از کجا بفهمیم “سگ” می خواهد به ما حمله کند؟

معمولا افزایش حس تهاجمی‌اش را با غریدن، غرغر کردن، پنجه به زمین کشیدن، دندان نشان دادن و جهیدن خود نشان می‌دهد.

از کجا بفهمیم “سگ” می خواهد به ما حمله کند؟
کد خبر : ۱۴۲۱۴۳
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از independent، پنجشنبه بعدازظهر زنی بیست و چند ساله در پی حمله سگی در پارکی در کاترهام سوری کشته شده است.

پلیس محلی گفت هویت این زن رسما اعلام نشده است، اما به خویشانش اطلاع داده‌ایم.

ماموران افزودند که زن دیگری نیز به دلیل گاز گرفتن سگ به بیمارستان منتقل شد، اما در معرض خطر جانی قرار ندارد.

ماموران با همراهی سازمان خدمات هوایی پلیس ملی هفت سگ را در محل حادثه در گراولی هیل گرفتند. این سگ‌ها همچنان در بازداشت پلیس‌اند.

طبق قانون، صاحبان سگ‌هایی که کسی را کشته باشند، ممکن است با مجازات تا ۱۴ سال حبس یا جریمه نقدی نامحدود، یا هر دو مورد مواجه شوند.

صاحبان سگ‌هایی که کسی را زخمی کنند، ممکن است تا پنج سال به زندان بروند یا جریمه شوند، یا هر دو.

هرکس که مشخص شود سگی دارد که «خطرناک و مهارناپذیر است»، ممکن است با مجازات جریمه ناحدود یا حبس تا شش ماه، یا هر دو مورد مواجه شود.

با توجه به اینکه صاحبان بیشتر سگ‌ها آن‌ها را به دقت آموزش می‌دهند و این حیوانات هنگام پیاده‌روی بیرون از خانه کاملا به برخورد با دیگران عادت دارند، خوشبختانه چنین حمله‌هایی نسبتا نادر است.

کی سگ ها خشن می شوند؟

اما حتی خوش‌برخوردترین حیوانات خانگی هم چنانچه احساس خطر کنند یا مجبور به دفاع از قلمرو خود شوند، ممکن است رفتار خصمانه بروز دهند.

خیریه دامپزشکی «داروخانه عمومی برای حیوانات بیمار» (PDSA) می‌گوید: «سگی که آداب اجتماعی را به خوبی فراگرفته باشد، معمولا فعالانه به سایر سگ‌ها حالت تهاجمی ندارد و سگ‌ها به دنبال این نیستند که کسی را گیر بیاورند و به او حمله کنند.

اما هر سگی اگر بترسد و حس کند راه دیگری برای خروج از آن موقعیت ندارد، ممکن است حالت تهاجمی پیدا کند.»

«علت این امر ممکن است وجود خطری در لحظه حاضر باشد، یا حتی تجربه‌ای قبلی که آزارشان داده باشد.»

این موسسه نیکوکاری می‌گوید سگ به ندرت بدون نوعی اخطار حمله می‌کند و معمولا افزایش حس تهاجمی‌اش را با غریدن، غرغر کردن، پنجه به زمین کشیدن، دندان نشان دادن و جهیدن خود نشان می‌دهد.

هرچند، احتمالا هرگونه احساس اضطراب احتمالی‌اش، بسیار پیش‌تر از نشان دادن رفتارهای پیش‌گفته کاملا آشکار می‌شود.

نشانه‌های ناراحتی سگ شامل لیسیدن لب‌ها، خواباندن گوش‌ها روی سر، خمیازه کشیدن، نشان دادن سفیدی چشم‌ها، رو برگرداندن، سعی در دور شدن از سایر سگ‌ها یا چمباتمه زدن یا راه رفتن به حالت خزیدن روی زمین است.

بهترین واکنش چیست؟

اگر هریک از این رفتارها را دیدید، بهترین کار این است که حیوان خود را دور کنید و به او فرصت بدهید تا خود را دوباره پیدا و جمع‌وجور کند.

همچنین، پیش از «نزدیک شدن» حیوانات به یکدیگر، باید از صاحب حیوانی که با آن روبه‌رو می‌شویم، بپرسیم که این کار اشکالی دارد یا نه، زیرا طرف مقابل ممکن است به دلیلی از مواجهه بد حیوانات با یکدیگر واهمه داشته باشد.

حتی اگر هم توافق داریم که اوضاع احتمالا همچنان دوستانه باقی می‌ماند، توجه داشتن دو طرف به زبان بدن سگ‌ها خیلی مهم است تا تغییری ناگهانی در رفتار هر یک، از چشم دور نماند.

به گفته «پی‌دی‌اس‌ای»، اگر با سگ خود بیرون رفته‌ایم و سگ دیگری نشانه‌های تهاجمی بروز داد، باید سگ خود را «آرام، اما سریع» دور کنیم و نگذاریم خیلی به آن سگ نزدیک شود و حالت مطلوب آن است که مانعی مثل دروازه، نرده یا خودرو بین‌شان وجود داشته باشد تا روشن شود که قصد نزدیک شدن یا تجاوز به محدوده آن سگ نداریم.

اگر سگتان مورد حمله قرار گرفت، طبق توصیه «پی‌دی‌اس‌ای» نخست نباید هراس به خود راه دهید و نباید خودتان سگ‌ها را از هم جدا کنید، چون ممکن است دچار آسیب جدی شوید. البته چنین اجتنابی دشوار است و صاحب سگ احتمالا طبق غریزه تمایل دارد دخالت کند و از دوست خود محافظت کند.

سروصدا کنید

به جای دخالت باید کناری بایستید و سعی کنید با سرو‌صدا یا دست زدن، حواس مهاجم را پرت کنید (با این امیدوار که صاحب آن سگ هم بکوشد او را آرام کند) و سگ خود را به کنار کشیدن و دور شدن تشویق کنید.

در نهایت باید سگ خود را حتی اگر به نظر نمی‌رسد آسیب جدی دیده باشد، برای معاینه نزد دامپزشک ببریم تا آسوده‌خاطر شویم.

اگر حمله‌کننده سگ خودتان باشد نیز اغلب توصیه‌های فوق صادق است: باید هر چه زودتر و بدون به خطر انداختن خود یا بدتر کردن اوضاع، دوباره به سگ قلاده بزنید تا تحت کنترل قرار گیرد.

اگر سگتان مدام حالت تهاجمی دارد، می‌توانید هنگام پیاده‌روی به دهانش پوزبند بزنید و دوره‌های آموزش تخصصی بگذرانید.

طبق توصیه« پی‌دی‌اس‌ای»، اگر سگ مهاجمی خودتان را گاز گرفت، حتی اگر به نظر می‌رسد که گاز گرفتن پوست را پاره نکرده است، نخست باید زخم را ۱۰ دقیقه زیر آب سر گرفت تا کاملا تمیز شود و هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

بعد باید حادثه را گزارش دهید تا مسئولان برای کسب اطمینان از رخ ندادن دوباره چنین حوادثی اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر : ۱۴۲۱۴۳
0
۰
ارسال نظر