افشای قیمت واکسن کرونا

واکسن فایزر-بایون‌تک و آکسفورد برای اتحادیه اروپا قیمت کمتری به نسبت آمریکا داشته است. اما واکسن مدرنا برای اروپا ۲۰ درصد بیشتر از ایالات‌متحده قیمت‌گذاری شده است.

افشای قیمت واکسن کرونا
کد خبر : ۱۰۸۶
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

یک مقام بلژیکی در یک پست توییتری اطلاعات و جزئیات قیمت واکسن‌های کرونا را فاش کرد. اگرچه این توییت پس از مدت زمان کوتاهی حذف شد، اما اطلاعات آن در دسترس عموم قرار گرفت.

طبق داده‌ها واکسن فایزر-بایون‌تک و آکسفورد برای اتحادیه اروپا قیمت کمتری به نسبت آمریکا داشته است. اما واکسن مدرنا برای اروپا ۲۰ درصد بیشتر از ایالات‌متحده قیمت‌گذاری شده است.

قیمت واکسن‌ها برای همه کشورهای اتحادیه اروپا یکسان است. از دلایل تفاوت قیمتی، حجم خریدها و همچنین کمک‌هایی است که دولت‌های مختلف به شرکت‌های سازنده واکسن کرده‌اند.

وزیر امورخارجه بلژیک قیمت‌های توافقی اتحادیه اروپا برای خرید واکسن‌های کرونا را افشا کرد.

سوفی ‌ویلمز لیست قیمت و مقادیر واکسن‌هایی که اتحادیه اروپا خریداری کرده است را در صفحه توییتر خود اعلام و پس از زمان کوتاهی این اطلاعات را از صفحه خود حذف کرد. با این وجود اطلاعات منتشر شده از صفحه وزیر بلژیکی برداشته و در رسانه‌های خبری بزرگ دنیا منعکس شد.

وزیر امورخارجه بلژیک صحت اطلاعات توییت خود را تایید کرد و گفت این آمار در مقابل آن اعلام شد که مخالفان مدعی شدند در بودجه سال ۲۰۲۱ بلژیک، هیچ مبلغی برای پرداخت واکسن تخصیص داده نشده است.

قیمت‌گذاری دارو به عوامل مختلفی از جمله تخفیف‌های حجمی و سایر وعده‌های خاص دولت‌ها هنگام امضای قراردادها وابسته است.

فایزر: طبق اطلاعات افشاشده ایالات‌متحده قیمت‌های بالاتری از اروپا پرداخت کرده است. موسسه برنشتاین اعلام کرده اتحادیه اروپا برای واکسن فایزر، در مقایسه با آمریکا ۲۴ درصد تخفیف داشته است.

آکسفورد-آسترازنکا: طبق گفته موسسه برنشتاین، ایالات‌متحده برای هر دز واکسن آکسفورد-آسترازنکا که در دست تولید است، ۴ دلار پرداخت خواهد کرد.

واکسن‌های ارزان برای اروپا

واکسن دو شرکت سانوفی و GSK و همچنین شرکت «جانسون و جانسون» در اروپا به نسبت آمریکا ارزان‌تر عرضه شده است.

واکسن جانسون اند جانسون به ایالات‌متحده ۱۰ دلار و به اتحادیه اروپا ۵/ ۸ دلار فروخته شده است. البته این واکسن برخلاف دیگر واکسن‌ها تنها در یک نوبت باید به افراد تزریق شود. اتحادیه اروپا واکسن سانوفی و GSK را نیز ارزان‌تر از آمریکا خریداری کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

کد خبر : ۱۰۸۶
0
۰
ارسال نظر