برگ برنده مهم “مهمونی” ایرج طهماسب چه بود؟

پنج شنبه هفته‌ای که گذشت، مهمانی ایرج طهماسب و عروسک‌هایش در نمایش خانگی، به پایان رسید و عوامل این مجموعه با مخاطبان خداحافظی کردند.

برگ برنده مهم “مهمونی” ایرج طهماسب چه بود؟
کد خبر : ۱۱۵۱۸۹
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از روزنامه خراسان؛ «مهمونی» با ساختاری مشابه «کلاه قرمزی»، اما با حضور شخصیت‌های جدید ساخته شد و ایرج طهماسب با این مجموعه برای نخستین بار به نمایش خانگی کوچ کرد.

استفاده از ایده‌های خلاقانه و متنوع، مراقبت از شخصیت‌های محبوب برنامه برای جلوگیری از تکراری شدن آن‌ها و همچنین دعوت از چهره‌های مشهور باعث شد این برنامه طی ۳۰ قسمت بتواند کیفیت اولیه خود را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: بازگشت مجری پر انرژی به تلویزیون با یک سورپرایز جدید

«مهمونی» در شرایطی به پایان رسید که مخاطبان چشم انتظار تولید فصل جدید آن هستند.

جدایی از حمید جبلی

ایرج طهماسب در مجموعه «کلاه قرمزی»، همکاری موفقی را با رفیق و همکار چندین و چند ساله‌اش حمید جبلی تجربه کرده بود. به این ترتیب نام این دو هنرمند در کنار یکدیگر به عنوان خالقان «کلاه قرمزی» در ذهن مخاطبان ماندگار شده بود.

اما این همکاری در «مهمونی» اتفاق نیفتاد و حمید جبلی به عنوان نویسنده یا صداپیشه در این مجموعه حضور نداشت. غیبت سوال‌برانگیز حمید جبلی شایعه اختلاف احتمالی آن‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت، اما از سوی عوامل نزدیک به برنامه، تکذیب شد.

خلاقیت در میزبانی

یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده «مهمونی» خلاقیت بود. این نوآوری از موضوعات مطرح شده در برنامه و گفت‌وگوها گرفته تا شخصیت‌پردازی و ظاهر عروسک‌ها، در همه اجزای برنامه به چشم می‌آید.

چهره شخصیت‌های عروسکی «مهمونی» یا رفتارهای آنان، شبیه هیچ شخصیت عروسکی دیگری نیست و همه آن‌ها هویت مستقلی پیدا کرده اند.

به عنوان مثال جدا افتادن روح یک فرد از جسم او به دلیل بی‌توجهی به خودش یا ارتباط مستقیم نیش پشه با تزریق ویژگی‌های افراد به خون این پشه، موارد جذابی هستند که در جزئیات شخصیت عروسک‌ها، برای آنان طراحی شده بود.

بازی با قدرت تمرکز و حافظه مهمانان و به چالش کشیدن توانایی آن‌ها در بروز احساسات نیز رنگ و بوی متفاوتی به گفت‌وگوی ایرج طهماسب با چهره‌ها بخشیده بود.

استفاده به‌اندازه از عروسک‌های محبوب

در میان شخصیت‌های عروسکی «مهمونی»، دو شخصیت «بچه» با صداپیشگی هوتن شکیبا و «پشه» با صدای کاظم سیاحی، جذاب‌تر و بامزه‌تر بودند، در نتیجه طرفداران بیشتری هم پیدا کردند.

طبیعتا حضور دایمی آن‌ها در همه قسمت‌ها باعث می‌شد این شخصیت ها جذابیت اولیه خود را از دست بدهند و خطر تکرار آن‌ها را تهدید می‌کرد. اما سازندگان «مهمونی» با استفاده به اندازه و به موقع از این شخصیت‌ها موفق شدند آن‌ها را از یکنواختی نجات بدهند و مخاطبان را نسبت به حضورشان در برنامه مشتاق نگه دارند.

مدت زمان حضور «بچه» و «پشه» در همه برنامه‌ها یکسان نبود و این شخصیت‌ها با تمام مهمانان وارد گفت‌وگو و چالش نمی‌شدند.

رونمایی از «روح»

یکی دیگر از ترفندهای هوشمندانه «مهمونی» برای ایجاد تنوع، رونمایی از شخصیت «روح» در قسمت 11 بود. در حالی که همه شخصیت‌های عروسکی «مهمونی» معرفی شده بودند، ناگهان شخصیت «روح» به عنوان مهمان ویژه، در قسمت یازدهم ظاهر شد و مخاطبان را غافلگیر کرد.

لحن خاص و صدای بامزه بهادر مالکی، سبک عروسک‌گردانی این شخصیت که حالت سیال و معلق بودن او را باورپذیر می‌کرد و کلمات منحصر به فردی که ویژه این شخصیت طراحی شده بود، همه و همه باعث شد «روح» نیز دوست‌داشتنی باشد.

دعوت از ستاره‌ها

هرچند شخصیت‌های عروسکی «مهمونی» و چالش‌های آن‌ها با ایرج طهماسب، به اندازه کافی در دیده شدن برنامه و استقبال از آن تاثیرگذار بود، اما دعوت از ستاره‌ها و چهره‌های مشهور نیز در جذابیت بیشتر برنامه بی‌تاثیر نبود.

بعضی از چهره‌ها مانند محسن کیایی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، بهرام افشاری، ریما رامین‌فر و بهرام شاه‌محمدلو تعامل جالبی با شخصیت‌ها داشتند، بنابراین حضورشان به شیرینی «مهمونی» کمک کرد.

این چهره‌ها و افرادی مانند سارا بهرامی، علی شادمان، پریناز ایزدیار و اشکان خطیبی در برنامه‌های تلویزیونی دیده نمی‌شوند، بنابراین دعوت از آن‌ها در «مهمونی»، توجهات را به این برنامه جلب می‌کرد.

کوچک و بزرگ مخاطب «مهمونی»

همان طور که مخاطب بزرگ سال و کودک و نوجوان هر دو در کنار یکدیگر می‌توانستند پای تماشای «کلاه قرمزی» بنشینند، مجموعه «مهمونی» نیز دایره مخاطبان گسترده‌ای داشت.

شاید هضم بعضی از موضوعات و پیام‌های این برنامه برای کودکان سخت باشد، اما «مهمونی» حرف‌های بسیاری برای هر دو گروه نوجوان و بزرگ سال داشت.

ایرج طهماسب پس از «کلاه قرمزی» بار دیگر در «مهمونی» نیز موفق شد میزبان رده‌های سنی مختلف باشد و آن‌ها را سرگرم کند. کار سختی که معدود برنامه‌سازانی از پس آن برمی‌آیند.

حاشیه‌های «پشه» پُرسروصدا

پررنگ‌ترین حاشیه‌های «مهمونی» مربوط به شخصیت پرطرفدار این برنامه یعنی «پشه» بود. عده‌ای از مخاطبان تکیه کلام این شخصیت یعنی «بده بزنیم» را یک شوخی دو پهلو و نامناسب تعبیر و به استفاده از آن در برنامه‌ای مانند «مهمونی» انتقاد کردند.

حاشیه دیگر این شخصیت، غیبت او در قسمت‌های 23 و 24 برنامه بود. حضور نداشتن «پشه» در این قسمت‌ها باعث شد شائبه اعمال ممیزی و حذف این شخصیت به وجود بیاید، اما پس از توضیح ساترا درباره مشغولیت کاظم سیاحی و غیبت موقتی «پشه»، خیال مخاطبان از بازگشت او راحت شد.

هرچند سیاحی به صورت غیرمستقیم توضیح ساترا را رد کرد و توضیح دیگری درباره علت نبود کاراکترش در این قسمت‌ها نداد.

کد خبر : ۱۱۵۱۸۹
0
۰
ارسال نظر