر به جنوب کشور و شهرهای حاشیۀ دریای عمان و خلیج فارس را دارید حتما غذاها و پیش غذاهای خوشمزۀ جنوبی را امتحان کنید.

ماهی قزل آلا

کدام غذاهای جنوبی را باید حتما امتحان کنید؟

هر وقت صحبت از غذاهای ایرانی می‌شود غذاهای شمالی و جنوبی در لیست خوشمزه ‌ترین غذاهای ایرانی قرار می‌گیرند. این غذاها که معمولاً گوشت انواع ماهی، کوسه، خرچنگ و میگو از مهم ترین مواد اولیۀ آن‌ها محسوب می ‌شوند همراه با ادویه‌ های تند و سبزی‌ های محلی مخصوص طبخ شده و عطر و طعم بی ‌نظیری با خود به همراه می‌آورند. معروف ‌ترین و محبوب ‌ترین غذاهای جنوبی عبارت هستند از:

قلیه ماهی اصیل ‌ترین غذای جنوبی

یکی از خوشمزه‌ ترین غذاهای جنوبی قلیه ماهی است که طعم بی ‌نظیری دارد و علاقه‌ مندان به غذاهای جنوبی آن را بسیار می ‌پسندند. مواد اولیۀ مورد نیاز برای پخت قلیه ماهی مهم‌ تر از همه ماهی تازه، پیاز، سیر، زردچوبه، نمک، فلفل، رب گوجه ‌فرنگی تمر هندی و سبزی مخصوص قلیه ماهی است.

سبزی مخصوص این غذا شامل گشنیز تازه و شنبلیله است که طعم بی ‌نظیری به آن می‌ دهد. قلیه ماهی به دلیل داشتن تمرهندی جنوبی طعم فوق‌العاده خوشمزه و ترشی دارد که همراه با سبزی مخصوص قلیه ماهی ظاهر دل‌نشینی پیدا می‌کند. ترکیب ماهی، تمرهندی و سبزی معطر بسیار هیجان ‌انگیز است و سیر از مهم ترین مواد اولیه در تهیۀ قلیه ماهی است.

تمام مواد اولیۀ قلیه ماهی در روغن پخته می‌شود و این غذا جزء غذاهای خورش است که به همراه پلو سرو می‌شود. ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می‌ شود باید از نوع بدون استخوان باشد و ماهی ‌های حلوای سیاه، ماهی هامور، ماهی شوریده و ماهی سنگسر از بهترین انواع ماهی برای این غذا هستند.

ماهی قزل آلا الماس درخشان غذاهای جنوب

یکی از خوشمزه ‌ترین انواع ماهی‌ها ماهی قزل آلاست که به‌ صورت پرورشی و در آب ‌های آزاد پرورش داده می ‌شود. در خطۀ شمال کشور این ماهی بیشتر به‌صورت پرورشی موجود است اما شما به ‌راحتی می‌توانید این ماهی ‌ها را که از آب ‌های آزاد صید شده است از صیادان جنوبی تهیه کنید.

ماهی قزل آلا به روش های متنوعی طبخ می ‌شود که کباب کردن آن از همه بیشتر طرفدار دارد. ماهی قزل آلا به دلیل داشتن استخوان به ‌تنهایی و به روش کبابی طبخ می ‌شود. اما برخی از آشپزهای حرفه‌ ای جنوبی استخوان‌ های آن را به ‌راحتی کشیده و سپس کباب می‌ کنند. مرینت کردن ماهی قزل ‌آلای جنوبی باعث خوشمزه ‌تر شدن طعم این ماهی می‌ شود.

سمبوسه پرطرفدارترین غذای جنوبی در تمام کشور

یکی از معروف ‌ترین غذاهای جنوبی سمبوسه است که در تمام شهرهای ایران می ‌توانید آن را در رستوران ‌ها سفارش بدهید اما سمبوسۀ جنوبی به طرز عجیبی متفاوت و خوشمزه است. این غذای جنوبی که روش طبخ ساده ‌ای دارد برای آن دسته از افرادی که به طعم غذاهای دریایی علاقه ندارند گزینۀ بسیار مناسبی است.

سمبوسه

سمبوسه جنوبی به دلیل داشتن سس و ادویه‌ های تند جنوبی عطر و طعم بسیار متفاوتی با تمام سمبوسه‌ ها دارد و در تهیۀ آن از نان لواش استفاده می ‌شود. گوشت چرخ شده، قارچ، سیب‌زمینی و سبزیجات معطر همراه با سس فلفل تند از مواد اولیۀ سمبوسۀ جنوبی است که داخل نان لواش قرار داده‌ شده و به شکل مثلث پیچیده می‌ شود و در نهایت در روغن سرخ می ‌شود. معمولاً همراه سمبوسه سس گوجه نیز سرو می‌شود.

فلافل جنوب لذت طعم تند غذا

حتماً شما هم حداقل یک ‌بار فلافل را امتحان کرده‌اید اما باید پذیرفت که فلافل در جنوب طعم و مزۀ دیگری دارد. مادۀ اولیۀ اصلی برای تهیۀ فلافل نخود است که باید چند روز در آب باشد و در این مدت چند بار آب آن عوض شود. پس از پختن و نرم شدن نخود آن را همراه با مواد دیگری که مواد اصلی فلافل است تهیه می‌کنند.

مواد اولیۀ اصلی فلافل نخود، پیاز رنده شده و آب ‌گرفته شده، فلفل قرمز، جعفری تازه ساطوری شده و تخم‌ مرغ است. بعد از میکس کردن کامل مواد اولیۀ فلافل آن را با قالب‌های کوچک دایره‌ای شکل قالب ‌زده و در روغن سرخ می ‌کنند. سس گوجه تند یا سس فلفل قرمز، کاهو و خیار شور نیز همراه با فلافل سرو می ‌شود.

دوپیازه میگو غذای معروف جزیرۀ قشم

خواص بی‌ نظیر غذاهای دریایی در سلامت بدن بسیار زیاد است و همواره به‌عنوان یکی از مهم ترین مواد غذایی برای سلامت جسمانی به خوردن آن‌ ها توصیه می ‌شود. میگو نیز یکی از غذاهای دریایی است که خوردن آن برای تمام افراد در تمام سنین توصیه می ‌شود.

دوپیازه میگو همان‌طور که از نامش پیداست از دو مادۀ اولیۀ اصلی میگو و پیاز تهیه می ‌شود. این غذا که از غذاهای محبوب جزیرۀ قشم است همراه با ادویۀ فراوان تهیه می‌شود و طعم اصلی آن از ادویه ‌هایش گرفته می‌ شود.

ماهی برشته غذای معروف آشپزهای جنوبی

اگر تصمیم دارید خاص ‌ترین غذای جنوبی را امتحان کنید باید به سراغ ماهی برشته بروید. ماهی برشته را می‌توان با انواع ماهی ‌های جنوبی تهیه کرد اما این غذا طعم اصلی و متفاوت خود را از سبزیجات معطر و ادویه ‌های خوشمزه‌ای که با آنها ترکیب می‌شود، می گیرد. آشپزهای ماهر و حرفه ‌ای جنوبی شکم ماهی را با مواد خوشمزه و سبزیجات معطر و ادویه ‌های گوناگون پر می ‌کنند و آن را در روغن فراوان سرخ می ‌کنند. این غذا همراه با نان و پلو سرو می ‌شود.

ترشی انبه نهایت لذت و خوشمزگی

حتما شما هم تعریف‌های مختلفی که از ترشی انبه جنوبی می‌شود را شنیده‌اید. این ترشی از خاص‌ترین ترشی‌های کشور است که مخصوص استان هرمزگان بوده و خوشمزه‌ترین آن را در شهرهای میناب و رودان می‌ توانید تهیه کنید. ترشی انبه شهرت خود را به دلیل طعم تند و تیزی که دارد به دست آورده است و مواد اولیۀ آن علاوه بر انبه شامل سبزیجات معطر، تمر هندی و رب انار است.

نان چم چمو نان خوش ‌طعم جنوبی

یکی از خوشمزه ‌ترین نان‌های جنوبی که در لیست دسرهای این منطقه قرار می ‌گیرد نان چم چمو است. این نان خوشمزه علاوه بر اینکه به‌ عنوان دسر همراه با بسیاری از غذاهای جنوبی سرو می‌شود به‌ عنوان یک وعدۀ صبحانه نیز انتخاب می‌ شود. این نان به دلیل داشتن مواد اولیۀ مقوی به‌ عنوان یک صبحانۀ کامل و میان وعدۀ دلچسب نیز انتخاب می‌ شود.

نان تومشی محبوب‌ترین دسر جنوبی

یکی از نان‌های محلی استان هرمزگان نان تومشی است که در لیست دسرهای این منطقه نیز قرار می ‌گیرد. برای تهیۀ این نان، خمیر باید به طور کاملاً نازک پهن شود تا نان هم نازک شود. در تهیۀ این نان از تخم‌ مرغ و پنیر نیز استفاده می‌شود و معمولاً همراه با غذاهای سنتی جنوبی سرو می‌شود.

اسنپ فود راحت‌ترین روش سفارش آنلاین غذا

اگر به استان‌های جنوبی سفر می‌کنید و اطلاع ندارید که در نزدیک محل اقامت شما چه رستوران‌هایی وجود دارد اصلاً نگران نباشید. فقط کافی است وارد اپلیکیشن اسنپ فود شوید و موقعیت مکانی خود را ثبت کنید. بلافاصله مشاهده خواهید کرد که چه رستوران‌هایی در نزدیک شما قرار دارند.

یکی از مهم ترین مزایا سفارش آنلاین غذا از طریق اسنپ فود این است که شما به‌راحتی می‌توانید به منوی غذاهای رستوران‌ ها دسترسی داشته و قیمت آن ‌ها را مشاهده کنید و غذا و دسر مورد نظر خود را سفارش دهید. همچنین با نظرات مردمی رستوران با کیفیت بالاتر را انتخاب می کنید.

جمع‌بندی

سفر به جنوب کشور قطعاً می‌تواند با خاطرات بسیار لذت بخشی همراه باشد. دریای بی‌ کران و سواحل زیبا همراه با جاذبه ‌های گردشگری و طبیعی فوق‌العاده زیبا سفر به جنوب کشور را برای همه لذت ‌بخش می‌کند. اما علاوه بر تمام جاذبه‌های دیدنی استان‌ های جنوبی، غذاهای جنوبی با ادویه‌ های تند و سبزیجات معطر خود این غذاها را در لیست خاص ‌ترین و خوشمزه ‌ترین غذاهای کشور قرار داده است.

شما می‌ توانید پس از سفر به هر یک از استان‌ های جنوبی برای دسترسی سریع ‌تر و راحت ‌تر به رستوران ‌های درجه‌ یک از طریق اسنپ فود غذای خود را سفارش دهید.

کد خبر : ۶۲۶۱۱
0
۰
ارسال نظر