همه چیز درباره مثلث برمودا؛ افسانه یا واقعیت؟

پدیده‌های عجیبی در جهان هست که علت وجودی آن‌ها را نمی‌دانیم. اسراری جالب درباره مثلث برمودا وجود دارد که در این مطلب بیان خواهد شد.

همه چیز درباره مثلث برمودا؛ افسانه یا واقعیت؟
کد خبر : ۱۰۴۳۵۸
0
مدت مطالعه :
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وقت صبح ، به نقل از گجت نیوز، سیاره ما سرشار از جاذبه‌های دیدنی و البته عجیب و غریبی است که اگر دقیق‌تر به آن‌ها نگاه کنیم در بهت و حیرت فرو خواهیم رفت. یکی از اسرارآمیزترین نقاط کره زمین در اقیانوس اطلس قرار دارد.

در جست و جوی پاسخ قطعی

این مکان به قدری عجیب است که دانشمندان همچنان پاسخ قطعی برای ماهیت آن نیافته‌اند و البته تلاش‌های زیادی برای کشف آن شده، ولی همگی ناکام مانده است.

مثلث برمودا گرهی است که هنوز به دست آدمی گشوده نشده و معمایی است که باهوش‌ترین انسان‌ها هم از یافتن پاسخی برای آن ناتوان بوده‌اند.

در این مکان مرموز و البته ترسناک ویژگی‌هایی وجود دارد که گاهی مردم را کنجکاو کرده و گاهی ترسانده است. همه چیز درباره این نقطه اسرارآمیز از داستانی در سال ۱۹۶۴ آغاز شده است.

بارت مثلث برمودا برای نخستین بار توسط یکی از نویسندگان آمریکایی‌تبار در مجله‌ای به نام آرگوسی به کار رفت. در آن زمان این نقطه عجیب و غریب در میانه اقیانوس اطلس توسط گروهی از افراد دیده شد و، چون شبیه به سه اضلاع یک مثلث بودند، برمودا نامیده شد.

برمودا در نزدیکی سواحل فلوریدا واقع شده و اتفاقات ناخوشایند و عجیبی برای بازدیدکنندگان آن افتاده است. نام دیگر برمودا، مثلث شیطان است، زیرا رفتاری که این ناحیه تا به امروز از خود نشان داده بی‌شباهت با اعمال شیطان نبوده و مردم بدین علت چنین نامی برای آن برگزیده‌اند.

تاکنون درباره مثلث برمودا یا شیطان، کتاب‌ها، فیلم‌ها و مستندهای بسیاری تهیه شده و در برهه‌ای از زمان به بحث جدی محافل علمی تبدیل شده بود.

مثلث برمودا افسانه یا واقعیت است.

چرا مثلث برمودا ترسناک است؟

اما برمودا چه چیزی دارد که توانسته مردم را دچار رعب و وحشت کند؟ همان‌طور که گفتیم، این مثلث رازآلود در میانه اقیانوس پهناور اطلس قرار گرفته و افسانه‌های زیادی برای آن نقل شده که برخی از آن‌ها واقعیت دارد و برخی ساخته و پرداخته ساکنان سواحل جنوب شرقی آمریکا، مجمع‌الجزایر بودا و جزایر آنتیل بزرگ بوده است.

به نقل از منابع خبری خارجی‌زبان، تاکنون بیش از ده‌ها کشتی و هواپیما در این مثلث شیطانی ناپدید شده‌اند و هیچ اثری از آن‌ها یافت نشده است.

حتی پیشینه این مثلث اسرارآمیز به دوران کاشف قاره آمریکا یعنی کریستف کلمب بر می‌گردد و این شخصیت برجسته توضیح می‌دهد که هنگام عبور از این ناحیه شعله بزرگی از آتش که احتمالا یک شهاب سنگ بوده درون دریا سقوط کرده و سپس نور عجیبی در دوردست‌ها دیده شده است.

یکی از نکات مهمی که کلمب به آن اشاره کرده، به هم‌ریختگی قطب‌نما است. کشورهای این ناحیه از اقیانوس اطلس توافق جدی درباره مرزهای مثلث برمودا ندارند و صرفاً محدوده تقریبی این مثلث را بین یک میلیون و ۳۰۰ تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کیلومتر مربع تخمین زده‌اند.

در نرم‌افزار گوگل مپ می‌توانید مکان دقیق این پدیده عجیب را ببینید، ولی در نقشه‌های بین المللی رد پایی از آن وجود ندارد.

رازهایی پیرامون مثلث برمودا

درست زمانی اخبار مثلث برمودا جهانی شد که کشتی‌ها و هواپیماهای زیادی در آنجا ناپدید شدند و هیچکس نتوانست برای ناپدید شدن آن‌ها دلیل قانع کننده و منطقی بیاورد.

در سال ۱۹۱۸ میلادی بود که یکی از کشتی‌های حامل سنگ معدن منگنز به وزن ده هزار تن و با ۳۰۰ خدمه به نام سایکلوپس در اعماق دریا و میانه نقاطی به اسامی باربادوس و خلیج چسیاپیک غرق شد.

کشتی مذکور برای شرایط سخت تدارک دیده شده بود و می‌توانست هنگام مواجهه با مشکل، پیام اضطراری به مرکز ارسال کند، اما سایکلوپس به هنگام ناپدید شدن هیچ پیامی به مرکز فرماندهی‌اش مخابره نکرد.

تلاش‌های زیادی در راستای یافتن آن‌ها انجام شد، اما شوربختانه هیچ‌کدام راه به جایی نبردند. چندی بعد در سال ۱۹۴۱ دو کشتی دیگر در همان مسیر و همچون همتای ناپدیدشده خود غیب شدند.

سال ۱۹۴۵ میلادی یکی از مهم‌ترین سال‌ها برای مثلث برمودا بود. طی یک تمرین نظامی توسط نیروی هوایی آمریکا در منطقه مورد نظر، نزدیک به ۵ فروند هواپیما و ۱۴ نظامی به طرز عجیبی ناپدید شدند.

تنها نقطه امیدبخش در ناپدید شدن این افراد لحظه‌ای است که از رادیوی یکی از هواپیماها صدایی شنیده می‌شد با این مضمون: «وارد آب سفید می‌شویم، هیچ چیز درست به نظر نمی‌رسد. نمی‌دانیم کجا هستیم، آب سبز است، نه سفید است.»

مثلث برمودا افسانه یا واقعیت است.

گم شدن لاشه‌ها

نتایج بررسی‌های دقیق نیروی هوایی آمریکا تنها یک جمله بود: «علت نامعلوم است» طی چهار دهه بعدی نزدیک به ۲۵ هواپیمای کوچک دیگر در منطقه برمودا غیب شدند و نه تنها دیده نشدند، بلکه کوچک‌ترین لاشه‌ای از آن‌ها یافت نشد.

همچون همیشه وقتی انسان‌ها نمی‌توانند توضیح علمی و دقیقی درباره یک پدیده بیابند، آن را به تمام پدیده‌های فراطبیعی ربط می‌دهند.

عده‌ای از آن‌ها اشاره به جریان‌های فراطبیعی و ماوراءالطبیعه داشتند و برخی دیگر معتقد بودند که زیر آب‌های مثلث برمودا ویرانه‌های شهر گمشده آتلانتیس قرار دارد.

چارلز برلیتز به عنوان یکی از نویسندگان معروف آن دوران، کتابی با همین اسم منتشر کرد که تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب زمان خود شد. برلیتز اعتقاد داشت که ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه ارتباطی با شهر آتلانتیس دارد.

دلیل منطقی چه می‌تواند باشد؟

متاسفانه وقتی مردم راجع به پدیده‌ای عجیب و غریب اطلاع دقیقی ندارند، آن را به جریانات فراطبیعی ربط می‌دهند؛ اما آیا این کار درست است؟ آیا باید همچون دیگران وقتی درباره چیزی اطلاعات نداریم آن را به اتفاقات فراجهانی پیوند دهیم؟

اغلب مردم دست به چنین کاری زده‌اند و پیرامون مثلث برمودا داستان‌ها و افسانه‌های هیجان‌انگیزی تعریف کرده‌اند. پس از این که دانشمندان درباره اکثر رویدادهای حال حاضر پژوهش می‌کنند تازه متوجه می‌شویم که نباید نتیجه‌گیری عجولانه کنیم؛

چرا که دلیل برخی از وقایع عجیب و غریب ساده‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنیم. برای مثال بیایید گم شدن چارلز تیلور و پنج هواپیمای نظامی نیروی دریایی آمریکا را در نظر بگیرید.

دانشمندان تحقیقات زیادی درباره این ۵ هواپیمای گمشده انجام دادند و نتیجه از این قرار بود که آن‌ها وقتی غرق شده‌اند که هوا تاریک بوده و آب و هوا بد شده است.

سپس تیلور نتوانسته موقعیت‌سنجی درستی داشته باشد و گروه را به سمت مکان اشتباهی سوق داده است. به نظر می‌رسد تیلور سابقه نه چندان جالبی در هدایت‌گری داشته، زیرا دو بار دیگر در اقیانوس آرام به تیم نجات کمک پیدا کرده بود.

دلیل این حادثه

ماجرای ناشناخته اعلام شدن این حادثه این بوده که مادر تیلور نمی‌خواسته فرزند خود را در وقوع این حادثه مقصر بداند و به همین جهت از نیروی دریایی خواسته هر چه سریع‌تر لاشه هواپیما را پیدا کنند، وگرنه نمی‌توانند قاطعانه بگویند چه رخ داده است.

تلاش نافرجام نیروی دریایی باعث شده حرف مادر این خلبان به کرسی بنشیند و علت حادثه نامعلوم اعلام شود. از طرفی نکته مهم‌تر این که خلبان‌هایی که در این تمرین حاضر شده بودند، کارآموز بودند و مسلما نمی‌توانستند در آن تاریکی و هوای بد شرایط را تحت کنترل خود درآورند.

همچنین به نظر می‌رسد هواپیماهای آن‌ها تنها در عرض ۴۵ ثانیه غرق می‌شدند و، چون در آن زمان مانند امروز تجهیزات فوق پیشرفته نبوده، لاشه هواپیما ناپدید مانده است.

غرق یا ناپدید شدن در اقیانوس آرام امروزه هم وجود دارد و نمی‌توان این حادثه را منحصر به زمان خاصی کرد.

برای مثال می‌توان به هواپیمای MH۳۷۰ مالزی اشاره کرد که پس از ناپدید شدن در سال ۲۰۱۴ جز قطعاتی کوچک از آن چیز دیگری پیدا نشد.

مثلث برمودا افسانه یا واقعیت است.

جستجو در آب‌های مثلث برمودا

ممکن است مردم تصور کنند تاکنون داخل مثلث برمودا یا اطراف آن مورد بررسی قرار نگرفته، ولی حقیقت چیز دیگری است.

خوشبختانه تا به امروز پژوهشگران و محققان موفق شده‌اند این مکان عجیب و غریب در دل اقیانوس آرام را مورد کاوش‌های دقیق قرار دهند.

یکی از نخستین دانشمندانی که موفق به کاوش مثلث شیطان شد، ویلیام بیبی بود. این محقق پرتلاش توانست جزیره نانسچ در برمودا را تبدیل به پایگاه تحقیقاتی خود کند و تا شعاع ۳ کیلومتری آنجا را بررسی نماید.

در این کاوش شخص دیگری به نام اوتیس بارتون به بیبی کمک می‌کرد. بارتون و ویلیام بیبی قصد حل معمای این مثلث را نداشتند، بلکه می‌خواستند از منطقه مورد نظر نمونه‌برداری و نوع جانوران و گیاهان آن را شناسایی کنند.

بررسی اکوسیستم مثلث

به مدت چهار سال و حوالی ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۴ توانستند به لطف کره زیردریایی آب‌های این منطقه را رصد کنند و تا ژرفای ۹۲۳ متری را درنوردند.

بعد از تلاش موفقیت‌آمیز این دو همکار، محقق دیگری به نام آگوست پیکارد تصمیم گرفت تا عمق ۱۱ کیلومتری برود.

نام ناحیه‌ای که پیکارد عزم آنجا کرده بود درازگودال ماریانا است و موفق شد زیردریایی‌های موجود را توسعه دهد. این دانشمند شجاع توانست به لحاظ زیست‌محیطی برمودا را بررسی کند.

چند دهه بعد از پیکارد و ویلیام بیبی، گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد تصمیم گرفتند با زیردریایی‌های پیشرفته‌تر، اکوسیستم مثلث برمودا را بررسی نمایند.

در راستای حل معمای برمودا گروه‌های اکتشافی دیگری از سراسر جهان تلاش کرده‌اند راز سر به مهر برمودا را فاش سازند، اما هنوز به طور قطعی موفق نشده‌اند.

قصه‌های قدیمی درباره برمودا

جالب است بدانید که مثلث برمودا به آن خطرناکی که گفته می‌شود نیست و امروزه هواپیماهای بسیاری از روی آن عبور می‌کنند، بدون آن که دچار سانحه شوند یا ناپدید گردند.

خوشبختانه امکان تماشای آنلاین مسیر برمودا فراهم شده و می‌توانید هم‌اکنون از طریق سایت flightradar۲۴. com اقدام به تماشای مثلث برمودا کنید.

آمار جالب توجهی نشان می‌دهند که طی سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۸۰ بیشتر از آن که هواپیما در مثلث برمودا سقوط کند، در ایالات متحده شاهد سقوط هواپیما بوده‌ایم.

تنها دلیلی که مثلث برمودا را مرموز و اسرارآمیز کرده، ناپدید شدن لاشه و بقایای اجسام سقوط کرده درون آن است. همچنین مطابق بررسی‌های دقیق و موشکافانه صندوق جهانی حیات وحش در سال ۲۰۱۳، مثلث برمودا جزو ده حوزه آبی خطرناک جهان محسوب نمی‌شود.

حقیقت این است که تعداد کشتی‌ها و هواپیماهای سقوط کرده در مثلث برمودا دقیقا هم‌اندازه دیگر اقیانوس‌های کره زمین است و چیز عجیب و غریبی دیده نمی‌شود.

مثلث برمودا و پدیده‌های طبیعی آن

گاهی پدیده‌های طبیعی در یک مکان ناشناخته می‌توانند پاسخ پرسشی سخت باشند که بشر هنوز آماده پاسخگویی آن نیست. امروزه دانشمندان نظریه‌های تازه‌ای را درباره مثلث شیطان مطرح کرده‌اند که مطالعه هر یک از آن‌ها قانع کننده به نظر می‌رسد.

برای مثال عده‌ای از محققان بیان داشته‌اند که دلیل عمده ناپدید شدن اجسامی مانند کشتی یا لاشه هواپیما در این ناحیه، ناهنجاری‌های مغناطیسی است.

همچنین موج‌های ۳۰ متری یا وجود متان بستر اقیانوس می‌تواند دلیل متقنی برای گم شدن اشیاء باشد. همچنین ممکن است یکی از دلایل نیافتن لاشه کشتی یا هواپیماها در این منطقه، عبور خط آگونیک (سوزنی مغناطیسی که از برمودا می‌گذرد و جریان مغناطیسی را به سمت دیگری منحرف می‌کند) باشد.

به همین دلیل سامانه‌های ناوبری نمی‌توانند هر گونه شی یا جسم خارجی را پیدا کنند و دچار اختلال می‌شوند. همان‌طور که گفتیم خط آگونیک خطی است که در آن شمال مغناطیسی با شمال زمین در یک راستا قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به محاسبه انحراف قطب‌نما در این منطقه نیست.
طوفان‌های استوایی و تندری

از دیگر دلایل مهم برای منطقی جلوه کردن مثلث برمودا این است که برمودا در معرض قرار دارد. از طرفی گلف استریم به عنوان یکی از جریان‌های آب قدرتمند در دنیا از درون این محدوده عبور می‌کند و می‌تواند باعث تغییرات شدید آب و هوایی باشد.

مثلث برمودا افسانه یا واقعیت است.

تاثیر گلف استریم

از آنجایی که گلف استریم در مسیر خود آرام و قرار ندارد و ممکن است خشونت زیادی داشته باشد، احتمال می‌دهیم هر چه سد راهش باشد را خرد و خاکشیر می‌کند. عمیق‌ترین نقطه اقیانوس اطلس را می‌توان مغاک میلواکی دانست.

این ناحیه در مثلث برمودا واقع شده و درازگودال پورتوریکو به طول ۶۰۰ کیلومتر و عمق تقریبی ۸ کیلومتر در آنجا قرار دارد.

به نظر می‌رسد طوفان‌ها، صخره‌ها و جریان‌های خلیجی مذکور چالش‌های زیادی برای ناوبری ایجاد می‌کنند، ولی با این وجود شرکت بیمه لیویدز لندن این ناحیه را خطرناک به حساب نمی‌آورد. همچنین گارد ساحلی آمریکا معتقد است:

در بررسی بسیاری از تلفات هواپیماها و کشتی‌ها در این منطقه طی سال‌ها، چیزی کشف نشده است که نشان دهد تلفات ناشی از چیزی غیر از دلایل فیزیکی بوده است. هیچ عامل خارق‌العاده‌ای تاکنون شناسایی نشده است.

راز واقعی برمودا چیست؟

همواره برای بشریت گزینه آسان این بوده که پدیده‌های ناشناخته را پر رمز و راز بداند و علت واقعی رویدادهای طبیعت را به رخدادهای فراطبیعی گره بزند؛ در صورتی که همیشه یک گزینه دیگری روی میز هست.

فرض کنید هزار کشتی از برمودا عبور می‌کنند و برای ناپدید شدن ۹۹۰ فروند آن‌ها پاسخ علمی و قاطع وجود دارد. آیا ده مورد دیگر را باید مرتبط با موارد فوق طبیعی بدانیم؟

اگر قرار است رازی از بین برود تنها یک راه وجود دارد و آن بیشتر دانستن پیرامون آن موضوع است. گاهی نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده، ولی می‌توانیم راجع به آن بیشتر تحقیق کنیم و علت را جویا شویم. این‌طور به نظر می‌رسد که درباره مثلث برمودا توضیح یا نظریه واحدی وجود ندارد.

در هر یک از رخدادهای عجیب و غریبی که در مثلث شیطان رخ داده نه یک عامل بلکه مجموعه‌ای از عوامل مختلف دخیل بوده‌اند.

تنها نکته‌ای که در مورد این ناحیه نامعلوم است، تعداد کشتی‌ها و هواپیماهای غرق شده است. تخمین زده شده تاکنون ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما در آنجا ناپدید شده و هرگز یافت نشده‌اند.

همچنین مشخص نیست که مقصر سقوط هواپیما و غرق شدن کشتی‌ها کار عوامل انسانی بوده یا پدیده‌های آب و هوایی! به احتمال زیاد هم عوامل انسانی دخیل بوده و هم نیروهای خشن طبیعت در این آمار دست داشته‌اند. به طور کلی دریاها و اقیانوس‌ها از رازآلودترین مکان‌ها برای آدمی بوده‌اند.

به هر حال مردم از مثلث برمودا هراس دارند، زیرا داستان‌های ترسناکی درباره این ناحیه سینه به سینه نقل شده است.

آمار دقیقی وجود ندارد که نشان دهد مثلث برمودا دارای تعداد حادثه بیشتری نسبت به اقیانوس‌های دیگر است و به نظر می‌رسد همه چیز طبیعی است و تنها نکته مبهم پیدا نشدن لاشه‌های هواپیما در این ناحیه است.

کد خبر : ۱۰۴۳۵۸
0
۰
ارسال نظر