پیش‌بینی نرخ “مسکن” بعد از انتخابات

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی درباره پیش‌بینی‌ بازار مسکن بعد از انتخابات و احتمال کاهشی شدن روند قیمت‌ها و حرکت پلکانی به سمت پایین، توضیح داد .

پیش‌بینی نرخ “مسکن” بعد از انتخابات
کد خبر : ۲۷۸۳۲
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح به نقل از اقتصاد نیوز، فخرالدین زاوه ،عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفتگو با اقتصادنیوز با اشاره به ریزش قیمت مسکن در دوماه نخست سال 1400 گفت : مدت‌هاست که بسیاری از کارشناسان منتظر بودند حباب قیمت مسکن تخلیه و قیمت‌ها تعدیل شود.

نکته‌ای که امروز وجود دارد، این است که باتوجه به حجم اندک معاملات، میانگین قیمت‌های معاملاتی که بانک مرکزی منتشر می کند آماره دقیق و قابل اتکایی نیست و برای پی بردن به روند دقیق بازار مناسبتر است منتظر شاخص قیمت مسکن که مرکز آمار محاسبه میکند بمانیم. در این صورت با دقت بیشتری می‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد.

او افزود: باتوجه به اینکه افزایش قیمت مسکن از سال 96 شروع شده بود، مدتها بود که منتظر دوره ثبات بودیم؛ در واقع پیش از اینها (مثلا نیمه سال 98) منتظر رسیدن به ثبات قیمت اسمی بودیم اما ریسک‌های غیراقتصادی که به بازار مسکن و به کل اقتصاد تحمیل شد، باعث ‌شد تا بازار کل دارایی‌ها ملتهب شود و این التهاب در بازار مسکن هم نمود پیدا کند.

اثرگذاری انتخابات بر وضعیت فعلی بازار مسکن

زاوه در ادامه با اشاره به اثرگذاری انتخابات بر وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: به نظر می‌رسد این روزها انتخابات برای بازار مسکن مهم ترین عامل اثرگذار نباشد چرا که رفتار این روزهای بازار مسکن، بیش از هر چیز براساس خصلت دارایی بودن آن قابل توضیح است.

در سطوح فعلی قیمت متقاضی مصرفی در عمل قدرت خرید ندارد و تقریبا عمده آنچه که در بازار معامله می‌شود، تقاضای سوداگری است؛ یعنی چه فروشنده و چه خریدار به خاطر تقاضای سفته‌بازی و سوداگری وارد بازار می‌شوند و درنتیجه می‌بینیم که رفتار بازار مسکن به رفتار بازاری مثل ارز شبیه شده است.

او افزود: فروشندگان و خریداران مسکن بازار در بحبوحه انتخابات، معمولا دست نگه می‌دارند و پیش از این هم اینگونه بوده است، چرا که در این مقاطع، عدم‌قطعیت‌ها زیاد ‌شده و فعالان بازار مسکن ترجیح می‌دهند این یکی دو ماه را صبر کنند تا ببینند چه تصمیمی را باید اتخاذ کنند چرا که هر آن این احتمال وجود دارد که تغییرات پس از انتخابات، بر بازدهی مسکن تاثیرگذار باشد.

کاهش حجم معاملات

به همین علت معمولا در ماههای نزدیک به انتخابات ما با کاهش حجم معاملات روبه‌رو هستیم و تأثیر این عامل را هم اکنون بر سطح معاملات در بازار مسکن می‌بینیم.

از یک طرف کاهش حجم معاملات به خاطر نبود تقاضای مصرفی است و از طرف دیگر به خاطر عدم قطعیت، این سبب می‌شود که در مقطع انتخابات، معمولا بازار در حالت انتظار به سر ببرد.

کد خبر : ۲۷۸۳۲
0
۰
ارسال نظر