چگونه می‌توان موهای کم پشت را تقویت کرد + راه حل‌های موثر

موهای نازک و کم پشت یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر خانم یا آقایی به آن دچار شود. اگر شما هم از مشکل کم پشتی موهای‌تان رنج می‌برید با ترفندها و روش‌های زیر ان را برطرف کنید.

چگونه می‌توان موهای کم پشت را تقویت کرد + راه حل‌های موثر
کد خبر : ۹۱۷۷۴
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از هلث لاین، موهای ما بعد از دوره طولانی استفاده از انواع و اقسام مواد آرایشی و اتو و سشوارهای روزانه دیگر شادابی و زیبایی روزهای گذشته را ندارند و با هر بار رنگ کردن نازک‌تر و کم‌پشت‌تر از گذشته می‌شوند.

اما این مشکل شایع که افراد زیادی این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، با دست روی دست گذاشتن حل نمی‌شود. ما در این مطلب بهترین و موثرترین راه‌های مراقبت از موهای نازک را جمع‌آوری کرده‌ایم تا در عرض چند ماه موهای شما را مثل روز اول سالم و زیبا کنیم.

یکی از مهم‌ترین دلایل نازک شدن تارهای مو عوامل ارثی و ژنتیکی است که به شکل اختلال در هورمون‌های جنسی بروز می‌کند و به مرور باعث ریزش مو و نازک و شکنندگی آن می‌شود.

عوامل مختلف

اما علاوه بر عامل وراثت، انواع حساسیت‌ها، آلودگی‌های آب و هوا، نوع تغذیه، نحوه آرایش و مراقبت و میزان استفاده ما از محصولات مختلف شیمیایی هم تاثیر فراوانی روی روند کم پشت و نازک شدن موها دارد ولی فقط این عوامل نیستند که باعث کم پشتی و نازک شدن موها می‌شود چون گاهی وجود یک بیماری خاص هم باعث این ریزش می‌شود.

همه خواهان موهایی هستند که قوی، براق و سالم و حالت‌پذیر باشد اما بسیاری از ما مجبوریم با نوعی مشکل سر و کار داشته باشیم که مانع از داشتن موهای سالم می‌شود.

برای مثال در خانم‌ها کم‌خونی و اختلال‌های هورمونی مثل کیست تخمدان هم دلایل کم‌پشتی و نازکی موها هستند اما برای یافتن هر کدام از این علت باید عادت‌های درست و غلط رفتار با موهای‌مان را روی کاغذ بیاوریم و بعد از مرور آن‌ها با مراجعه به یک متخصص مشکلات پیش آمده را برطرف کنیم.

ژن‌ها در مورد نوع، استحکام و حجم موهای شما نقش دارند. اما این بدان معنا نیست که شما هیچ کنترلی روی موهای خود ندارید.

در این مقاله، مراحلی را بررسی می‌کنیم که می‌توانید برای تقویت تار موهای خود، رشد و بهبودشان از آن‌ها استفاده کنید.

می‌توان موهای کم پشت را تقویت کرد

استفاده از وسایل گرمایشی مانند سشوار را کم کنید

استفاده از سشوار را محدود کنید؛ به خصوص اگر موهای شما خوب، خشک یا مستعد شکستن هستند. گرمای بیش از حد می‌تواند موهای شما را ضعیف کند و در نتیجه موهای شما آسیب دیده یا وز شود.

برای محدود کردن آسیب ناشی از خشک کردن مو، توصیه می‌شود سشوار را حدود ۶ اینچ (۱۵.۲۴ سانتی متر) از سطح موهای خود دور کنید و سشوار را در حرکت نگه داشته و بر روی یک نقطه‌ی خاص متمرکز نکنید.

خشک کردن مو با سشوار یا وسایل گرمایشی دیگر را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید تا بین هر جلسه به موهایتان فرصت دهید تا بهبود پیدا کنند.

سشوار و سایر ابزارهای حالت دهنده را روی دمای کمتری تنظیم کنید تا احتمال آسیب دیدن موهایتان کاهش یابد؛ همچنین ممکن است بخواهید از یک محصول بهداشتی روی موهای خود استفاده کنید تا آسیب را به حداقل برسانید.

مصرف ویتامین خود را کنترل شده افزایش دهید

مانند بقیه اعضای بدن، موهای شما برای سالم و قوی بودن به ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. اگر به هر دلیلی منابع غذایی و ویتامین‌ها به موها نرسد، ممکن است ریزش موهارا تجربه کنیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی که در رشد مو نقش دارند:

ویتامین: A موجود در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست

ویتامین‌های گروه B، به ویژه بیوتین: موجود در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی قزل آلا، آووکادو، آجیل و دانه‌ها و محصولات لبنی

ویتامینC: موجود در مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای

ویتامین D: موجود در ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال

ویتامینE: منابع خوب شامل تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو (یکی از مزیت‌های ویتامین E بهبود رشد و توسعه مویرگ‌ها و عروق خونی است)

آهن: موجود در صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج

روی: منابع خوب شامل صدف، گوشت گاو، تخم کدو تنبل و عدس

اگر دریافت مواد مغذی لازم از غذاهایی که می‌خورید دشوار است، ممکن است بخواهید از مولتی ویتامین‌هایی که حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند استفاده کنید. درست است که ویتامین‌ها در سلامت موهای شما نقش دارند، با این حال مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل، به ویژه بیوتین، با پزشک خود مشورت کنید.

می‌توان موهای کم پشت را تقویت کرد

مصرف شامپو را کاهش دهید

تمیز نگه داشتن موهایتان مهم است. اما بیشتر شامپوها از موادی استفاده می‌کنند که چربی طبیعی موهای شما را از بین می‌برند، تا چربی مو را کاهش دهند و کثیفی را از بین ببرند.

مگر اینکه موهای شما به شدت چرب باشد، احتمالاً می‌توانید به جای هر روز دو تا سه بار در هفته شستشو با شامپو را کاهش دهید. شستن بیش از حد موها ممکن است باعث خشک شدن آن و احتمالا ضعیف شدن ساقه مو شود.

پوست سر خود را ماساژ دهید

تقویت گردش خون در پوست سر ممکن است به تقویت سلامت و وضعیت پوست سر شما کمک کند و همچنین جریان خون را در فولیکول‌های مو افزایش دهد. یک ماساژ چهار دقیقه‌ای بر روی پوست سر نیز می‌تواند افزایش ضخامت و استحکام مو را در طول زمان با خود به همراه داشته باشد.

می‌توانید با چند دقیقه اعمال فشار به صورت حرکات دایره‌ای آهسته با نوک انگشتان خود، پوست سرتان را ماساژ دهید. می‌توانید این کار را روی موهای خشک یا زمانی که موهایتان خیس است، درست قبل از استفاده از شامپو امتحان کنید.

همچنین می‌توانید یک ماساژور پوست سر بخرید. این دستگاه‌های دستی و شبیه برس برای تحریک پوست سر ساخته شده اند.

مصرف پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید

پروتئین کافی در رژیم غذایی برای رشد مو مهم است، زیرا فولیکول‌های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده است به طوری که کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند منجر به نازک شدن مو و ریزش آن شود.

غذاهای غنی از پروتئین که ممکن است به تقویت سلامت مو کمک کنند عبارتند از:

تخم مرغ

ماهی مانند ماهی خال مخالی و سالمون و ساردین (غنی از امگا ۳ که برای رشد مو ضروری هستند)

آجیل و دانه‌ها

گوشت لخم - گوشت کم چربی

اسفناج و کلم پیچ

لوبیا و حبوبات

ماسک زرده تخم مرغ را امتحان کنید

زرده تخم مرغ حاوی همان پروتئین‌هایی است که می‌تواند به تقویت فولیکول‌های مو کمک کند و با توجه به مطالعه انجام شده درسال ۲۰۱۸، پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ رشد مو را تحریک می‌کنند.

زرده تخم مرغ همچنین حاوی چندین ماده مغذی ضروری مانند ویتامین D، A، بیوتین و فولات است که برای تقویت مو و سلامت آن ضروری هستند.

می‌توان موهای کم پشت را تقویت کرد.

از دوش آب گرم بپرهیزید

دوش گرفتن با آب خیلی داغ ممکن است هم به ریشه و هم به کوتیکول موی شما آسیب وارد کند؛ بخار در حمام می‌تواند کوتیکول‌های موهای شما را باز کند، که ممکن است منجر به خشکی، وز و مستعد شکستگی شود.

برای محافظت از موهای خود، حتما با آب ولرم دوش گرفته و سپس حمام خود را با اسپری آب خنک روی موها و پوست سر خود به پایان برسانید. این کار ممکن است منافذ کوتیکول موهای شما ببند و رطوبت را برای موهای شما راحت‌تر حفظ کند.

از آلوئه ورا کمک بگیرید

آلویه ورا سرشار از ویتامین‌های A، C وE است. این ویتامین‌ها ممکن است به رشد سلول‌های سالم از جمله سلول‌های موجود در موهای شما کمک کنند. علاوه بر این، آلوئه ورا همچنین حاوی ویتامین B-12 و اسید فولیک است که هر دو ممکن است در تقویت موهای سالم مفید باشند.

می‌توانید ژل خالص گیاه آلوئه ورا را روی موها و پوست سر خود بمالید یا به دنبال محصولات موی حاوی ترکیبات آلوئه ورا باشید.

پیراهن نخی را جایگزین حوله کنید

به گفته متخصصان مراقبت از مو، خشک کردن و ماساژ موهای خیس با حوله پس از شستن می‌تواند به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین حوله و مو باعث شکستگی و آسیب دیدن آن شود.

می‌توانید یک حوله میکروفایبر انتخاب کنید یا راه حل ساده‌تر و ارزان‌تر استفاده از یک پیراهن ساده نخی است.

پارچه پیراهن هنگام خشک کردن مو اصطکاک کمتری ایجاد می‌کند و به مو آسیب کمتری وارد می‌کند.

روغن تراپی را فراموش نکنید

روغن تراپی یک انتخاب محبوب برای کمک به بازگرداندن رطوبت به موهای خشک، وز یا آسیب دیده است. می‌توانید از روغن نارگیل و یا آووکادو برای کاهش ریزش مو و ترمیم موهای آسیب دیده استفاده کنید.

روغن نارگیل و روغن آووکادو حاوی اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین‌های A، B-5 و E هستند.

معجزه روغن کرچک برای ضخیم کردن مو

در ظرفی متوسط مقداری مساوی از روغن کرچک و روغن نارگیل را مخلوط کنید و روی سرتان بریزید و خوب آن را ماساژ دهید. سپس با شانه‌ای دانه درشت موها را خوب شانه کنید تا روغن حسابی به خورد موها برود.

موها را با حوله‌ای گرم بپیچید و بعد از یک ساعت آن‌ها را با شامپو شست‌وشو دهید. از آنجایی که این روش یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های ضخیم کردن موهای نازک است، یک یا دوبار در هفته آن را امتحان کنید.

ماسک حنا برای درمان موهای نازک

پودر حنا را با سه قاشق ماست، مقداری آب یا نوشیدنی چای سبز مخلوط کرده (بهتر است از چای سبز دم‌کشیده استفاده شود) و یک شب در یخچال نگه دارید. روز بعد یک عدد تخم مرغ و دو قاشق آبلیمو به آن اضافه کرده و آن را به موهای‌تان آغشته کنید.

حدود یک ساعت صبر کنید تا ماسک روی موهای شما خشک شود و سپس آن را شامپو زده و کاملا آبکشی کنید (هفته‌ای یک بار).

منبع: سلامت نیوز

کد خبر : ۹۱۷۷۴
0
۰
ارسال نظر